- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Clio 1,5 dCi Beat


Enkel og nem


Tekst: Søren Clauding - september 2006

Foto: Vivi Siiger - klik i billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den seneste - dvs. den tredje -  generation af Renault Clio udmærker sig ved sin enkelhed. Den er en af de nemmeste biler at gå til af dem, der findes på markedet. Ikke så meget dillerdaller. Tingene er, hvor de skal være og de virker.

 

For den unge børnefamilie er en Renault Clio ideel. Hvis det desuden er en børnefamilie, der har et vist kørselsbehov, pendler til og fra arbejde og måske en familie med mere end én bil, er dieseludgaven, som den prøvekørte 1,5 dCi, den rigtige.

 

Diesel for den uerfarne

Dieselmaskineriet understreger nemlig helhedsindtrykket af Clio’en. Er man blot det mindste usikker på at køre med diesel – måske fordi man ikke har kørt diesel før og fordi det der med biler ikke er ens stærke side – er man godt hjulpet med en Clio. Også på den front.

 

Enkelheden og letheden gennemsyrer hele konstruktionen. Bagagerummet er helt regulært og man skal ikke udvise den store kreativitet for at udnytte de 288 liters bagagekapacitet, de officielle tal oplyser, ved at finde kroge og hjørner til småtingene for at kunne have alting med. Har man behov for at udvide bagagerummet til godt en kubikmeter, vipper man blot bagsædet frem. Først forsædet, så bagsæderyglænet. Let og ubesværet helt uden forberedelser. Og bagklappen – den vipper højt op, selvom bilen ikke er så stor.

 

Ukompliceret

Man oplever det i betjeningen og også under kørslen. Man finder sig let til rette i kabinen – der er rimelig plads på bagsædet. Bytrafikken er så ukompliceret som en bil kan gøre den. Helhedsbilledet er klart: En enkel og en nem bil.

 

Renault designerne har skabt en bil med det formål. Og de er lykkedes. Prismæssigt er Renault Clio dog ikke lavt placeret. 160.000 kroner for den billigste version og 195.000 for dieseludgaven med to døre i hver side. Det er ikke billigt sat i forhold til de egenskaber, man traditionelt betaler for.

 

Lav ydelse - suveræn økonomi

Dieselmotoren yder nemlig kun 70 hestekræfter. Topfarten er kun 150 km/t. 0-100 km/t tager hele 15,2 sekunder og harmonerer slet ikke med de 16” alufælge og lavprofildæk, testbilen var udstyret med (og som ikke er standardudstyr).

 

Sidstnævnte ser godt ud, men det passer ikke til bilens sjæl. En Clio er oven i købet rimelig udsat i kraftigt blæsevejr og da lavprofildækkene øger styrefølsomheden i sidevind, er der kun én løsning: Lad være med at skifte standardhjulene ud – det er bedre og billigere!

 

Gør man det og erkender man, at en Clio 1,5 dCi Beat ikke er en racerbil (ret fornuftigt, hvis man er en børnefamilie), så vil man kunne se, at det, anskaffelsesprisen er gået til, er:

 

- Lav driftsøkonomi – den kører ikke mindre end 21,7 km/l og det holder stort set i praksis. Det giver også en ejerafgift på kun 2600 kroner om året.

- Høj sikkerhed – ESP er standard og Clio’en har scoret fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

- Høj børnesikkerhed – Clio har scoret det maksimale antal på fire for børnesikkerhed (det forudsætter dog, at forældrene anbringer børnene i Isofix barnestole, hvis man vil opnå denne fordel).

- Et fint standardudstyr, som bl.a. inkluderer varme i forsæderne, el-justerbare sideruder med varme, el-drevne sideruder foran.

 

Og i stedet for alufælgene til 12.000 kroner kan man så bruge 1500 på et solgardin i bagruden, som effektivt forhindrer, at ungerne på bagsædet smelter i sommersolen, når man kører med solen i ryggen.

 


 

Renault Clio III er én elegant kompakt bil, der er usædvanlig nem at gå til

 

Bagpartiet giver den et karakteristisk ydre.

 

Dieselmotoren er frem for alt utrolig økonomisk.

 

Solgardinet i bagruden  er ekstraudstyr. Men de 1500 kroner, det koster, er givet godt ud.

 

Aircondition er ekstraudstyr, men er det monteret, inkluderer det også afkøling af handskerummet.

 

Bagsæderyglænet slås ned i en håndevending.

 

Sikkerhedsselen til det midterste bagsæde er ophængt under loftet, så det ikke generer udsynet bagud.

 

Alufælge er ekstraudstyr - det ser godt ud, men Clioen bliver mere styrefølsom end godt er.


Model:

Renault Clio III 1,5 dCi Beat

Pris:

Kr. 194.999

Motor:

4 cyl. 1,5 l. turbodiesel. 70 hk – 160 Nm ved 1700 o/min. 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

15,2 sek/150 km/t/

21,7 km/l

Længde:

3,99 m

Bagagerum:

288 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. Sædevarme.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt