- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Range Rover Sport TDV8 HSE Plus

Luksus overalt...


Tekst: Søren Clauding – juni 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover er toppen, når det gælder off-road’ere. Er man til det rå, basale, hedder bilen Land Rover Defender. Men mange har kørselsbehov, som sagtens kan klares, uden at bilen behøver at være så rå, kørselsbehov som ofte inkluderer lange landevejsstrækninger og fordrer større komfort, hér er Range Rover serien svaret.

 

Den mere sportslige af slagsen er Range Rover Sport. Den er lanceret for kort tid siden (læs hér) med den ultimative V8 turbo dieselmotor, som i sammenligning med Land Rovers V8 benzinmotor har to unikke fordele: Et fantastisk drejningsmoment og en langt bedre brændstoføkonomi.

 

Naturligvis er prisen derefter. De nye afgiftsregler har jo ikke lige præcis gjort det lettere at komme i nærheden af en bil af denne kaliber. Så vi skar over tværs og valgte udgaven på hvide nummerplader – til den beskedne pris af halvanden million kroner – nu vi skulle gå RR Sport’en nærmere efter i sømmene.

 

Undervognen på RR Sport’en er i teknisk forstand nærmere end Discovery end en Range Rover. Discovery er en mellemting mellem Defender og Range Rover. Lidt mere en rå off-road’er end Range Roveren og langt mere komfortabel end Defenderen. Det smitter naturligvis af på RR Sport som er lidt af den ene, lidt af den anden. Mest på godt og ikke meget på ondt.

 

Det sidste er i øvrigt svært at identificere. For med store, brede alufælge og lavprofildæk er det ikke terræn-egenskaberne, der tilgodeses i standardudgaven. Men er man dansker, er udfordringerne i terræn’et heller ikke så store. Den kraftige motor lægger op til at håndtere stigninger – eller til at trække meget. Ligeud i terræn’et, selv det mest opkørte, klarer RR Sport’en helt problemfrit. Er behovet større – så har man vel hjemme i garagen fire fælge stående med rigtige terrændæk (som til gengæld ikke er meget bevendt på landevejen).



Den kraftige motor er en fornøjelse i RR Sport’en, fordi den er i fuldstændig harmoni med bilens egenskaber. Bilen er så tung, at den næsten fordrer så kraftig en motor. Misforstå ikke: de mindre motorer i modelprogrammet er bestemt OK, men harmonien med TDV8’eren er uforlignelig.



Man mærker det i anvendelsen af bilen. Mest fordi man er meget afslappet omkring det hele. RR Sport er en stor bil, lidt overvældende måske. Men et super-soft automatgear, som ingen problemer har med at håndtere det kolossale moment på 640 Nm, en perfekt motorstyring, som sikrer optimal kraftformidling og ikke mindst det unikke elektroniske firehjulstræk reducerer førerens opgave til noget nær blot at styre bilen (med rattet, altså).

 

RR Sport’en på landevej er en komfortabel fornøjelse, hvor forskellen på en hvilken som helst anden luksusbil i samme prisklasse og Sport’en er ganske lille. Man sidder bekvemt, det lyse (upraktiske) læderindtræk giver en fin luksusoplevelse i kabinen, men frem for alt er støjniveau og kørekomfort det, der sætter RR Sport i særklasse.



De brede dæk giver godt vejgreb, men forvandler selvsagt ikke bilen til en racerbil. Den lave dækprofil gør responsen meget umiddelbar og reducerer affjedringskomforten – men på samme tid øges styrepræcisionen og det gør bilen optimal for føreren.

 

RR Sport TDV8 er udstyret med al tænkelig elektronik. Og Land Rover har på mesterlig vis tilpasset elektronikken

 

Den store bagklap kan åbnes helt - eller man kan nøjes med at åbne ruden, så der er lettere adgang til "hattehylden".


bilens potentiale. Listen indeholder alle de rigtige ord som ”Cornering brake control”, ”Hill descent control” og ”Dynamic Stability Control” men det væsentligste er, at det fungerer fortræffeligt sammen med det permanente firehjulstræk og selv ved krævende off-road passager assisterer føreren i en grad, som få kan hamle op med.

 

Terræn Response Systemet er elektronisk styring af bilens bevægelige systemer, alt lige fra de luftaffjedrede hjulophængs reaktion på underlaget til kraftfordeling og kraftoverførsel. Det er et enestående system fordi det ikke har tvunget Land Rover til at gå på kompromis med bilens køreegenskaber. Det mærkes naturligvis i terræn’et, hvor basale krav som stor frihøjde er en af ingredienserne, men også på landevejen, hvor fast affjedring og lavere tyngdepunkt er alfa og omega.

 

Udstyret på en bil i denne kategori lever op til alle forventninger. Det ER ikke praktisk med lyst læderindtræk. Men utrolig praktisk med corner-lamps, der lyser omkring hjørnerne. Off-road kørsel i mørke stiller ekstraordinært store  krav og hér er de en rigtig stor hjælp.



Modelnavn:

Range Rover Sport TDV8 HSE Plus

Listepris:

Kr. 1.525.000

Motor/ transmission:

8 cyl. 3,6-l turbo-diesel, common-rail (272 hk, 640 Nm/2000 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. Terræn Response System. 6 trins aut. Gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

9,2 sek/208 km/t/9,0 km/l.

Længde/ bredde:

4,79 m/ 1,93

Vadedybde:

70 cm

Diverse:

Luftaffjedring. ESP. CBC. Hill Descent Control. 19” alufælge. 8 airbags. Klimaanlæg med køleboks i midterkonsol. El-justerbare forsæder. Bi-Xenon forlygter og corner-lamps. Læderindtræk. Parkeringshjælper for og bag.


 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt