- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej - den gav ikke op, men der skulle jo tages et billede...

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Range Rover Sport 3,0 SDV6 HSE Dynamic - Bjergged med unikke evner


Af Søren Clauding - december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Range Rover Sport i Motorradioen


Billedet ovenfor er egentlig ment som en illustration af bilens evner. Og sandt at sige er det ikke beskrivende nok. For egentlig kan en Range Rover Sport ikke beskrives – den skal opleves. Men alene det faktum, at den blot lige kan køres i fotografisk position og siden bliver holdende, mens billederne bliver taget, er sigende for en af de utrolige mange evner, Range Rovers nye bjergged besidder.

 

Range Rover Sport er ud af Range Rover familien. Men den er lettere end storebror Range Rover uden Sport-navnet. Den er væsentlig mere agil og på plan landevej også mere dynamisk end den større og ikke mindst dyrere topmodel i Land Rover programmet. Det taler i allerhøjeste grad for at kalde Range Rover Sport for den mest vellykkede Land Rover nogensinde, den mest komplette, den mest altomfavnende og harmoniske af dem alle.

 

Harmonisk og luksuøs off-roader

Og så er den oven i købet billigere end Range Rover. Ikke så dårligt i et land, hvor behovet for det, en Range Rover Sport tilbyder sin ejer, ikke er grundlaget for beskatning, men hvor alene det, fabrikken skal have for at producere den, ligger til grund for det beløb, en Range Rover køber skal sponsere den danske stat med.

 

Dermed bliver Range Rover Sport den absolut mest interessante af de luksuøse off-road’ere. Den er så luksuøs, at Land Rover vælger at kalde den for en SUV, altså en Sport Utility Vehicle. Men den går ikke, Land Rover. I har bygget en ægte off-roader i luksusdress og det har I al mulig grund til at stå ved. Det er ganske enkelt en eminent bil.

 

Let og agil

Den nye Range Rover Sport er 15 cm kortere end Range Rover. Den er lettere – og sammenligner man med dens egen forgænger, har den tabt sig med op imod 500 kg. Vægttabet inkluderer letvægtsaffjedring, og den lette affjedring er formentlig en vigtig bidragyder til de fremragende kurveegenskaber på plan vej.

 

Det skal dog tilføjes, at en Range Rover Sport – ligesom Range Rover – kræver en smule tilvænning, når man skal køre med motorvejsfart. Den er ikke urolig og ustabil, men ret levende. Omvendt kan den styres præcis derhen, hvor man vil have den, så let som ingenting. Vi gætter på at det skyldes, at konstruktørerne effektivt ville eliminere den temmelig store vægt på 2,1 tons. Og indrømmet: Vægten mærkes ikke i sig selv, men ujævnheder absorberes så godt som kun en tung bil kan gøre det. Alt i alt en temmelig god oplevelse.

 

Unikke præstationstal

Fartpræstationerne er unikke for så stor en bil. I motorrummet på den prøvekørte bil lå en 3-liters V6 diesel, der kaster op til 292 hestekræfter ud på de fire permanent trækkende hjul. Men især det kolossale drejningsmoment på 600 Nm bevirker, at RR Sport’en når op på 100 km/t på blot 7,2 sekunder. Det er sportsvogns egenskaber, som slet ikke modsvares af et brændstofforbrug på 13,3 km/l, og et meget fint tal, også set i lyset af, at bilen naturligvis har automatisk gearkasse.

 


Terrain Response systemet (ekstra udstyr, inkluderet i den såkaldte on/off-road pakke til kr. 93.000), som selv regulerer undervogn og kraftoverførsel afhængig af de aktuelle kørselsforhold, er en vigtig ingrediens og vadedybden er på 85 cm – kald den lige en SUV én gang til…

 

Fremragende off-road

Vi havde lejlighed til at prøve Range Rover Sport, ikke bare på plan asfalt og da den skulle posere for fotografen, men også ude i uvejsomt, mudret og terræn af den slags, som opleves voldsomt og ikke er til få rigtigt med på et billede. Eneste begrænsning var dækmonteringen. Kraftige stigninger – faktisk også kraftigere end den på billedet ovenfor – kraftige fald, som krævede det ypperste af hill-descent systemet, helt uforudsigeligt vejgreb, som trak tænder ud af terræn respons systemet, og kørsel med sidehældning, hvor det igen var dækmonteringen, der satte grænserne, alt blev bestået med glans.

 

Eneste minus, men det kan man dårligt klandre Land Rover for, er, at til trods for at den er billigere end en Range Rover, koster en Range Rover Sport 3,0 SDV6 HSE Dynamic i Danmark og på hvide nummerplader over 1,6 millioner kroner med basisudstyr. Det er godt nok 400.000 mindre end den billigste Range Rover, og vil man gå på kompromis med udstyr og motorkraft kan den også fås for 1,2 millioner kroner. Men det er stadig rigtig mange penge.

 

Pris-attraktiv som van

Heldigvis kan en Range Rover Sport også købes afgiftsreduceret f.eks. på papegøje plader. Det reducerer prisen, men også anvendelsesmulighederne. For mange liebhavere og mennesker, der regulært har brug for sådan en bil i arbejdsmæssig sammenhæng, er det dog måske lige præcis forskellen, der gør det muligt at realisere købet af en range Rover Sport. Som van koster den her prøvekørte variant 926.386 kroner, inklusive moms, og den billigste Range Rover Sport kan købes for 715.000 kroner inkl. moms.


4-zone klimaanlæg er ekstraudstyr

 


Model:

Range Rover Sport 3,0 SDV6 HSE Dynamic

Listepris:

Kr. 1.625.000

Motor og transmission:

V6 commonrail turbodiesel 3,0 l. 292 hk. 600 Nm/2000 omdr./min. Permanent 4X4. 8 trins aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,2 sek./ 222 km/t/ 13,3 km/l /199 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

784 liter

Anhænger:

3500 kg

Frihøjde/ Vadedybde

21,3-27,8 cm/85 cm

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Elektronisk styret luftaffjedring med aut. niveauregulering. Hill Descent Control. 21” alufælge. Adaptive Bi-Xenon forlygter. Opvarmet forrude. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbare forsæder. Sædevarme. Regnsensor. Bakkamera. Elektrisk bagklap. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt