- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Range Rover 4,4 SD V8 Autobiography

Hviler tungt på første klasse


Af Søren Clauding – maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har tabt sig. Temmelig meget faktisk. 420 kg i forhold til forgængeren. Men selvom karrosseriet er bygget i 100 procent aluminium, er der tale om kolos på 2,4 tons. Sådan skal det imidlertid være, når det handler om den ultimative luksus på off-road niveau: Den helt nye Range Rover.

 

Luksus vejer nemlig, det kan ikke være anderledes. Når man så samtidig indbygger oceaner af eksklusiv teknik, som gør, at Range Roveren boltrer sig i terrænet, som var den en væver lille Land Rover, stiger vægten yderligere. Oven i købet er den nye Range Rover større end forgængeren, og mere rummelig, så sandt at sige, er det mere end et kunststykke, fabrikken har begået, ved samtidig at reducere vægten.

 

Skånsom mod naturen

Hvorfor er det der spørgsmål om vægt så vigtigt at forholde sig til? Ganske enkelt fordi vægt koster kræfter og bruger brændstof – som medfører forurening af miljøet. I Range Rovers tilfælde er der ydermere tale om en bil, der med god samvittighed skal kunne bevæge sig rundt ude i den natur, den er skabt til at kunne færdes i. Det er fabrikken fuldt bevidst om og resultatet er enestående:

 

I maskinrummet på den prøvekørte variant til den nette sum af 2,6 mio. danske kroner (inklusive et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse) lå en 339 hestes 4,4 liters V8 turbodiesel, som præsterer ikke mindre end 700 Nm over et yderst bredt momentområde fra 1700 til 3000 motoromdrejninger i minuttet. Det gør det muligt, helt ubesværet at nå 100 km/t på UNDER 7 sekunder, og hvis man har lyst og må, kan man bevæge sig derudad med 218 km/t – SAMTIDIG MED at man reelt kan køre 11,5 kilometer på en liter dieselolie. Det er ganske overbevisende præstationer.



SUV – no way

De mange kræfter underbygger hele oplevelsen af den nye Range Rover. Fabrikken kalder den selv for en SUV, altså ikke en regulær off-roader. Men det er da kun et spil for galleriet – og handler måske alene om at forbeholde off-road begrebet Land Rover modellerne. For netop de imponerende kræfter, den store fleksibilitet, behændigt styret af den seneste generation af det såkaldte Terrain Response system (der tilpasser drivline og affjedringsrespons til de aktuelle kørselsforhold, manuelt eller fuldautomatisk), muligheden for at køre i op til 90 cm vand, det permanente firehjulstræk og det elektronisk styrede centerdifferentiale er regulær off-road teknik.

 

Bilen har oven i købet reduktionsgear, selvom reduktionsgear normalt kun har til formål at hale et større moment på de trækkende hjul ud af markant svagere motorer. Den er mao. en regulær off-roader, uanset hvad fabrikken påstår, men et yderst luksuøst eksemplar af slagsen.

 

Komfortabel på plan vej

På plan asfalt nyder Range Roveren godt af den fortsat ret store vægt. Kørslen er yderst stabil og komfortabel. Den prøvekørte bil var dog udrustet med vinterdæk, og da temperaturerne med få dages varsel var steget til regulære forårsvarme, sejlede den noget ved motorvejsfart. Der er dog ingen grund til at tro, at den ikke ville være stabil ved vintertemperaturer eller med den rette dækmontering.

 

Det muliggjorde imidlertid ikke en retfærdig vurdering af køreegenskaberne on-road. En pudsig oplevelse var det at give plads for modkørende på smalle danske landeveje: Man lægger da bare det højre hjulsæt ud i rabatten, for det foregår helt umærkeligt. Det er næste skræmmende så godt det håndteres. Og 8-trins automatgearet arbejder helt umærkeligt. Man kan skifte sekventielt – men hvorfor gøre det, når nu elektronikken håndtere det så godt.

 

Off-road var de groft mønstrede dæk ideelle i det meget danske off-road terræn, som kunne mønstres af Ivan Reedtz-Thotts gods på Feddet syd for Faxe. Tak for lån af det, i øvrigt… Hér kom Range Roverens egenskaber virkelig til sin ret. I fugtig, blødt og temmelig ujævnt terræn var den største udfordring at holde tempoet nede. Kørekomforten er nemlig på et sådan niveau, at man ikke lægger mærke til farten. Og det kan man dårligt klantre Range Roveren.

 

Unikke pladsforhold

I det hele taget er der ikke meget man kan klantre den bil for. Jo, måske at luksusfornemmelsen i kabinen underbygges af for mange reflekterende flader. Pudsigt nok, fordi instrumentpanelet er iklædt ægte læder – ligesom resten af kabinen og der er ruskind i loftet – og her reflekteres ikke mange solstråler.

 

Pladsforholdene er unikke. Bagagerummet er stort, 909 liter, siger det officielle tal, men det må være læsset til loftet. Og lægges bagsæderne ned, disponerer man over mere end 2 kubikmeter – til trods for, at en del af pladsen dernede bagtil optages af det bageste differentiale. Bagklappen er todelt, den nederste klapper ned og ud mens den øverste er tophængslet og slår højt op.

 

Siddekomfort bedre end en limousine

Bagsædepladsen er ligeså fornem og det betyder reelt, at en Range Rover udmærket, faktisk rigtig godt, ville kunne blande sig i konkurrencen med de mere flade limousiner. Reelt set sidder man meget bedre på bagsædet i en Range Rover end i de traditionelt store luksus-limousiner – og ind- og udstigningen er meget lettere.


 


Autobiography-udstyret er top-udstyret og omfatter bl.a. aktive Bi-Xenon forlygter, det nævnte Terrain Respons system, 21” alufælge, panorama soltag (der kan åbnes delvist), 4 zone klimaanlæg (inkluderer også bagsædet), el-opvarmet trælæderrat og el-justerbare forsæder. TV indbygget i forsædernes nakkestøtter er eksklusivt men ekstraudstyr...


 

 

Range Rover i Motorradioen



Model:

Range Rover 4,4 SD V8 Autobiography

Listepris:

Kr. 2.594.800

Motor og transmission:

V8 commonrail turbodiesel 4,4 l. 339 hk. 700 Nm/1700-3000 omdr./min. Permanent 4X4. Terrain Response. 8 trins aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 218 km/t/ 11,5 km/l /229 g/km

Længde:

5,00 m

Bagagerum:

909-2013 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Elektronisk styret luftaffjedring med aut. niveauregulering og 4 højdeindstillinger. Hill Descent Control. Roll Over sensor. 21” alufælge. Adaptive Bi-Xenon forlygter. Panorama soltag. Surround camera. Fjernbetjent nøgleløst centrallås. Multijusterbart læder/trærat. 4-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adapotiv fartpilot med fartbegrænser. El-justerbare forsæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Meridian audio system 825 W med 19 højtalere og subwoofer. HDD Navigation m. 8” touch-screen.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt