- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot RCZ 1,6 156 HK 4-D

Den ultimative æstetik

 


Tekst: Søren Clauding - november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 156 hestekræfter under motorhjelmen er det ikke fartpræstationerne, der sælger Peugeot RCZ. Men den æstetiske oplevelse gør det. Wauw.

 

Den er, som har designerne fået frit spil til at skabe den ultimative æstetik. Og det har de måske også, for ofte er det ellers designerer fra Pininfarina, der tager sig af den sag. Men CRZ er tegnet ”in-house”. En brugbar konceptbil, en eyecatcher uden sidestykke, en gennemført fornøjelse fra samme øjeblik man alene får tanken om, at skulle boltre sig i den smarte, den elegante, den dynamiske, den rå, den skulpturelle, den suveræne Peugeot sportscoupé. Et udtryk for, hvad der har gjort Peugeots øvrige designs så populære.

 

Peugeot RCZ er en ægte Peugeot. Designerne har været tro imod deres arbejdsgiver. Udfordringen har været, at kombinere det racersportslige islæt med bilens ansigt, dens funktion og siden også dens køreegenskaber.

 

Løve på spring

Bemærk bølgeformen i tagpartiet, som simulerer cockpit i en Le Mans racer, bemærk den formfuldendte udformning af en løve, der ligger på spring med de muskuløse bagben trukket op under sig. At se, hvordan designerne har brugt Peugeots identitet, tager næsten pusten fra betragteren. Det er bare gjort så godt.

 

Bagtil kommer der en spoiler til syne, når man trykker på en knap. Den minder om den, Audi blev nødt til at udstyre Audi TT med for en del år siden, for at kunderne ikke skulle komme til skade med den, når farten gennem kurverne var for høj og den korte sportsvogn pludselig havde næsen den forkerte vej.

 

Benzinøkonomi og stabilitet

Det bruger Peugeot ikke deres spoiler til. I ”Position 1” forbedre den aerodynamikken, så bilen kører længere på literen. I ”Position 2” trykker den bagenden ned imod kørebanen ved høj fart, så man ikke får sig en uønsket lufttur. Og når man stiger ud af bilen for at nyde dens superbe design, har spoileren skyndt sig ned i plan med karrosseriet, så man ikke forstyrres af den. Gennemtænkt, gennemarbejdet og æstetik på højeste niveau.



Peugeot RCZ kører temmelig godt. Forbavsende godt faktisk, med tanke på at prisen er sat til 450.000 kroner. Forklaringen er, at undervognen er godt gennemarbejdet, men også forholdsvis konventionel. Man har ikke udstyret CRZ med elektroniske kørehjælpemidler, adaptiv undervogn og forskellige elektroniske drivetrain indstillinger. Men hvad skal man også det for, når nu man har en 308 Hatchback, som man kan snuppe teknikken fra, gøre den lidt bredere og 4 cm lavere. Så har man en bil, der kører rigtig godt.

 

Cruise

De 156 hestekræfter, frembragt af en 1,6 liters turbo-benzin’er er tilstrækkelige (ikke mindst fordi momentet topper allerede ved 1400 omdr./min.), men køreegenskaberne lægger op til mere. Fortvivl dog ikke – CRZ findes også i en version med 200 hestekræfter – samme motor i øvrigt, som findes i MINI Coper S. Den har vi ikke prøvet, men sandt at sige vil man så nok også blot konstatere, at den er for vild til at cruise med. Og indenfor rammerne af den danske færdselslov er det nok bedre, blot at have lyst til at cruise. Så har man sit kørekort lidt længere – og det er 156 hk versionen idéel til.



RCZ er 4,29 meter lang, den er 1,36 meter høj og bagagerummet er forbavsende stort. Ikke mindre end 384 liter, tilstrækkeligt til at man kunne forestille sig en version med foldetag. Men det har RCZ ikke – endnu. Bagsædepladsen er så dårlig, at man ligeså godt kunne have undværet bagsæderne. Derfor er muligheden for at slå en klap ned mellem bagagerum og kabine eminent. Så har man endnu mere bagageplads og som det blev nævnt indledningsvis: Sportscoupé’en er også funktionel.



Kompromis i Norden

Udstyret er på niveau med prisklassen. 2-zone klimaanlæg, sportssæder, P-sensor og P-sensor. Men har man lange ben, er pladsen på forsæderne en smule kneben. Hvis nu blot det bagsæde var blevet afskaffet, kunne en langbenet nordbo trives i Peugeot RCZ. Nu må han gå lidt på kompromis.

 

 

 


Model:

Peugeot RCZ 1,6 156 HK 2-D

Listepris:

Kr. 449.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo benzinmotor l. 156 hk. 240 Nm/1400 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 217 km/t/ 14,9 km/l /155 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

385-760 liter

Diverse:

ABS. EBD. CDS. EBA. 4 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sportssæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. P-sensor.


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt