- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot RCZ R

Sportsvogn på glatis


Af Søren Clauding – februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man sætter et ”R” på Peugeot RCZ får man en ”R”acerbil. Næsten, men effekten forøges med 114 hestekræfter, til 270 af slagsen og det er trods alt en del. Det er faktisk så meget, at Peugeot også har måttet foretage en række andre ændringer på bilen, og så får den køreegenskaber, der er meget sportslige og meget tæt på ”R”’ets betydning. Og som et kuriosum: motoren er verdens mest kraftfulde serieproducerede 1,6 liters turbobenziner…

 

Peugeot RCZ i basisudgaven har vi tidligere prøvekørt, tilbage i 2010 (læs prøvekørslen af Peugeot RCZ hér >>>), og funktionelt er der ikke den store forskel på bilen fra dengang og nu. Men R-udgaven er noget særligt. Så meget noget særligt, at der stort set ikke er nogen, der køber den, i Danmark i hvert fald. Listeprisen er da også 769.990 kroner og til den pris findes der flere andre måske mere indlysende sportsvognsvalg på markedet. Min ingen af alternativerne har den lethed og elegance i designet, kreeret af Pininfarina, som i øvrigt kendetegner RCZ med eller uden R i halen.

 

Rundt på ringen

Netop fordi der efter sigende ingen RCZ R er registreret på danske nummerplader, var forholdene ikke optimale, da vi skulle gå lidt under lakken på den. Bilen skulle videre i anden sammenhæng, og vejrliget taget i betragtning valgte vi, at boltre os med RCZ R over nogle omgange på FDM Sjællandsringen. Det ville give den bedste mulighed for på kort tid at få et fornuftigt indtryk af bilen.

 

Temperaturerne var 2-3 grader, banen var mere eller mindre ryddet, solen skinnede, der var lidt fugtigt visse steder og også nogle steder i skyggen med lidt is. Det var til at have med at gøre. Men: RCZ R’en var udstyret med sommerdæk.

 

Egentlig burde vi have sagt nej, tak, men fristelsen var for stor. Netop fordi bilen er så sjælden. Og så kunne den jo få lov til at vise, hvad den duede til.

 

Peugeot Sport står bag

RCZ R er skabt af Peugeots motorsportsafdeling, Peugeot Sport. Foruden den kraftige motor har man sænket den i forvejen temmelig lave undervogn med yderligere 10 mm, men det vigtigste er, at man har strammet den op, så den bagtil er 44 procent stivere og fortil 14 procent stivere.

 

Derved reduceres den naturlige understyringstendens i den forhjulstrukne bil. At forvognen ikke var gjort strammere var en god idé – især til kørselsforholdene med til tider beskedent vejgreb, for ellers ville den blot være steppet væk fra sporet og kræfterne ville have haft endnu vanskeligere ved at få fat i kørebanen.

 

Overvældende

Kræfter er der nemlig rigeligt af. Ikke alene er 270 hestekræfter mange, men et drejningsmoment på 330 Nm er rigtig meget. Og da de 330 Nm ved hjælp af en to-bladet turbo leveres lige fra 1900 til 6000 omdr./min. er kræfterne næsten overvældende. Husk, at bilen har forhjulstræk.



Man kan køre fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder, hvis man er lidt hurtig på det præcise gearskift. Vejgrebet var dog ikke helt til det, og da vi også skulle ned i fart igen, nåede vi ikke over 150 km/t inden den indre kylling og ønsket om, ikke at forvandle Peugeot’en til sneplov, satte en stopper for accelerationen.

 

Fremragende elektronik

Gennem kurverne glædede vi os over den meget fine elektroniske styring af såvel kræfter som mekanik og håndteringen af de mange kræfter kunne næppe gøres væsentlig bedre ved egen kraft – måske på knastør vej med de rigtige dæk på, men under de udfordrende kørselsforhold var elektronikken uvurderlig.

 

Det lykkedes at komme igennem uden, hvad on-board videoen her på siden vidner om.

 

Undervejs kunne vi konstatere følgende:

Peugeot RCZ R styrer meget præcist. Den har en fin balance, den bremser udmærket – men Peugeot Sport bremserne var da heller ikke i nærheden af at blive belastet fuldt ud.

 

Anderledes ville det nok være, at tage et par hurtige runder på den legendariske Nürburgring på en varm sommerdag. 19” fælgene og de tilhørende 235 mm brede 40 procent lavprofildæk gav en meget direkte føling med underlaget og til trods for, at bilen var sænket, var affjedringen forbavsende komfortabel. Og oven i det hele var vi på hele turen assisteret af en herlig motorlyd.


Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Peugeot RCZ R i Motorradioen >>>


Klik på billedet og kør med et par omgange på FDM Sjællandsringen i den lynhurtige Peugeot RCZ R med verdens kraftigste serieproducerede 1,6 liters benzin turbomotor - under meget udfordrende kørselsforhold.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Peugeot RCZ-R

Listepris:

Kr. 769.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbo-benzin. 270 hk. 330 Nm/1900-6000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,9 sek./250 km/t/ 14,9 km/l /145 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

309 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” letmetal fælge. Xenon forlygter. Sportsudstødning. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sports læderkabine. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Navigation.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt