- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 RXH HYbrid4 SW

Mange fluer med ét smæk


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behovet er en rummelig, velkørende og komfortabel stationcar, helst med firehjulstræk og mulighed for at komme frem i lettere terræn. Masser af motorkraft vil heller ikke være dårligt. Men: Kravet er en god brændstoføkonomi. Det hænger dårligt sammen.

 

Peugeot har løsningen. Den hedder 508 RXH HYbrid4, som i tilgift også ser godt ud. Eneste minus er prisen, for herligheden koster over 700.000 kroner. Skyldig er den danske afgiftslovgivning eller måske de politikere, der ikke ændrer på loven. Og dermed er taberne alle de danskere, der har de nævnte behov, men ikke kan realisere dem.

 

Kraftigt modificeret personbil

Det får nu være. Et faktum er det i hvert fald, at Peugeot har samlet de mange modstridende egenskaber i 508 RXH HYbrid4, og det har de gjort på forbilledlig vis.

 

Udgangspunktet er principielt den store Peugeot 508 personbil. Men den er i RXH versionen hævet ikke mindre end 50 mm. Det giver en stor frihøjde, som er en vigtig faktor, hvis man vil blot en smule væk fra plan asfalt. Den har også fået 40 mm bredere sporvidde. Og så har man udrustet den med to motorer: En dieselmotor og en elektromotor.

 

Træk på hver sit hjulpar

Førstnævnte trækker på forhjulene mens sidstnævnte håndterer baghjulene. Resultatet er verdens første dieselhybrid, men det, at den er verdens første, har egentlig kun historisk betydning. Vigtigere er det, at Peugeot har fravalgt en kompliceret transmission, der samler kræfterne fra de to motortyper og parrer dem på vej ud til f.eks. de trækkende forhjul.

 

Ved at fordele dem på hver sin aksel er transmissionen enklere og man har fordelen af, at kunne disponere over firehjulstræk, når der er brug for det.

 

Forbedrede egenskaber

Det er selvfølgelig ikke et robust, off-road firehjulstræk i traditionel forstand, der er resultatet. Men i peak-situationerne, når der skal sættes af på fedtet underlag, hjælper elektrokræfterne på baghjulene til at sikre godt afsæt og ganske begrænset hjulspind. På løst underlag og i vådt græs er fremkommeligheden voldsomt forbedret i sammenligning med en 2-hjulstrukken bil og den øgede frihøjde gør det nemmere at undgå at køre fast.

 

Tilsammen leverer de to motorer 200 hestekræfter, hvoraf dieselmotoren står for 163. Elektromotoren er med andre ord stærk nok til alene at kunne drive bilen. Det gør den så ved lav fart, så længe der er strøm nok på batteriet, og man opnår såvel et lavt støjniveau som en god brændstoføkonomi ved belastende bykørsel. I gennemsnit kører den 4,81 meter rummelige stationcar 24,4 km/l – det dokumenterer, hvad man er i stand til, når man forener det bedste fra to verdener: En brændstoføkonomisk dieselmotor og en el-motor, der først og fremmest får sin strøm fra decelerationsenergi.



Elektronisk styret sekventielt manuelt gear

RXH HYbrid4 er desuden udrustet med det energibesparende ESG gear, som er en manuel gearkasse med automatisk kobling og hydraulisk skifte. Den betjenes som et automatgear, og vi har tidligere prøvet gearkassen, som både har fordele og ulemper. Men den er det nærmeste, man kan komme et automatgear, uden at give køb på brændstoføkonomien. Den fungerer nu i øvrigt udmærket som en integreret del af hybrid-drivlinen og svaghederne som et til tider temmelig langvarigt gearskift, kompenserer elektromotorerne for, ved eksempelvis at fortsætte en acceleration alene på elektricitet, mens der skiftes gear for forbrændingsmotoren. Det er en ganske komfortabel oplevelse.


 

Det hele kan styres via en central command-enhed, som man egentlig ikke behøver at forholde sig til som fører, fordi computeren klarer hele styringen, og der er ingen mekanisk forbindelse mellem for- og bagaksel eller de to motorenheder. Føreren kan dog påvirke indstillingerne ved at vælge mellem en automatisk indstilling, hvor kraftfordelingen sker helt efter den øjeblikkelige køresituation, man kan vælge en sportsindstilling, en 100 procent elektrisk indstilling (som dog ikke altid er til rådighed beroende på batterikapacitet, temperaturer, elektricitetsforbrug, hastighed, køreform m.m.) og 4X4. Over 120 km/t er elektromotoren ikke længere i funktion.

 

Kører forbavsende godt

Køreegenskaberne er bemærkelsesværdigt gode. Vi har prøvet 508 RXH på en længere tur med til tider kraftig sidevind og skiftende vejrforhold og var overrasket over den store styrepræcision, den ringe sidevindsfølsomhed og høje grad af kørekomfort, som ved langsom kørsel underbygges af lydløshed, både når dieselmotoren går i stå ved stilstand og når Peugeot’en alene kører på elektricitet. Hvor konkurrenterne ofte vælger smallere dæk, for at opnå bedre brændstoføkonomi – på bekostning af vejgreb og kørekomfort – havde RXH’eren 245 mm brede 45 procent lavprofildæk monteret på 18” fælge. Det virkede godt og havde øjensynlig ikke de store brændstoføkonomiske konsekvenser.

 

Peugeot 508 RXH adskiller sig også fra den almindelige 508 stationcar ved et tilpasset ydre design, der udstråler mere pondus end 508 SW, som prioriterer elegance. Bagageforholdene lider lidt under teknologien, fordi bagagerummet er reduceret fra 660 til 423 liter. Det er dog ikke mere end hvad man normalt må give afkald på i en firehjulstrukken bil, sammenlignet med en forhjulstrækker, fordi et bageste differentiale fylder på samme måde som en elektromotor.

 

Godt udstyr

Retfærdigvis skal det siges, at prisen på de 700.000 kroner også inkluderer et godt udstyr – Open&Go (nøgleløs betjening af centrallås), el-justerbart førersæde, panoramaglastag, det allernyeste i audio og navigation, 2-zone klimaanlæg, fartpilot med begrænser og p-sensor. Og så slipper man med at betale 2000 kroner i årlig ejerafgift – det er det halve af afgiften for en ordinær 508 SW uden hybridmotor og firehjulstræk men med automatgear og samme dieselmotor under hjelmen.


Peugeot 508 RXH HYbrid4 i Motorradioen >



Model:

Peugeot 508 RXH HYbrid4 SW

Listepris:

Kr. 705.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,0 l. 163 hk. 240 Nm/1400 omdr./min. ESG-gear. Stop/start. El-motor: 37 hk, 200 Nm/2500-7500 omdr./min. Firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,8 sek./ 213 km/t/ 24,4 km/l /107 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

423 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Nøgleløs betjening Multijusterbart læderrat. El-justerbart førersæde. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. P-sensor+ el-sammenklappelige sidespejle. Tagræling.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt