- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fronten på 308 1,6 150 THP er ikke så anmasende som på den almindelige 308.


Biltest: Peugeot 308 Premium 1,6 150 THP

BMW kraft på fransk


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot er ”verdensmester” i dieselmotorer. Og så er det godt, at kunne se hvor ens evner ligger. Derfor er det mere end prisværdigt, når man etablerer et samarbejde med i dette tilfælde BMW om udviklingen af benzinmotorer.

 

Resultatet er blevet en serie af motorer, udviklet af PSA (Peugeot-Citroën) i samarbejde med BMW spændende fra en beskeden 95-hestes maskine til en kraftig sag på 174 heste. Vi har prøvet en mellemting, om end i den øvre ende af hk-skala’en, en 150 hestes motor i Peugeot 308. det var en sand fornøjelse.

 

Turbo High Pressure

Motoren kaldes THP. Det står for Turbo High Pressure, altså det, man frit kan kalde en højtryks turbokompressor motor.

 

Målet med denne særlige THP motor er, at skabe et stort moment ved meget lave omdrejninger og komme den såkaldte turbo tøven til livs. Turbo-tøven, eller turbo-lag, opstår ved, at motoren først skal op i omdrejninger, før den skaber det fornødne tryk i udstødningen, som så sætter turboladeren så højt op i omdrejninger, at den kan presse ekstra luft ind i forbrændingskamrene og dermed give rum for mere benzin og efterfølgende kraftigere forbrænding.

 

Cylindrene forbindes parvis

Grund idéen i en THP motor er, at man forbinder cylindrene parvis (1 med 4 samt 3 med 4) i udstødningsmanifolden. Udstødningen føres parvist frem til turbinen, som derved påvirkes pulserende af trykket fra udstødningsgassen. Det skaber en langt hurtigere turbinerotation (op til 220.000 omdr./min) og hvad der er væsentligt: Den roterer hurtigt ved et langt lavere motoromdrejningstal.

 

Den hurtigere rotation giver på et tidligere tidspunkt i omdrejningsforløbet et stort turbotryk og derved får man en meget hurtigere respons fra motoren, når man træder på speederen.

 

I praksis fornemmes den prøvekørte 150-hestes maskine som var den en almindelig indsugningsmotor uden turbo.



 

Motorstyring

Fordelen er imidlertid ikke kun hurtig respons. Den eksakte styring af motoren gør det muligt i princippet trinløst at tilrette ventilstyringen de stadig varierende omdrejningstal. Samtidig styres olietilstrømningen og resultatet er en meget fin benzinøkonomi. Det er sjældent, man oplever en bil med 150 hestekræfter, der kan køre 14,l km/l benzin. Og som oven i købet gør det i praksis.

 

Oplevelsen af motoren er naturligvis det unikke ved 308’eren i denne variant. Dertil kommer så, at den alene leveres med top udstyret, som


 kaldes Premium. Det inkluderer bl.a. aircondition med køl i handskerummet og varmereflekterende forrude, læderrat, regnsensor, fartpilot/begrænser plus det righoldige udstyr, som de lavere udstyrsvarianter byder på.

 

Rimelig pris

Prisen for en Peugeot 1,6 THP 150 er godt 280.000 kroner. Absolut rimeligt sat i forhold til det omfattende udstyr og fine teknik.

 

Sat i forhold til Peugeots dieselbiler, som dog stadig er førende hvad angår brændstoføkonomi, udmærker THP modellen sig ved ringe vibrationer, lavt støjniveau, stor smidighed og ikke mindst, at forenden er 50 kg lettere end den dieselversion, der kommer nærmest i effekt og præstationer.

 


Modelnavn:

Peugeot 308 Premium 1,6 150 hk THP

Listepris:

Kr. 281.990

Motor:

4 cyl. 1,6-l højtryks turbomotor, 150 hk, 240 Nm/1400 omdr./min) 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

8,8 sek/213 km/t/14,1 km/l. 167 g/km

Længde

4,28 m

Bagagerum:

348 liter

Diverse:

ABS, EBD, BAS, ESP, TRC. 7 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag. 5 justerbare nakkestøtter. Sædevarme. Isofix beslag. Regnsensor. Fartpilot/begrænser.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt