- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 308 Active SW e-HDi Microhybrid ESG

Det luksuøse alternative


Af Søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har prøvekørt Peugeot 308 Stationcar (læs Peugeot 308 Stationcar test hér>>>) og det gav anledning til også at stifte bekendtskab med det luksuøse alternativ med betegnelsen 308 Active SW. Samme motor men med det nye semiautomatiske ESG gear. Spørgsmålet var: Hvad får man ud af den retmæssige anvendelse af SW-emblemet på bagklappen og en merpris på 50.000 kroner!

 

De to biler er principielt ens. Men SW udgaven har panoramaglastag som standard. Foruden et eminent lysindfald i kabinen øger det også bilens vægt og tyngdepunkt. 2-zone klimaanlæg er også standard og for 4531 kroner pr. styk er to ekstra bagsæder, altså en 3. sæderække, en option. Den var testbilen udrustet med.

 

Foruden det højere udstyrsniveau, som også inkluderer el-ruder bag, læderrat og meget andet, indgår 17” alufælge i udstyret og det er ikke uvæsentligt, for det viste sig at køreoplevelsen af de to biler var forskellig.

 

Semiautomatisk gear

ESG gearet er et manuelt gear med en automatisk gearskifte funktion. Dvs. man kører bilen som en bil med automatgear, men gearskiftet er under hurtig acceleration langsomt og ikke særlig elegant. Ved almindelig kørsel sker gearskiftet omvendt behageligt og er ligeså bekvemt som et hvilket som helst automatgear. Som sådan er det et udmærket alternativ til traditionelle automatgear – og det er markant billigere. Merprisen (som er inkluderet de 300.000 kroner en 308 Active SW eHIi ESG koster) er blot 14.000 kroner. Peugeot forklarer i øvrigt, at man senere kommer med et ESG-gear, hvor motoren elektrisk holdes oppe i omdrejninger, så gearskiftet sker mere gnidningsfrit.

 

Men den større vægt fra panoramaglastag, som løber op på i alt 100 kg, betyder for det første, at en 308 SW bruger ét sekund mere til at nå de 100 km/t end stationcarudgaven, for det andet, at brændstoføkonomien forringes fra 22,2 til 18,9 km/l. ESG gearet kompenserer derpå lidt herfor, så man ender på et officielt tal på 20,8 km/t. I praksis er forskellen ikke så stor.

 

Dynamisk køreoplevelse

Mervægten og den omstændighed, at muligheden for at fylde godt op i bagagerummet, når de to ekstra bagsæder benyttes til mennesketransport, har imidlertid tvunget ingeniørerne til at stramme op på 308-undervognen. Og det er ikke det værste, der kunne ske. Kombineret med 17” alufælge og lavprofildæk ender man op med en bil, der til trods for, at den reelt er en smule langsommere, har mere dynamiske køreegenskaber. Det er gået en smule ud over kørekomforten, men med fuldt læs og fjedrene på fuldtidsarbejde er det marginalt.

 

Man har med andre ord, tvunget af selvvalgte omstændigheder, skabt en bil, der kører bedre end basisudgaven. Tankevækkende!

 

Skabt til tre sæderækker

Den bageste sæderække er som nævnt en overkommelig økonomisk option. Den tager lidt af bagagepladsen, men har man brug for to ekstra sæder, er merprisen beskeden og anvendelsesmuligheden god. De er i sagens natur ikke rigtig beregnet til fuldvoksne nordiske hankønsvæsener, men til børn går det glimrende og Peugeot betoner, at bilen i sikkerhedsmæssig forstand er skabt med 3 sæderækker in mente, sådan at de bageste passagerer ikke ufrivilligt kommer til at fungere som ”airbag” for passagererne længere fremme i bilen i tilfælde af påkørsel bagfra…



Sidst, men ikke mindst, inkluderer Active udstyret i SW’eren en række designdetaljer, der letter på oplevelsen i kabinen. Af den slags, hvor man normalt ville sige, at det må afgøres af smag og behag, men som i det konkrete tilfælde næppe kan diskuteres. Interiøret i SW Active er ganske enkelt mere indbydende og kompetent end i 308 Stationcar og med til at gøre den til et bedre køb end basisudgaven – bedre end merprisen er udtryk for.



Model:

Peugeot 308 Active SW e-HDi ESG

Listepris:

Kr. 298.990 excl. 3. sæderække

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 112 hk. 285 Nm/1750 omdr./min. ESG semiautomatisk gearskifte

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 185 km/t/ 20,8 km/l /127 g/km

Længde:

4,5 m

Bagagerum:

674 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Panoramaglastag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. Tagræling.


Link til Peugeot importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt