- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 SW Active Blue e-HDI

Velvoksen og miljøoptimeret


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye Peugeot 308 SW har Peugeot skabt en velvoksen kompaktbil. Den er 34 cm længere end den almindelige hatchback og byder på oceaner af bagageplads. Samtidig kører den fremragende – det er svært at gøre det meget bedre.

 

SW-versionen handler naturligt nok om plads. Som stationcar er Peugeot 308 med sine 4,59 meter i længden usandsynlig rummelig. Det regulære bagagerum har en kapacitet på ikke mindre end 660 liter, bagagerumsbunden kan vippes op og bliver hængende ved hjælp af et enkelt system: En krog! Og når bagsæderyglænene lægges ned – hvilket efterlader en helt plan bagagerumsbund – har man næsten 1,8 kubikmeter til sin rådighed. Imponerende.

 

Det geniale i-cockpit

Samtidig har 308 SW alle 308’erens fordele. Ikke mindst det geniale i-cockpit, hvor de vigtigste instrumenter er anbragt i underkanten af forruden, så man ser dem henover rattet og ikke skal flytte blikket nævneværdigt for at holde sig orienteret om hastighed og motoromdrejninger. Faktisk ligger instrumenterne hele tiden indenfor synsfeltet, så det er i praksis meget lidt man skal fjerne blikket fra kørebanen.

 

En lille indsigelse: Vi ved godt, at designerne synes det er smart med en omdrejningstæller, hvor viseren bevæger sig mod uret (se f.eks. videoen her på siden). Det er blot ulogisk i praksis. Vi har nu prøvet det nogle gange i forskellige biler og er ikke vilde med det. Men man kan naturligvis vænne sig til alt…

 

Resten af instrumenteringen ER til gengæld genial. Centerskærmen bruges til at betjene mange af bilens funktioner, den er følsom og kræver blot en let berøring. Dertil kommer det lille rat, som naturligt er placeret lavt for at sikre, at man kan se head-up displayet over ratkransen. Det giver en herlig følelse – næsten som i en racerbil.

 

Plads overalt

I øvrigt er også handskerummet kolossalt – og da bilen har mange mindre fralægningspladser, er rum udnyttelsen fornem. Det kunne man så frygte ville være gået ud over det udvendige design, men det er slet ikke tilfældet. Peugeot 308 SW er ligeså elegant som f.eks. storebror, 508 SW. Godt gået!

 

Bagsædepladsen er knap så overvældende, man kan være der, men primært fordi forsædernes ryglæn er udhulet på bagsiden.

 

Ad Blue dieselmotor

Vi har i øvrigt tidligere prøvekørt SW-modellen, men i en noget anden konfiguration, med 3-cylindret benzinmotor og topudstyret ”Allure”. Denne gang handlede det om Active-varianten  (læs prøvekørslen af Peugeot 308 SW 1,2 e-THP Allure hér >>>). Der er mange ligheder, men også mange forskelle. Den største finder man i motorrummet.

 

I maskinrummet på den hér prøvekørte 308 SW lå nemlig en 1,6 liters dieselmotor, men ikke en helt almindelig dieselmotor. PSA koncernen har lanceret den såkaldte Ad Blue teknologi, som reducerer NOx’erne med op til 90 procent og hvor partikelfiltret i forening med SCR katalysatoren også fjerner op til 99,9 procent af de partikler, der findes i motorens udstødning. Sådan en diesel kalder Peugeot for ”Blue e-HDI” og med den i bilen kan man virkelig have god samvittighed med hensyn til miljøet.



Over 31 kilometer pr. liter diesel

Det kan man også med hensyn til familiebudgettet, for det er klart, at en så rummelig stationcar til en moderat listepris på 283.000 kroner, er en optimal familiebil. Den avancerede teknologi gør det nemlig muligt at køre ikke mindre end 31,3 km/l. Imponerende, ikke mindst set i lyset af, at den med sine 120 hestekræfter og 300 Nm (allerede ved 1750 omdr./min) er en både smidig og trækvillig dieselmotor, ligeså støj- og vibrationssvag som koncernens andre dieselmotorer. Vi har for længst udråbt PSA til verdensmestre i økonomiske og livlige dieselmotorer. Det mesterskab har de vundet igen.

 

Den fine brændstoføkonomi placerer desuden Peugeot’en så lavt at den årlige ejerafgift blot er 1160 kroner.

 

Meget god bil for pengene

Den allerbilligste 308 SW koster 226.000 kroner, men da må man nøjes med basisudstyr og en 92-hestes dieselmotor. Uden Ad Blue, som indebærer at man slipper for at efterfylde additivet engang imellem, kan man erhverve en 308 SW for 258.000. Men sandt at sige: For de 283.000 får man rigtig meget rigtig god bil for pengene.

 

Active udstyret er mellemudstyret, og det følger da også med. Det inkluderer 16” alufælge, LED kørelys (og et fremragende follow-me-home lys, som betyder at lyset er tændt et stykke tid efter at man har forladt bilen og omvendt, tænder når man aktiverer fjernbetjeningen), el-bagruder både for og bag, fartpilot, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer bag, regnsensor og meget andet.

 

Kører glimrende

Og køreegenskaberne, ikke at forglemme. Jo, i forhold til den kortere 308 mærker man, at vægten er skudt bagover, men det gør faktisk bilen mere levende – uden tab af stabilitet. Der er kompenseret derfor ved at akselafstanden er forlænget med 11 cm og resultatet er udmærket. 308 SW med dieselmotor er komfortabelt affjedret uden at være for blød – og støjniveauet er næsten søvndyssende lavt.

 

Den tidligere prøvekørt 308 SW i udgaven med 3-cylindret benzinmotor og topudstyr er 70 kg lettere på forenden og den var udstyret med 18” fælge. I sammenligning dermed er dieseludgaven mere komfortabel, men også en smule mindre sporsikker.


Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Peugeot 308 SW i Motorradioen >>>


Klik på billedet, kør med og oplev hvordan den Peugeot 308 SW fornemmes med Blue e-HDI diesel i motorrummet.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Peugeot 308 SW Active Blue e-HDI

Listepris:

Kr. 282.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 1,6 l. 120 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 194 km/t/ 31,3 km/l /85 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

660-1775 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 16” alufælge. P-sensorer bag. 6 airbags. 9,7” berøringsskærm. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt