- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 308 CC Griffe 1,6 THP 200 hk

Peugeot folder sig ud - endnu engang

 


Af Søren Clauding – september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nok de færreste der ved, at Peugeot skabte verdens første bil med foldetag. Det skete helt tilbage i 1934, den hed Peugeot 402BL Éclipse Décapotable, bygget på basis af et patent, udviklet af en parisisk tandlæge, som designede biler i sin fritid. Idéen blev siden gemt væk og først genoptaget af Peugeot med den lille 206 CC, hvorved foldetaget blev gjort tilgængeligt for de lidt mindre pengestærke bilkøbere med hang til luft i håret – når vejret altså var til det.

 

Sådan er det til dels stadig, om end den hér prøvekørte Peugeot 308 CC med en listepris på 534.000 kroner ikke appellerer til at blive folkeeje. Men da 207 CC som afløser for 206 CC eksisterer til en pris på 300.000 kroner, er det vel helt acceptabelt at betale lidt mere for en lidt større bil, hvis det er det, man ønsker.

 

Kan fås billigere

Faktisk kan 308 CC anskaffes for blot 100.000 mere end den billigste 207 CC. Så må man nøjes med 120 hestekræfter og et ringere udstyr – men handler det alene om sus gennem håret, så er det en ganske fornuftig pris. Især fordi foldetaget fungerer helt på samme måde som i den testede version, der foruden det eksklusive ”Griffe” udstyr inkluderer en sprællevende 200 hestes 1,6 liters turbo benzinmotor, som piller en smule af det lidt feminine udtryk af bilen, som Peugeot 308 CC ikke kan frasige sig.



Og dog, hvad det sidste angår: Mon ikke mange kvinder også vil kunne trives med 200 hestekræfter og mange mænd helst vil være fri. Gad vist, hvorfor mange MOTOR-kræfter forbindes med maskulinitet – i den moderne verden afprøves fordommene til stadighed…

 

Hjertet bestemmer

Det har så heller ikke meget med sagen at gøre – og alligevel. For udover sus i håret og 0-100 km/t på 8,3 sekunder (samtidig med at de officielle forbrugstal ikke er meget ringere end hos den lille 120-hestes variant) købes en Peugeot 308 CC med hjertet.

 

Den har ret god bagageplads (med taget i brug 465 liter), den har endda også brugbar bagsædeplads (hvis forsædepassagererne ikke er for langbenede), men den er ikke en bil, man køber, blot fordi man så også kan køre åbent, når man har lyst til det og på omkring 25 sekunder skærme af for regnen, når behovet melder sig.


Når regner sætter ind, er taget hurtigt i brug. Når solen på ny dukker frem, er det foldet væk på omkring 25 sekunder.

...og det havde Peugeot allerede fundet ud af i 1934 med 402BL Éclipse Décapotable.


Lettere at sælge igennem

Man køber en Peugeot 308 CC fordi man synes den er en ”fed bil”, en bil man har det godt med og godt i. Og på grund af de funktionelle egenskaber er den måske lettere at overtale familien til at bakke op omkring. For hvem drømmer, hvis de går helt dybt ind i deres sjæl, ikke om i sommervarmen (ikke nødvendigvis sommersolen) at cruise ud gennem det bakkede landskab og i byerne opleve de forbipasserendes misundelige blikke.

 

Bilen er da også ret vellykket. Og i en sommer som den, vi har lagt bag os, er det herligt at forvandlingen fra åben til lukket bil og modsat kan ske så hurtigt. Det er lige før at det kan nås, mens man holder for rødt, men ellers er der vel altid mulighed for et kort stop i vejkanten eller at låne et busstoppested for en kort bemærkning (læs: forvandling).

 

Minus’erne ved en åben bil er bl.a.:

 

1) Hår i øjnene. Det har Peugeot til dels løst ved, at frontruden går langt hen over i hvert fald forsædepassagererne og de kan siden afskærmes bagtil vha. en vindstopper, der dog tager plads op i bagagerummet, når den ikke er i brug, og forhindrer passagerer på bagsædet.

 

2) Træk i nakken. Det har Peugeot løst ved at indbygge en varmeblæser i nakkestøtterne og det virker fremragende, så længe vejret ikke er for påtrængende. I øvrigt er 2-zone klimaanlægget automatisk og tager hensyn til, om bilen er lukket eller åben.

 

 

 

3) Kabinestøj, når man kører ”lukket”. Støjen er selvsagt ikke så påfaldende med foldetag som i en bil med kaleche, men der er stadig lidt tilbage. Det er også ret ubekvemt, at man får en regnskyl i hovedet af vand fra taget, når man åbner dørene i regnvejr.

 

4) Fleksibelt karrosseri og chassis, der medfører forringede køreegenskaber. Det har Peugeot løst ved bl.a. at give bilen et højt hækparti og indbygge en kraftig afstivning ”under huden”. Forruderammen er forstærket og fungerer som styrtbøjle – det har også en afstivende effekt på bilens stivhed. Resultat: Fortræffelige sportslige køreegenskaber, en rimelig fast undervogn og god kurvestabilitet. Men: Den høje hæk gør udsyn bagud dårligt – løst med P-sensor.

 

5) Forringet sikkerhed. Peugeot 308 CC har opnået 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten – det siger alt.


 

 

 

 


Model:

Peugeot 308 CC Griffe 1,6 THP 200 hk

Listepris:

Kr. 533.990

Motor og transmission:

4 cyl. turbo benzinmotor 1,6 l. 200 hk. 275 Nm/1700 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 240 km/t/ 14,3 km/l /162 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

266/465 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. P-sensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt