- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 Active 1,6 THP 125 hk

Den optimale pakke


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Peugeot 308 findes i en række forskellige modelvarianter indenfor et ret bredt prisspektrum. Vi har tidligere prøvet 308’eren internationalt (læs de første internationale prøvekørsler af Peugeot 308 hér >>>) og senest også på danske landeveje med 116-hestes dieselmotor og topudstyr (læs prøvekørsel af Peugeot 308 1,6 eHDi hér >>>). Men den findes også i en version med 125 hestes benzinmotor og mellemudstyret ”Active” og er ikke blege for at kalde den pakke for den optimale. Den motor har vi i øvrigt ikke prøvet før.

 

Begrundelsen herfor er enkel. Økonomisk er bilen 45.000 kroner billigere end dieseludgaven. Man får flere motorkræfter, et udstyr, der ikke er så langt fra topudstyret ”Allure”, en mere levende og dynamisk køreoplevelse – men også en større brændstofudgift, selvom den lavere ejerafgift kompenserer derfor (dieseludgaven koster 2000 kroner årligt mens benzinmodellen koster  1120 – men husk at diesel også er billigere end benzin). Med benzinmotor kører man 18,5 km/l, med diesel 27 – så det er en mærkbar forskel.

 

Spørgsmål om kilometer

Uanset hvad, er det med økonomien også afgjort af, hvor mange kilometer man skal køre i bilen og om lange strækninger køres på motorveje. Er det tilfældet, er dieselvarianten at foretrække, ikke mindst fordi prisforskellen mellem de to motorvarianter kun er 15.000 kroner, hvis man alene ser på motorerne.

 

Benzinmodellen er dog vores foretrukne. Sådan lidt mere specifikt fordi:

 

1,6 liters THP benzinmotoren er yderst smidig, den er utrolig lydløs, meget vibrationssvag og den gør virkelig 308’eren til en sprinter, fordi 100 km/t kan nås på under 9 sekunder. Og så er benzinmodellen 120 kg lettere end dieselbilen. Det giver en anderledes balance og dermed bliver den mere væver gennem især de snævre kurver – og forbavsende nok absorberer den ujævnhederne på samme niveau som dieselen.



Den har oven i købet samme grænse for anhængervægt, nemlig 1400 kg, som til dels også kan tilskrives det gode drejningsmoment på 200 Nm, der topper allerede ved 144 omdr./min. Bilens dimensioner er selvsagt de samme.

 

Ringere udstyr er ikke ringe

Og udstyret: Mon ikke de fleste kan klare sig med alufælge, som ikke nødvendigvis er diamantfælge? Sportssæder vurderes meget individuelt – nogle vil endda sætte pris på at have ”almindelige” sæder frem for de sportslige, fordi de måske passer bedre til ens kropsfacon.

 

Fortil mister man p-sensoren, men så må man jo kikke ud af forruden, når der skal køres tæt. Den elektriske håndbremse vil undertegnede ikke savne, fordi den mekaniske er en ekstra sikkerhed og kan anvendes som kørehjælpemiddel i en snæver vending – men indrømmet, det kræver en vis rutine.

 

Navigation og tågelygter er et savn

Tågeforlygter er et savn i tåge og navigationsanlægget i Allure-pakken er så godt, at det vil man savne – men den store 9,7” skærm er der stadig til at styre bilens vitale funktioner.

 

Og Active-varianten har fortsat e-lruder både for og bag, el-sidespejle og sædevarme (disse tre udstyrselementer har alle 308’ere i øvrigt), den har multifunktions læderrat, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer bagtil (så dér er man fortsat hjulpet), fartpilot og regnsensor.


Midterarmlænet på bagsædet gemmer en skilem, så man kan transportere lange genstande uden at give afkald på mere end en enkelt siddeplads.


Model:

Peugeot 308 Active 1,6 THP 125 hk

Listepris:

Kr. 254.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 125 hk. 200 Nm/1400 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 202 km/t/ 18,5 km/l /125 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

470-1309 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 16” alufælge. Tågelygter bag. P-sensorer bag. 6 airbags. 9,7” berøringsskærm. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt