- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Peugeot 307 SW 2,0 HDi:


Genial multibil

Af Søren Clauding - februar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I fire år har Peugeot 307 været den mest købte bilmodel i Danmark. Selv ikke de stærkt ”opreklamerede” bilbrande i 2005 kunne slå hjulene væk under Peugeot. Da den nye upshinede 2006-udgave sprang ud sidste efterår købte danskerne endnu flere 307’ere og det er ikke uden grund.

 

Dels er problemerne løst. Dels er der virkelig noget at komme efter, når man rækker sigtekornet ind på 307. Især er SW-udgaven attraktiv, for den byder på løsninger, ingen andre kan mobilisere til samme penge.

 

SW-versionen er egentlig en stationcar. Men Peugeot har sat glas i taget og under det er der monteret et splittet inderpanel. Panelet kan skubbes væk (elektrisk) – hvorefter der åbner sig et panorama-view over bilen og ikke mindst: Der opstår et enestående lys i kabinen. Det er som at køre i åben bil – uden sus i håret, uden at fryse om ørene eller alternativt blive bagt i hovedbunden.

 

Bagsædearrangementet i SW er også anderledes end de gængse løsninger. Man kan få plads til tre sæderækker/syv siddepladser, hvis man vil. Har man ikke brug for de to bageste sæder, tager man dem ud – eller lader være med at få dem leveret, når man bilen købes. I stedet er der rigtig fin bagageplads, adskilt fra passagerkabinen af tre individuelle sæder, der naturligvis hver især kan foldes sammen og dermed øge bilens fleksibilitet. Er alle sæder foldet ned disponerer man over 1,5 kubikmeter!

 

Den prøvekørte udgave havde Peugeots nye og fremragende 136-hestes HDI dieselmotor under motorhjelmen. Diesel mekanik er dyr i Danmark på grund af afgifterne. Dieselolie er til gengæld billig og har man et vist kørselsbehov, er 307 ideel. Peugeot er populært sagt verdensmestre i dieselmotorer til fornuftige penge. 336.000 kroner koster SW’eren og maskineriet er vibrationsfrit, støjer ikke så meget og ret fleksibelt.

 

Momentkurven er værd at lægge mærke til fra 2000 omdrejninger og trods bilens lidt multiagtige formgivning kører man næsten 18 kilometer på en liter dieselolie.

 

Udstyrsniveauet er højt og detaljer som aircondition i handskerummet, så sommerdrikken og chokoladen kan holdes køligt, er med til at øge bredden i anvendelsen. Sædevarme er standard, det samme er seks airbags og 2 Isofix beslag til børnene og ESP, så man er hjulpet inden det går helt galt.

 

Synes man at 336.000 kroner er for meget, findes der billigere løsninger: Den billigste har 1,6 liters motor på 110 heste og den kan anskaffes for 260.000 kroner inklusive de kostbare danske nummerplader.

 

Modelnavn:

Peugeot 307 SW 2,0 HDi

Pris:

Kr. 335.990

Motor:

4 cyl. 2-l turbo-diesel, common-rail (136 hk, 320 Nm/2000 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

12 sek/198 km/t/17,9 km/l.

Længde

4,43 m

Bagagerum:

442 liter

Diverse:

ESP. 6 airbags. Aircondition i handskerum. Panorama glastag. Sædevarme. Isofix beslag.

Peugeot 407 er Danmarks mest populære bil og har været det i de sidste fire år.

 

Egentlig er 407 en stationcar.

 

Panorama glastag sikrer et enestående lysindfald i kabinen.

 

Bagagerummet indeholder 442 liter og bagagerumsdækkenet dækker helt af for nysgerrige blikke udefra.

 

Bagsædet består af tre individuelle sidepladser, der kan foldes væk efter behov.

 

HDI-motoren er helt ny. Den er økonomisk, stilfærdig og endnu en dokumentation af at Peugeot kan det der med diesel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt