- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 3008 Premium 2,0 HDi FAP 150 hk 5D

Opfindsom crossover


Tekst: Søren Clauding – maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Designerne har tænkt tanker, da de fandt på at bygge Peugeot 3008. I forvejen havde man 308, men det ekstra ”0” i modelbetegnelsen fortæller, at denne bil er noget særligt. Den giver i hvert fald muligheder langt ud over det sædvanlige.

 

Der er tale om det, man på moderne ”dansk” kalder en kompakt crossover. Men af den mere opfindsomme slags. Hér er tale om en krydsning mellem f.eks. den semi-terrængående 4007 (Peugeots version af Mitsubishi Outlander) og den vanlige 308. Eller den større 5008 og den lille 207. og så med et vist sportsligt snit. Men egentlig er det lidt forkert at tale om en crossover, for 3008 er mere end noget andet helt sig selv.

 

Helstøbt

Det er den, fordi den er helstøbt. Det er muligt, at visse af løsningerne findes andre steder, men parringen i 3008 giver den sin egen identitet. F.eks. har man en ”læsserampe” i form af at den nederste del af bagklappen, der vippes ned mens resten af bagklappen slås op. Men indenfor i bagagerummet finder man så en flex-bund, der kan placeres i tre forskellige positioner og dermed indrettes på bagagemængden og på at gøre bagagen let tilgængelig. Faktisk er ”læsserampen” anbragt så lavt, fordi bilen ikke er så højbenet som 4007, at den glimrende kan bruges til at sidde på i ly under taget. Den kan bære 200 kg, så den kan også holde til det.

 

I kabinen er førerpladsen en sag for sig selv. Et håndgreb på midterkonsollens højre side, hen imod passagerpladsen, giver en cockpit-agtig fornemmelse for føreren. Førerpladsen virker sofistikeret, men ikke for avanceret. Men den er virkelig omdannet til en betjeningsplads for den, der nu har til opgave at styre bilen. Og så er sportssæder med til at fastholde det sportslige islæt. I øvrigt er lårstøtten ikke helt beregnet til langbenede skandinavere og man skal sikre, at man sidder ordentligt (undertegnede skal sidde forholdsvis lodret for at kunne nå rattet – selvom det er mulitijusterbart – men det er et generelt Peugeot forhold).

 

Voldsom front

Designet er udvendigt præget af den dynamiske front med det voldsomme kølergitter, som måske er lige voldsomt nok. Men det gælder i princippet alle nye Peugeot’er og hører ind under kategorien for smag og behag (der som bekendt er forskellig). Indvendigt er designet imidlertid ligeså harmonisk som bilens funktioner og de udvendige linjer og det er med til at underbygge det helstøbte præg.

 

Og så er der bagsædepladsen. Bagagerummet rummer ikke mindre end 435 liter. Med en ydre længde på blot 4m37cm er der dømt problemer. Men ikke i 3008. For den er også høj. Derved kan man ved at sidde forholdsvis lodret (men ikke ukomfortabelt lodret) få god benplads – også selvom forsæderne er sat langt tilbage.

 

Rejsebil

Nu hvor sommerferien står for døren er det måske også rart at vide, at Peugeot 3008 er en udmærket rejsebil. Den er rummelig, har mange funktionelle løsninger og temmelig komfortabel. Dieselmaskineriet på 150 hestekræfter brummer mere end vi husker det i andre diesel Peugeot’er. Men Peugeot er super til at skabe dieselmotorer og denne maskine er ingen undtagelse. 197 km/t på toppen, 0-100 km/t på under 10 sekunder og samtidig en brændstoføkonomi på 17,9 km/l. Det er lige før træerne vokser ind i himlen…



I øvrigt har Peugeot også udviklet et par computersystemer kaldet Roll Control og Grip Control (ekstraudstyr for blot 4000 kroner). Førstnævnte regulerer bilens krængning og sidstnævnte sikrer optimalt vejgreb, også hvis man bevæger sig væk fra plan asfalt. Det er med til at gøre bilen både til en meget sikker og komfortabel bil at køre i og også en bil, der gør sit bedste for ikke at svigte, selvom man skulle finde på at begive sig op af en lille gruset bjergvej eller henover en regnvåd græsmark.

 

Billigste version koster 290.000 kroner, den prøvekørte udgave med Premium udstyr koster 360.000. Skal man køre meget, er den sidstnævnte klart at foretrække, fordi kørekomforten er høj og driftsøkonomien god. Men 70.000 kroner oven i er også mange penge og basalt set er man ikke dårligt stillet i basisudgaven.


Model:

Peugeot 3008 Premium 2,0 HDi FAP 150 hk 5D

Listepris:

Kr. 359.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340 Nm/2000 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 197 km/t/ 17,9 km/l /149 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

435 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Flex bagagerum.

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt