- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 208 GTi 1,6 THP

Komfortabel hidsigprop


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 208 GTi i Motorradioen


Om det er fordi franskmænd er mere komfortabelt anlagt end andre skal lades usagt. Men et faktum er det, at den lille rappe hidsigprop, Peugeot 208 GTi har en mere komfortabel affjedring end dem, man typisk vil sammenligne den med, f.eks. Ford Fiesta ST eller SEAT Ibiza Cupra.

 

Det vidste vi godt, for vi havde tidligere kørt den rappe lille sag, oven i købet på et stykke afspærret bjergvej i Alpeområderne nord for Nice i Sydfrankrig i forbindelse med de første internationale testkørsler. Men i mellemtiden er flere af konkurrenterne blevet testkørt, og fælles for dem er, at undervognen er strammere end hos 208 GTi.

 

Men kører 208 GTi så dårligere, er den mindre dynamisk, er den mindre præcis, mindre i balance end de andre? Det ubetingede svar er: Nej. Forklaring følger…

 

All round racer

Hvis man alene skal køre på plan asfalt med nul ujævnheder og altid i tørvejr, kan det godt være, at den stramme affjedring får overtaget. Men i virkelighedens verden skifter køreforholdene ustandselig, både hvad angår vejbelægning og vejrforhold.

 

Og ligeså snart en vej er en anelse ujævnhed, eller det begynder at regne, kræves der en væsentlig blødere undervogn for at kunne fungere optimalt. Man kan derfor sige det på den måde, at Peugeot 208 GTi er en mere all-round landevejsracer end konkurrenterne i klassen.

 

Da vi prøvekørte den i Danmark, foregik det på efterårslignende vinterveje. Der var vinterdæk på og vi kastede os med vilje også over veje, som ikke for nylig havde fået ny asfalt på. Det bekræftede om noget værdien af en mere soft affjedring. Når det for alvor regnede, kunne den for vores skyld gerne være endnu blødere – men så ville potentialet på tør vej blive tilsvarende forringet.



Passer til Danmark

Peugeot 208 GTi er med andre ord yderst velegnet til ujævne danske provins- og byveje og det stærkt omskiftelige danske vejr går den heller ikke på nogen måde på. Som sådan er ordet ”hidsigprop” i virkeligheden lidt forkert. Den er i givet fald en af de mere komfortable af slagsen.

 

Det er slet ikke et minus, for derved kan en 208 GTi udmærket bruges i hverdagen – ikke uden betydning i et land, hvor bilejere brandbeskattes i en uendelighed.

 

Masser af udstyr

Listeprisen på 330.000 kroner er da også mange penge for en lille bil, men såmænd ikke mere end hvad lignende potente konkurrenter koster. Med i prisen følger 17” alufælge, mørkt tonede bageste sideruder og det lækre GTi interiør. Siddestillingen med rattet lavt placeret og instrumentsyn over ratkransen er yderst ideel og på det felt bringer den sig langt foran de andre. P-sensor følger også med i prisen – godt, for det ville være synd at skramme den pæne bil, når man bakker.

 

Den prøvekørte bil var desuden udrustet med panorama glastag. Det koster 12.000 kroner oveni og er ingen dårlig investering, når man nu alligevel har locket ind på Netbank og skal til at overføre pengene.


 

 

 

Peugeot 208 GTI test på video:


First World Testdrive/Video: Peugeot 208 GTI >

 

Du kan også se video'en på YouTube hér >>>



Model:

Peugeot 208 GTi 1,6 THP

Listepris:

Kr. 329.990

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,6 l. 200 hk. 275 Nm v. 1700 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,8 sek./ 230 km/t/ 16,9 km/l /139 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

325/1220 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix. Bluetooth/AUX/USB.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt