- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Peugeot 1007


Peugeot i særklasse

Tekst: Søren Clauding - 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot klarer sig godt i Danmark, bl.a. fordi køberne får meget bil for pengene og fordi mange danskere synes, at de franske biler er rigtig pæne.

Peugeots seneste kreation er skabt i samarbejde med søsterfirmaet Citroën og japanske Toyota – den lille Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. Men parallelt med dette samarbejde har Peugeot taget sit eget kvantespring og overhalet de to konkurrenter/ kolleger indenom. Man har simpelthen bygget en alternativ "småbil" – men den er en bil, der i sit koncept er så forskelligt fra de tre andre, at der næppe bliver tale om en direkte konkurrent: Den hedder Peugeot 1007.

Peugeot 1007 er allerede lanceret herhjemme – til priser fra 180.000 kroner og opefter. Det er mange penge for en bil, som godt nok signalerer moderne livsstil, men som også blot er 3,73 meter lang. For vi har jo lært, at sætte lighedstegn mellem bilers størrelse og deres pris. Trods dyre bilmodeller som den ultra lille Smart og BMW’s Mini gælder den fordom stadig.

Fordommen har Peugeot imidlertid gjort op med på overbevisende måde.

1007 er foruden størrelse og pris kendetegnet ved skydedøre i hver side. Skydedøre er ikke almindelige men heller ikke ukendte i bilkonstruktion, men det er som regel indstigningen til de bageste gemakker, de giver adgang til. Men ikke i 1007. Her er en skydedør i hver side og gennem døråbningerne stiger man ind til forsæder såvel som bagsæder. At bagsædekonstruktionen er usædvanlig, fordi der skal være plads til hjulkasser, er så en anden ting, som Peugeot også har udnyttet til perfektion.

Når man sidder på et af de to bagsæder kan man nemlig se mellem de to forsæde passagerer ud gennem forruden – noget som ikke engang konstruktørerne af store luksusbiler anser for betydningsfuldt. Tænk på det, næste gang det eneste, man kan se fra bagsædet, er forsædernes nakkestøtter.

Skydedørenes fordel opleves umiddelbart: Man skal ikke kante sig ud bagom en fronthængslet dør, der ikke kan slås helt op på på en snæver parkeringsplads. Man slår ikke døren op i en forbi passerende cyklist eller fodgænger (oven i købet bliver sidespejlet siddende på karrosseriet, så man kan se bagud med dørene åbne) – men skydedøre kan være tunge at smække i. Intet problem, for i en 1007 åbner og lukker dørene elektrisk ved hjælp af f.eks. fjernbetjeningen!

Den lille Peugeot kører iøvrigt udmærket men er lidt levende ved høj fart og har en fin brændstoføkonomi på mellem 15 og 21 km/l, afhængig af om man kører benzin eller diesel.

Men sikkerhedsniveauet da? Heller intet problem. Peugeot 1007 har ikke bare scoret fem stjerner i Euro NCAP crashtesten, den har på vejen dertil opnået flere points end nogle af konkurrenterne i samme størrelse. Bedre kan det for tiden ikke gøres.

Eneste minus: Peugeot 1007 er typisk en bil nr. 2 for den moderne småbørnsfamilie. Men i Danmark er der ikke mange af dem, der har råd til at købe den. Og det er et problem! 

Lige pludselig er der oceaner af plads mellem de parkerede biler - når den ikke sluges af en fronthængslet sidedør.

 

Døråbningen på næsten en meter giver meget fine indstigningsforhold til både for- og bagsæder.

 

Klik på billedet og læs de eksakte mål.

 

 

Udsynet fra bagsædet gennem forruden er helt unikt og hindres ikke af en "dum" nakkestøtte.

 

 

Modelnavn

 (billigste version):

Peugeot 1007 City

Pris:

Kr. 179.990

Motor:

1,4 8V 75 hk

Topfart:

165 km/t

0-100 km/t

15,6 sek.

Brændstoføkonomi:

15,2 km/l

Dimensioner

– L/B/H – 3d

3,73/1,66/1,62 m

Bagagrum:

m/u bagsæder

178 l/1048 l

Diverse: Fjernbetjente sidedøre. 7 airbags. 5 stjerner i Euro NCAP. Isofix. Multijusterbart rat og førersæde. Sædevarme. ESP. Antispind.

 

Vil du vide mere om Peugeot 1007 er hér et link til importørens web-site >>>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt