- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo Ecotec Cosmo

Glimrende rejsebil – også i Danmark


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Zafira Tourer blev præsenteret første gang hér på Motorsiden.dk i forbindelse med den globale test, der fandt sted i området syd for München i oktober sidste år, længe inden introduktionen i herhjemme (læs den første test af Opel Zafira Tourer hér >>>). I mellemtiden er den landet i Danmark og det gav anledning til at se nærmere på én af de varianter, som ikke blev prøvekørt i Sydtyskland: 1,4 Turbo.

 

Der er også ofte forskel på oplevelsen på fremmede veje og i Danmark. Det gør nu ikke så meget i dette tilfælde, for Zafira Tourer er en eminent rejsebil, som mange danskere formentlig vil kunne finde på at benytte til lange ture, som inkluderer det tyske autobahnnet – det eneste sted i Europa, hvor der fortsat er mulighed for at køre de over 200 km/t, som selv en 140-hestes benzin-variant er i stand til.

 

Væsentlige forskelle

Men der er et par væsentlige tekniske forskelle: 1,4 liters turbomotoren er nemlig en benzinmotor kontra den 165 hestes diesel, vi prøvede i Tyskland. I øvrigt er de hver for sig de kraftigste i motorprogrammet. Der er forskel i motorernes måde at producere kræfter på, deres præstationer er forskellige, men der er også forskel i vægt på de to biler, for dieselmodellen er 130 kg tungere end benzinudgaven og den vægt finder vi ude på fronten.



Støjforholdet er imidlertid det mest iøje…, undskyld iørefaldende. Benzinmotoren brummer under acceleration, men ved konstant dansk motorvejsfart hører man ikke meget til den. Der gav dieselen mere lyd. Vibrationsniveauet med benzinmotoren er også en smule lavere, og smidigheden er mere civiliseret.

 

Fart og køreegenskaber

Hvad fartpræstationerne angår, hænger benzinmodellen meget godt med. Den bruger et lille sekund mere på at nå de 100 km/t, men topfarten er stort set identisk. Til gengæld er den kva den lettere forende en smule nemmere at få omkring hjørnerne.

 

Det blæste kraftigt, at vi prøvede 1,4 Turbo på danske lande- og motorveje og det rørte den ikke nævneværdigt. Stabiliteten var forbavsende god – også selvom den manglede det tryk på forakslen, som den tungere dieselmotor naturligt ville have givet den. Sat i relief af en højde på næsten 1,7 meter er det faktisk rigtig godt.

 

Langt på literen – også i praksis

Hvad brændstoføkonomien angår, er der heller ikke den store forskel. Benzinvarianten kører ikke mindre end 15,9 km/l, hvilket er forbavsende godt for en bil, der vejer 1,7 tons. Til sammenligning kører dieseludgaven 19,2 km/l. I praksis vil forbruget mest blive afgjort af førerens speederfod. Så er det overbevisende, at man i sjette gear kan køre 50 km/t og derved blive hjulpet til at minimere benzinforbruget. Det er yderst få biler, der i det hele taget kan køre i topgear ved 50 km/t – og det er nu engang vigtigt i et land, hvor hastigheden i byerne er begrænset til de 50.

 

Listeprisen for en Zafira Tourer 1,4 Turbo Cosmo er godt 375.000 kroner. Sammenlignet med dieseludgaven er det ikke bemærkelsesværdigt lavt, for dieselen koster omkring 43.000 kroner mere. Omvendt er det kun et ret stort kørselsbehov, der retfærdiggør at køre diesel fremfor benzin.

 

God pris

Sammenlignet med konkurrenterne er prisen rigtig god, for i prisen – og det er uanset kræfterne kommer fra en benzin eller en dieselmotor – er inkluderet masser af udstyr og ikke mindst det fleksible sædesystem, som gør at man finder sig rigtig godt tilpas på bagsædet i Zafira Tourer. Der er fremragende benplads, god plads over skuldrende, sæderne er gode. Det kan så ikke helt siges om sæderne på 3. sæderække. De er mest til brug i en ”nødsituation” eller to børn – men det går som bekendt ud over bagagepladsen. Med syv siddepladser i brug levnes kun 152 liter til bagagen (man har oven i købet erstattet reservehjulet med et lappekit) og det er det samme som ingenting.

 

Panoramaglastag er standard, det samme er panorama forrude, hvor loftpanelet kan skydes bagud, så man får fuldt lysindfald. Læderrattet var opvarmet i den prøvekørte model og flexrail-systemet mellem forsæderne giver alsidige anvendelsesmuligheder.

 

Både hér og dér

Summa summarum: Opel Zafira er fortsat en glimrende langtursbil. Især med benzinmotoren vil den også klare sig udmærket i hverdagen, fordi den både er smidig og bilen trods alt ikke længere end en hvilken som helst større mellemklassebil. Trives man med den i Danmark ved man desuden, at man også kan trives med den ned igennem vores sydlige naboland. Det viste turen til München sidste efterår.


 

 


Model:

Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo Ecotec Cosmo

Listepris:

Kr. 375.490

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzinmotor 1,4 l. 140 hk. 200 Nm/1850-4900 omdr./min. 6 manuelle gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 202 km/t/ 15,9 km/l /148 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

152-1800 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. 7 siddepladser. Panoramaforrude. Panoramatag. Mørktonede sideruder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. Tagræling.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt