- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Vectra Wagon 2,8 V6 Turbo Elegance

Spar 80.000 i en håndevending


Tekst: Søren Clauding – november 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frasiger man sig sportssæder, kan man spare 80.000 kroner. Det forudsætter dog, at man er liebhaver til en Opel Vectra Wagon med 250 hestekræfter. Er man det, opnår man let og elegant den store besparelse.

 

I bogstaveligste forstand, for uden sportssæder hedder Vectra’en lige pludselig ”Elegance” i stedet for ”Sport”. Resten er det samme og slutfacit er til at tage at føle på: En Opel Vectra 2,8 V6 Turbo Elegance koster 415.500 kroner. Og vil man have ekstra meget plads, som i den prøvekørte Wagon (dvs. stationcar) version, er prisen blot 25.000 kroner højere. Det må være noget nær markedets billigste tilbud, hvis man opgør prisen pr. hk. I hvert fald er det et særdeles konkurrencedygtigt tilbud.

 

Slutspurten

Forklaringen er enkel: Opel har indledt slutspurten. Til næste efterår kommer der en helt ny stor Opel mellemklassebil på markedet. En afløser for Vectra men en bil med et nyt navn. Vi venter spændt på, hvad Opel kommer op med, for virkeligheden er, at Opel Vectra har levet så længe fordi den er en meget funktionel og især velkørende bil. Hvis nyheden er endnu bedre ser det rigtig godt ud!

 

At Opel Vectra er velkørende er af afgørende betydning, når man spænder 250 heste på forakslen og gør det muligt, ikke bare at accelerere køretøjet til 100 km/t på godt 7 sekunder, men også at kunne runde de 250 km/t. Det sidste er afslørende for en bils køreegenskaber. 250 km/t ER meget hurtigt, men er en bil stabil og styresikker ved den fart, er den eminent ved lavere hastigheder og Opel Vectra scorer topkarakter på den øvelse.

 

Praktisk

Det gør den også, når det handler om praktisk anvendelighed. Stationcar’en er rummelig, men den er også tilgængelig og praktisk. Derved bliver den nem at betjene sig af og derfor er den levedygtig nogle år ud i fremtiden – selvom Opel måtte sætte nye normer næste efterår.

 

Prisfaldet – for det er reelt det, der er tale om – på 80.000 kroner, gør Vectra V6 rigtig attraktiv. Den dækker nemlig ikke blot ”super-power”, men også et omfattende udstyrsniveau inklusive kørehjælpemidler som elektronisk støddæmperkontrol og alufælge. Køber man den såkaldte ”businesspakke” til 6000 kroner oven i, får man 8-vejs justerbart førersæde, elektronisk klimakontrol, fartpilot, boardcomputer og el-ruder bagtil. Det er selvfølgelig attraktivt i sig selv, men siger ligeså meget om, hvad der ellers følger med.

 

Tørstig

Lutter roser indtil nu, men selvfølgelig vokser træerne ikke ind i himlen. Der er tale om en udpræget firmabil, hvor udgifterne afholdes af firmaet. For driftsøkonomien er ikke lav, ikke når det gælder benzinforbruget i hvert


V6 motoren yder 250 hestekræfter. Den er en sand fornøjelse - undtagen når man skal betale for festlighederne, men det gælder alle kraftige motorer.

 

Bagagerummet er ikke blot rummeligt men også regulært og funktionelt.

Opel Vectra er en usædvanlig velkørende bil - ikke mindst set i lyset af at en helt nu Opel-erstatning er på vej om et års tid.

 

Læderindtræk følger med i Eleganceudstyret - det er faktisk ganske pikant med rødbrunt læder. Ikke så dystert som sort læder.


 

fald. Selv med meget let speederfod var det komplet umuligt at vriste Vectra’en over 9,6 km/l ifølge dens egen boardcomputer (tallet svarer i øvrigt til det officielle tal ved blandet kørsel) og hvis man blot engang imellem havde lyst til den frihed, der ligger i at have 250 heste til rådighed, kunne man næsten se tankmåleren styrtdykke. Ikke godt for bankkontoen og sandt at sige heller ikke det mest miljørigtige. Men det gælder alle højt ydende biler.

 

Der er da også mange paradokser i den politiske administration af miljøhensyn (tænk bare på hvor trægt det går med at indføre afgiftslettelser for CO2 neutral biodiesel i Danmark), men naturligvis er det da en faktor, som hen ad vejen får større og større indflydelse på valget af ny bil.

 

I business-sammenhæng skal det også lige nævnes, at en Vectra 2,8 V6 kan komme helt ned på en beskatningsværdi på 328.000 kroner hvis man leaser den.

 


Model:

Opel Vectra Wagon 2,8 V6 Elegance

Listepris:

Kr. 440.000

Motor og transmission:

6 cyl. 2,8 l. 250 hk – 350 Nm. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

7,1 sek/250 km/t/

9,5 km/l

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

530/1850 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. Alufælge (215/55-16). Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Isofix. Galvaniseret karrosseri. 12 års garanti mod gennemtæring. 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt