- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTi 140 hk

Privat eller firma – en overvejelse værd

 


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Insignia Sports Tourer i Motorradioen


Egentlig skulle prøvekørslen blot have handlet om en Opel Insignia Sports Tourer med 140 dieselheste og så på en lidt længere tur. Men så var der noget andet, der fangede opmærksomheden – spørgsmålet om økonomi. Man skal nemlig holde tungen meget lige i munden, hvis man køber sådan en bil, for at komme ud af det med den bedste økonomi. Så bliver man til gengæld også ”præmieret” for det.

 

Scenariet ser sådan ud:

Opel sælger Insignia Sports Tourer med den 140-hestes dieselmotor, som vi prøvekørte. Listeprisen er 440.900 kroner i den særlige Edition udgave, som inkluderer en masse udstyr. Det særlige ved lige præcis den bil er, at beskatningsværdien er fastsat til blot 295.990 kroner.

 

Beskatningsværdien er det beløb, man skal betale skat af, hvis bilen f.eks. er stillet til rådighed som firmabil af ens arbejdsgiver. Der er med andre ord en markant forskel på listeprisen og beskatningsværdien – 145.000 kroner, og det er vel en sjat penge.

 

Meget billigere med færre heste

Omvendt: Den selvsamme bil med samme udstyr kan købes med en 120 hestes dieselmotor for blot 356.900 kroner. Da bilerne er identiske, kan man populært sagt hævde at forskellen på de 84.000 kroner er prisen for 20 hestekræfter. Det er ret kostbare hestekræfter, for nu at sige det mildt.

 

Hvis nu den billigere bil købes som firmabil, så sparer firmaet naturligvis nogle penge, men ofte er der måske tale om en leasing aftale og så er firma-regnestykket lidt anderledes. Et faktum er det imidlertid, at beskatningsværdien er sat til 285.990 kroner. Den er godt nok lavere end værdien for den model med den kraftigere motor, men kun 10.000 kroner.

 

Konklusion:

Hvis det er firmaet lige meget, måske fordi man kan opnå en fordelagtig situation ved leasing, vil man som bruger af en firmabil naturligvis vælge modellen med 140 hestekræfter, fordi merskatten er ganske beskeden.

 

Køber man Insigniaen privat, vil det være en dårlig forretning at købe 140-hestes udgaven fremfor den med 120 hk. De flere hestekræfter er ganske enkelt ikke så mange penge værd.

 

Men hvorfor har Opel overhovedet begge biler i programmet? Hvis man ser bort fra de danske beskatnings- og afgiftsforhold er det naturligvis fordi motorerne tilgodeser forskellige behov. Skal man blot cruise lidt på det danske motorvejsnet, er 120-hestes udgaven udmærket, men skal man engang imellem en tur ud på de tyske autobahns, er de ekstra 20 hestekræfter ikke af vejen.

 

Det var det, vi prøvede.

 

Smidig maskine

140-hestes motoren præsterer også et drejningsmoment på 370 NM allerede ved 1750 omdr./min. Med 6-trins manuelt gear har man derved en meget smidig motor, som er en fornøjelse at køre. Insignia’en bliver ikke en racerbil, men er en udmærket langtursbil, som ikke bare kan køre 200 km/t på toppen, men også er i så god balance, at det intet problem er, at køre med den fart, når trafikken tillader det.



Retningsstabiliteten er forbavsende god, parret med det faktum, at bilen havde standardmonterede dæk. Altså ikke specielt brede lavprofildæk, som ofte forbindes med høj stabilitet. Derved er affjedringen ret komfortabel, hvad der naturligvis også har betydning på længere ture.

 

Vi afprøvede desuden bilen med omkring 200 kg i bagagerummet og det fungerer forbilledligt. Bagklappen slår højt op og er ret bred, man skal dog passe på ikke at støde ind i de skarpe hjørner, som er opstået, fordi Opel ikke har villet gå på kompromis med det elegante design.

 

Udmærket brændstoføkonomi

Brændstoføkonomien er officielt 25,6 km/l. I praksis ved dansk motorvejsfart, aircondition tilkoblet og trafiktilpasning er tallet omkring 20 km/l. Ved hurtig kørsel på de tyske autobahns forringes brændstoføkonomien meget naturligt. Alligevel kørte vi 17-18 km/l. Det var ret udmærket.

 

Taget i betragtning, at Insignia stationcar’en er næsten 5 meter lang, er bagagekapaciteten tilstrækkelig, men ikke overvældende. Til gengæld ser bilen rigtig godt ud, og det har vel også en betydning, hvis man anvender den som firmabil.

 

Edition udstyret

Edition udstyret inkluderer bl.a. læderrat med varme og klimaanlæg med luftkvalitetssensor (så det selv skifter til recirkulering, hvis den indsugede luft indeholder for meget udstødningsrøg fra de andre biler). Sædevarme, fartpilot, regnsensor m.v. er også standard. Plus 8 airbags, ikke at forglemme. En Insignia er ikke alene sikker pga. dens størrelse, men også pga. dens sikkerhedssystemer.


 

 

Bagklappen er så bred, at den indeholder baglygterne. Derfor findes der af hensyn til sikkerheden et sæt ekstra lygter, indbygget i dærkarmene.


Model:

Opel Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTi 140 hk

Listepris:

Kr. 440.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. 140 hk. 370 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 200 km/t/ 25,6 km/l / 104 g/km

Længde:

4,91 m

Bagagerum:

540-1030-1530 liter

Anhængervægt:

1600 kg.

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 8 airbags. Klimaanlæg med luftkvalitetssensor. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Under bagagerumsbunden finder man yderligere et smalt rum, som kan holde nysgerrige øjne på afstand.

Bagagerumsdækkenet lukker iøvrigt helt til.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt