- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 170 hk Cosmo

AdBlue på langfart


Af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere været over den tyske grænse med en Opel Insignia Sports Tourer med 140-hestes dieselmotor. En udmærket og ikke mindst brændstoføkonomisk god løsning. I mellemtiden har Opel udviklet en ny 170 hestes diesel, som bl.a. inkluderer den såkaldte AdBlue teknologi, som reducerer de skadelige NOX partikler i udstødningsgassen med op til 90 procent.

 

Den har vi også tidligere stifter bekendtskab med, men det var ganske kort - det var det bestemt ikke denne gang.

 

3000 kilometer 

Foran os var på ny en langtur. 3000 kilometer gennem Europa med halvdelen tilbagelagt på tyske autobahns. Opgaven var naturligvis først og fremmest at konstatere, om man funktionelt kunne mærke nogen forskel på den nye AdBlue motor i sammenligning med andre dieselmotorer.

 

Det spørgsmål kan besvares meget hurtigt: Vi kunne ikke mærke nogen sin helst forskel, hverken ved topfarten på 220 km/t eller under accelerationen. Sådan!

 

Bekymringsløs kørsel

Til gengæld kunne vi konstatere, at den nye diesel har mange gode egenskaber. Den er meget smidig, også uden for omdrejningsområdet, hvor det det maksimale drejningsmoment topper ved 400 Nm mellem 1750 og 2500 omdr./min. Det gør en langtur ekstra afslappende, fordi man egentlig kører ret bekymringsløst.

 

Den er desuden utrolig lydløs. I hvert fald hører man ikke meget til den i kabinen, heller ikke ved høj fart, hvilket måske ligeså meget kan tilskrives en god isolering og et lavt vibrationsniveau.



Økonomien står distancen

Brændstoføkonomien er officielt angivet til 22,2 km/l. Det er man forbavsende tæt på ved varieret landevejskørsel med op til 100 km/t. Kørte vi rigtig hurtigt steg forbruget naturligvis, men overraskende nok landede det omkring 16 km/l og på ”etaperne” ved mere moderat motorvejstempo var vi oppe i nærheden af de 20 km/l. Det var ret gode forbrugstal.

 

Langturstesten gav indblik i flere andre forhold, som ellers kan være vanskelige at identificere. Ved topfart bliver en bil ofte lidt let i forenden, især under acceleration. Det skyldes, at en bil løfter sig fortil, når der accelereres og ved høj fart ledes luften da i højere grad ind under bilen ude fortil og det bevirker yderligere et løft.

 

Aerodynamisk vellykket

Det har Opel håndteret ved, dels at hindre (gennem især den bageste affjedring, fornemmer vi), at bilen løfter sig særlig meget. Dels gennem formgivningen af frontpartiet at føre vinden langs vognsiderne og hen over fronthjelmen. Bemærk på billederne hvordan fronten er formet, så den på det nærmest skovler vinden væk. Det fungerer rigtig godt og Insigniaen er meget stabil ved høj fart.

 

I øvrigt bidrager stationcarformen formentlig også til stabiliteten. Det samme gør 18” alufælge. vi frygtede for fast nærkontakt til asfalten, men på jævn asfalt er et intet problem.

 

Fin fartpilot

På langturen glædes man over en god fartpilot, der ”husker” indstillingen, også selvom man skifter gear, og automatisk accelererer til den indstillede hastighed, når der igen er træk på. Den er let at betjene via knapper på rattet.

 

Vi gætter på, at enhver vil kunne finde en god siddeposition. Og har man brug for en pause, er det herligt, at et enkelt træk i et greb på siden af forsæderne gør det muligt at lægge ryglæne ned. Og ligeså, når de skal op igen.

 

Lys og tydelighed

Xenon-lyset er effektivt og det ikke alt for gode udsyn bagud kompenseres der for vha. et godt bakkamera og den tydelige 8” skærm, som den prøvekørte bil var udrustet med. En del af udstyret var dog ekstra. Udgangspunktet var Cosmo udstyrsvarianten til 515.000 kroner. Oven i det havde Opel moneret for 112.000 kroner ekstraudstyr. Men så var man også godt kørende.


Instrumenterne og 8" skærmen er meget tydelige og letlæselige. Det betyder meget, især ved høj fart.


Læderindtræk til 21.000 kroner og navigation til godt 15.000 kroner kunne vi godt undvære (navigationen, som kan styres fra en slags touchpad, placeret lige ved gearstangen, blev vi aldrig dus med). Men nøglefri start og oplåsning af dørene er mere end de 4.900 kroner værd, som prisen er. Fastgør man nøglen til en key-hanger og fastgør man key-hangeren til f.eks. en buksestrop, kan den blive der indtil man skifter bukser. Og risikoen for at tabe nøglen er miniminimal.

 

Ude bagtil

I bagagerummet finder man et heldækkende bagagerumsdækken af rullegardintypen, som hindrer indkik. Hvis nogen, til trods for at de ikke kan se, om der er bagage, vælger at bryde ind i bilen er et godt forslag, hvis den mest værdifulde bagage er sikret i aflåselige kufferter, fastgjort til de fastsurringsøskner, der findes i bagagerummet, med en kæde-kodelås. Så er det ikke så lige til at stikke af med bagagen.

 

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI Cosmo hører til den slags biler, man kommer til at holde meget af på en langtur, fordi den er så gennemarbejdet god. Den nye motor forstærker indtrykket og når man snegler sig gennem Paris, kan man glæde sig over, at man i hvert fald ikke sender en masse skadelige NOX’er ud i den luft, som menneskene indånder. Det er egentlig en ret god følelse.


Der er en kolossal åbning til bagagerummet og når bagsæderyglænene lægges ned, har man et næsten plant bagagerumsgulv.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også om den nye dieselmotor hér >>>

 

Isignia Sports Tourer med 140-hestes diesel >>>


Klik på billedet og tag med på en motorvejs køretur i Opel Insignia Sports Tourer med den nye 170-hestes AdBlue dieselmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 170 hk Cosmo

Listepris:

Kr. 515.500

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. Turbodiesel med AdBlue. 170 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 220 km/t/ 22,2 km/l / 119 g/km

Længde:

4,91m

Bagagerum:

540/1030/1530 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 18” letmetal fælge. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg med fugtighedskontrol. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 230 V stik. Elektrisk bagklap. Ved køb på en privatleasingkontrakt er panorama el-soltag og Xenon lygter også standard.


Link til importøren


Opel Insignia Sports Tourer er perfekt til lange ture. Hér fanget ombord på færgen mellem Rødby og Puttgarden.

 

Iøvrigt tankevækkende:Se YouTube videoen, hvis du kommer øst for Storebælt


 

 

Når det store panorama soltag (ekstraudstyr) er lukket og gardinet trukket for, kommer der stadig en smule lys ind i kabinen. Det giver en usædvanlig følelse af ikke at være spærret inde. Betjeningen er elektrisk, både af gardinet som selve soltaget.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt