- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Opel Insignia OPC

Image-racer på Padborg Park


Tekst: Søren Clauding – november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Performance Center blev skabt for 11 år siden. Opgaven var at medvirke til at forbedre Opels image – gøre det mere dynamisk. Opel Insignia OPC er et af de seneste produkter fra det, man også kan kalde for Opels sportsafdeling.

 

Med 325 hestekræfter pakket ind i den temmelig store mellemklassebil, som vi tidligere har prøvekørt på almindelig landevej i forskellige varianter (læs Opel Insignia 2,0 CDTI hér>>>, Opel Insignia Sport Tourer 1,6 Turbo hér>>>, Opel Insignia 2,0 Turbo 4X4 hér>>> og Insignia 2,8 Turbo EcoTEC vs Insignia 2,0 CDTi EcoFLEX hér>>>) var det med store forventninger, at turen gik til Padborg Park tæt ved den dansk/tyske grænse i Sønderjylland. En ny men ganske fin racerbane, som ville være ideel til at afprøve en bil, der næppe ville have det morsomt på en snoet ”Mickey Mouse” racerbane.

 

Landevejsracer

Bilen er i princippet en almindelige Insignia, men OPC har bygget den om til landevejs race. I banerace vil den ikke have mange chancer – det er den for civiliseret til. Men der skal en racerbane til for at afsløre dens personlighed og den særlige sjæl, som OPC teknikkerne har bygget ind i raceriet.

 

Det går nemlig ikke, at køre så stærkt på landevejen, som Insignia OPC den kan. Alene dens fartformåen (se faktaboksen ved siden af) er krævende. På fugtig bane kom vi tæt på 200 km/t inden modet slap op og hensynet til ejernes ønske om, at have garanti for at få bilen hel hjem igen, pressede sig på. På tør asfalt og tilstrækkelig sent på bremsen ville topfarten have været højere. Ligeud kan den køre og med permanent firehjulstræk accelererer den næppe dårligere på fugtig bane end på tør asfalt. Med en stribe utrafikeret autobahn foran sig er tophastigheden elektronisk begrænset til 250 km/t. Det rækker nok også for de fleste.

 

En sand fornøjelse

Men en stor bil gennem kurver? Jo, i hurtige kurver er den stabil og spændende. I snævre kurver skal der arbejdes lidt bag rattet, men ud af de snævre hjul med effektivt træk på alle fire hjul, er Insignia’en en sand fornøjelse.

 

Det er det alene fordi OPC gør det muligt at manipulere med Insignia’ens opsætning, blot ved tryk på en knap. Det hedder ”FlexRide” på Opel sprog.

 

Køreoplevelsen får man uden ESP og med sportsopsætning af undervognen. Indstillingen hedder ”OPC” og da er bilen uhyggelig god i kurverne, stabil på langsiderne men også ret ukomfortabel til brug på landevejen.

 

Sports-indstilling til landevejen

Sports-indstillingen er da bedre, hvis man stadig vil have stor stabilitet og sikkert vejgreb. Men med de 325 hestekræfter, sprudlende ud af en 2,8 liters turbo V6’er, er det utilladeligt at køre uden ESP på landevejen. Men det behøver ikke være kedeligt endda. Tvært imod. For kraftoverførslen dirigeres hen til de trækkende hjul. Motoreffekten er den samme og Sports-ESP’en venter brøkdele af et sekund med at række en hjælpende hånd, når skridgrænsen passeres, så føreren selv har en chance for at råde bod på sin grænseoverskridende kørsel.

 

I sammenligning med de tre indstillinger er normal indstillingen næsten kedelig. Men med 600 kilometer frem og tilbage på danske ligeud-veje, som ikke alle er af aller bedste kvalitet, nyder man kørselskomforten fra første kilometer.

 

I teknisk forstand har man sænket karrosseriet 10 mm og det er 355 mm Brembo bremser, bl.a. benyttet i Formel 1, som sikrer, at Insignia’en omgang efter omgang har fuld bremseeffekt til trods for, at det er næsten 2 tons, der skal bremses ned før hvert sving. På baghjulene er kraftoverførslen hjulpet af et såkaldt limited slip differentiale, så kræfterne føres hen til det hjul, der har bedst vejgreb.

 

Rigtig lyd

Motoren i en Insignia OPC er ikke bare, takket være en superb elektronik, på én gang civiliseret og ultra sportslig, den har også den rigtige lyd – noget man har arbejdet meget med. Overraskende er det, at ligeså larmende den er under accelerationen, ligeså stilfærdig er den ved konstant fart. Udstødningen er et vigtigt element bag en motors præstationer og bl.a. ved at reducere behovet for modtryk i udstødningen er Opel maskinens smidige motorgang og store trækkraft blevet skabt. 435 Nm er drejningsmomentet, der peaker ved 5250 omdr./min. Men allerede ved 2000 omdr./min er det over 400 Nm.


 


Konklusion: Har Opel i dag et mere dynamisk omdømme end for 11 år siden, kan OPC tage sin del af æren derfor. Og med Insignia OPC har fabrikken bevist, at den også kan håndtere de aller nyeste elektronisk hjælpemidler til at udtvære ethvert forsøg på kedsommelighed. Og prisen: Den er til at falde på halen af… 650.000 kroner er mange penge, men ikke i sammenligning med det, de fleste af konkurrenterne vover at kræve for deres alternativer til Opels Image-racer.


Model:

Opel Insignia 2,8 Turbo EcoTec 4X4

Listepris:

Kr. 649.900

Motor og transmission:

V6. benzinmotor m. turbolader. 2,8 l. 325 hk. 435 Nm/5250 omdr./min. Flex-undervogn.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,0 sek./ 250 km/t/ 9,4 km/l /249 g/km

Længde / Vægt:

4,83 m / 1686 kg

Bagagerum:

500 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 20” alufælge (testbilen. Standard: 19”). Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Delvis el-betjente Recaro forsæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. P-følere. Tyverialarm.


Link til importøren


 

 

Testbilen var forsynet med 20" fælge med 255/35 dæk på. Standard monteringen er ikke meget ringere: 245/40-19.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt