- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra GTC:

Romantisk coupé


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke præcis det, vi havde regnet med. Men Opel Astra GTC er selvskabt til en romantisk køretur i måneskinnet. I hvert fald, når den er udstyret med Opels geniale panorama frontrude. Og det var sandt at sige ikke, hvad vi havde ventet.

 

Der findes efterhånden mange biler på markedet med panorama ruder i taget i en eller anden forstand. Det er altid ekstra udstyr og det var det da også i Opel Astra GTC. Men formålet med panorama ruder er som regel, at sende sollyset ned i kabinen, typisk et eller andet sted bag ved forsæderne.

 

Forruden forlænget

Det er det ikke i Astra GTC. Hér er panoramaruden ganske enkelt en forlængelse af frontruden. Den er ført helt og aldeles ubrudt henover fører og forsædepassager. Totalt lysindfald. I dagslys går den slet ikke, med mindre man har solen i ryggen. Derfor føres i praksis et panel hen under forruden, når lysindfaldet bliver for meget og så har man helt en konventionel kabine. Virkningen med ruden i dagslys er næsten for meget og begejstringen kunne ligge på et meget lille sted. Indledningsvis!

 

Men så kom fuldmånen på himlen og omdannede en mørk aftentur til en unik køreoplevelse. Romantisk, om man vil og hvis de rette personer er på køretur, er oplevelsen fuldendt. Oven i købet kan man krybe i ly på bagsædet, når man har brug for en pause – vel at mærke først, når forsæderne er skudt frem – for den coupéagtige form giver ikke meget lys bagest i kabinen. En pudsig fornemmelse, men idéen stod sin prøve. Fin oplevelse, god idé.


 


3-dørs Astra

En Opel Astra GTC er 3-dørs versionen af Opel Astra. Men lidt mere end det, for i god overensstemmelse med Opels seneste design filosofi har Astra GTC sit helt eget udtryk, sportslig, elegant, lidt sofistikeret og helt i tråd med tidens stil, fordi den udstyret med en 150-hestes dieselmotor (i den prøvekørte version) forener god trækkraft med fine forbrugstal. Maskineriet opleves ikke så sportsligt, som køreegenskaberne lægger op til. Omvendt er dieselmaskinen ekstremt lydløs. Det harmonerer med elegancen.



Oven i købet kører Astra’en også godt. En stram og sænket undervogn (sammenlignet med 5-dørs udgaven) giver gode kurveegenskaber og fin stabilitet ved høj fart. Den er måske lige en anelse strammere end mange sætter pris på, men oplevelsen er optimal, fordi det hele passer så godt sammen.

 


 

Bil med sjæl

Til daglig er Astra’en i kraft af en række funktionelle løsninger en ganske praktisk bil. Praktisk funktion og elegant udtryk går hånd i hånd og dermed understreget, at en Opel Astra GTC ikke alene købes, fordi man skal have et praktisk transportmiddel på fire hjul. Det får man, men den har også sjæl og det er ganske godt i en verden, hvor biler ofte mister deres personlighed i forsøget på at gøre dem miljømæssigt eller brugsmæssigt optimale.

 

Man får da også lov til, at betale for herlighederne. Astra GTC er ingen stor bil og 355.000 kroner i den prøvekørte stand inkl. panorama forruden (317.000 uden) er godt betalt. På den anden side: Opel bygger igen gode biler og gennemført design er en vigtig købsfaktor. Det skal man som regel betale rigtig mange penge for (men så står også Alfa Romeo, Audi eller BMW på bagklappen). Opels største handikap er den manglende prestige. Men sådan som fabrikken tér sig lige i øjeblikket, er det vel noget, der går over med tiden!

 


Model:

Opel Astra GTC 1,9 CDTi Enjoy

Listepris:

Kr. 316.850 (uden ekstraudstyr)

Motor:

4 cyl. 1,9 l. common-rail turbo diesel. 150 hk. 320 Nm ved 2000-2750 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,9 sek/210 km/t/

17,2 km/l /154 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

380 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt