- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Gennemført fræk


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Astra vinder givet mange købere på sit top moderne design. Opel har bare i dén grad forladt det gamle ”blød hat” image og de seneste generationer har vist mod, æstetik og høj grad af sportslighed. Med den seneste GTC-version, som har et noget anderledes udtryk end standard Astra’en, er Opel Astra ikke bare moderne og dynamisk, men faktisk også lidt fræk.

 

Det er i hvert fald svært at finde et andet udtryk, der dækker den potente landevejs GT’er, der med 180 turbo benzinheste på forhjulene næsten er på niveau med landevejsracerne fra Opel Performance Center. GTC er ingen racerbil, men en ægte GT Coupé med besværlige indstigningsforhold til bagsædet og ikke alt for god sidehøjde deromme bagtil. For det er selvklart i forsæderne tingene foregår.

 

GT Coupé

GT betyder Gran Turismo, altså en hurtig langtursbil. Hurtig er den, langturen kan den også klare, men fordi den også er en coupé, er GTC mere en bil for to, der gerne vil have et par ekstra passagerer med engang imellem, end en regulær 4-personers rejsebil. Bagagekapaciteten er glimrende, 380 liter, der efter behov kan øges til 1165 liter. Men køretøjet måler også 4,47 meter i længden, så det var vel at forvente.



Til gengæld var det ikke at forvente, at affjedringen er så komfortabel, som tilfældet er. Det underbygger i hvert fald, at GTC er en GT-bil og ingen racerbil. For selvom det prøvekørte eksemplar var forsynet med Flex-Ride undervogn (ekstraudstyr til 18.900 kroner), hvilket vil sige at man ved at trykke på en knap kan ændre affjedringsresponsen, speederrespons og styretøjets følsomhed, oplevede man på ingen måde forringet kørselskomfort i Sports-indstillingen.

 

Ringere sidevindsfølsomhed

Affjedringen bliver en anelse strammet op, men det føles ikke hårdt. Til gengæld har det indflydelse på sidevindsfølsomheden, som meget naturligt bliver ringere med de strammere fjedre. Det var mere mærkbart end eksempelvis ændringer i styrepræcisionen ved hurtig indstyring i middelhurtige kurver – som er ganske, ganske fin.

 

I komfortindstillingen er fjederresponsen så blød, at det egentlig kun er på ujævn vej, at man vælger den. I bund og grund er det udtryk for, at Opel Astra undervognen som udgangspunkt er en ret fin undervogn. Men Flex-Ride kan godt anbefales – i højere grad end de overstore hjul til plus 10.000 kroner, som testeksemplaret rullede rundt med.

 

19” er overkill

19” fælge er efter vores opfattelse for stort. Det virker for voldsomt. Ikke mindst fordi dækmonteringen ikke var udpræget lavprofil (45 procent). Men indrømmet: Med en bredde på 235 mm giver det et formidabel godt vejgreb, det er næsten umuligt at bringe Astra’en i skred – uden at gøre det, så man ville skræmme andre mennesker, hvis nogen kom forbi. Den står ganske enkelt så godt fast på asfalten, at det er lige før hastigheds begrænsningerne gør det umuligt at opleve den fornøjelse det kan være at køre på skridgrænsen. Hvis man altså er til det.



Og det er man formentlig, hvis man køber en Astra GTC. De frække, brede, påtrængende, men også elegante linjer appellerer først og fremmest til den, der har lidt fart i blodet. Det gør linjerne så, uanset hvor mange hestekræfter maskineriet udvikler. Man kan anskaffe en Astra GTC for 300.000 kroner – den har 120 hestekræfter – eller man kan spendere 55.000 kroner mere og så få de 60 heste oveni.

 

Herlig motor

De penge er godt givet ud, for turbomotoren er sjov, omdrejningsvillig, sportslig og på samme tid tilstrækkelig civiliseret. Opel har virkelig forstået at definere GT-begrebet rigtigt, også på motorfronten. 0-100 km/t på 8,3 sekunder opleves ikke så hurtigt pga. bilens kørekomfort. De 220 km/t på toppen har vi ikke prøvet, men hér vil de store hjul nok i særlig grad have berettigelse. Benzinøkonomien på 13,9 km/l er ikke den bedste i klassen, men til gengæld kan den stort set realiseres uden den helt store tankevirksomhed. Det er egentlig behageligt, afslappende. I ægte GT-stil.


 

 

En fræk detalje er lyset under gearskiftet, som tænder når bilens kabinelys er tændt, når dørene åbnes.


Model:

Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Listepris:

Kr. 354.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 180 hk. 230 Nm/2200-5400 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 220 km/t/ 13,9 km/l /168 g/km

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge (standard). Sportssæder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Elektrisk håndbremse. Hill-holder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Flexfloor bagagerum.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt