- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan X-Trail 2,0 dCi LE 4X4 6M/T

Universalbilen på hvide nummerplader


Tekst: Søren Clauding – december 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogen ville kalde den en SUV, andre ville kalde den en off-road’er, indvendig ligner den en personbil. Nissan kalder den X-Trail.

 

Hemmeligheden findes formentlig i Nissans stolte traditioner. For på linje med japanske kolleger som Mitsubishi og Toyota har Nissan altid været på forkant, når det gjaldt biler, der kunne mere end køre på almindelig vej.

 

Bryder rammerne

Når Nissan X-Trail alligevel ikke kan kategoriseres indenfor kendte rammer, er det fordi Nissan bryder rammerne. X-Trail ligner på mange måder en off-road’er. Udvendig fra er designet kantet og robust. Mere end nogen anden SUV. Den har et rigtig godt såkaldt ”all-mode 4X4i” – dvs. et elektronisk styret firehjulstræk, der fordeler kræfterne mellem de fire trækkende hjul efter behov – hvis man altså ikke har valgt forhjulstræk alene – eller har låst centerdifferentialet. Det er ting man sjældent har mulighed for på en ”almindelig” SUV.



Men X-Trail har mindre hjul end en off-road’er og mange SUV’er. Alligevel har den glimrende terrængående egenskaber, hvis altså ikke dækmonteringen var til plan asfaltvej. Stor hjulvandring, sikkert træk gennem firehjulstrækket. Og på den plane asfalt kører den næsten som en personbil. En anelse stivere i sine bevægelser men ganske komfortabelt og med et glimrende vejgreb. Måske på grund af de mindre hjul.



Anvendelig

Indvendig føler man sig som i en personbil. Ikke mindst på bagsæderne, hvor man næsten sidder for behagelig tilbagelænet. Og samtidig er bagagerummet ikke blot rummeligt, det kan forvandles til et helt plant varerum – samtidig med at de skjuler for småtingsrum, der er praktisk anvendelige, når det ikke lige præcis er en lastbil, man har brug for.


 


Nissan X-Trail er intet mindre end en universalbil. Det retfærdiggør til en vis grad at udseendet ikke er banebrydende. Den nye X-Trail er gennemgribende ny og helt igennem en fremragende bil. Men dens manglende aerodynamiske form virker lidt gammeldags.

 

Brændstoføkonomisk

Men det er da også det eneste, man kan sætte en finger på. For med en brændstoføkonomi på 14,1 km/l hæftet på en 150-hestes dieselmotor og en egenvægt på 1700 kg er de regulære fakta tidssvarende. Det samme er en CO2 udledning på 190 g/km – det er ikke meget forskelligt fra større stationcars.

 

Maskineriet støjer for meget til at gøre X-Trail til en personbil. Men panoramaglastaget, 80 cm langt og standardudstyr i LE-versionen (der

 

 


 

med 150-hestes dieselmotoren koster små 520.000 kroner), gør køreoplevelsen til en luksusdrøm. Glastaget kan ydermere åbnes – skydes eller vippes. Det er unikt. I kabinen undrer man sig alene over at læderrattet ikke kan indstilles i længderetningen.

 

Tagprojektører

Det er ekstraudstyret i form af fjernprojektører indbygget i tagbøjlerne også. Den løsning er ikke set andre steder og koster inklusive Xenon-forlygter såmænd blot 14.000 kroner i merpris.



“Uphill Start support” er til gengæld ikke ekstraudstyr. Det hjælper med at holde bilen fast, når man skal starte op ad bakke og ”Downhill Drive Support” klarer både motor og vejgreb, når man kører ned ad et uvejsomt område. Begge systemer kendes andetsteds fra under andre navne, men det gør dem ikke ringere.

 


Model:

Nissan X-Trail 2,0 dCi LE 4X4 6M/T

Listepris:

Kr. 518.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. common-rail diesel. 150 hk, 320 Nm v. 2000 omdr./min. 6 gear. Variabelt firehjulstræk med differentialespær.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk/ C02 udledning:

10,5 sek/188 km/t/

14,1 km/l /190 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

479 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. DDS. USS. 6 airbags. Regnsensor. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. Aircondition med automatik. Sædevarme. Panorama glassoltag der kan åbnes. Isofix. Bagagerum med dobbeltgulv

Garanti/ Antirustgaranti

3 år/ 100.000 km /12 år


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt