- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Pixo 1,0 4 A/T Acenta

Søsterbil til Suzuki Alto


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Pixo er på vej ind på det danske marked netop nu. Den er søstermodel til Suzuki Alto (læs mere hér>>>)og derfor kan konklusionerne direkte overføres Fra Alto til Pixo. Pixo ser anderledes ud og det plus navn og forhandlerkæde er de store forskelle.

 

Nissan Pixo er kompakt og yderst attraktiv prissat. 100.000 kroner for den billigste version – som inkluderer ESP – og en 5-trins manuel gearkasse. Den er i skarp konkurrence med ”trillingerne” fra Toyota (Aygo), Peugeot og Citroën plus andre småbiler som f.eks. Hyundai i10 og Kia Picanto. De slås ikke mindst på prisen og derfor er den prøvekørte variant af Pixo’en med 4-trins manuelt gearskifte og aircondition til i alt 140.000 kroner ikke den mest repræsentative. Men den var tilgængelig i testperioden, hvad der i sig selv var et plus, fordi bilerne ikke kommer til landet i det tempo, markedet efterspørger.

 

Det nyder Suzuki så godt af imens…

 

Større end konkurrenterne

Pixo er på mange måder den mest tiltalende af 100.000 kroners bilerne. Ikke bare er ESP som nævnt standard, den er også en anelse større end de andre (16 cm i længden), den er indvendigt beklædt med kunststofpaneler i stedet for malet metal og den føles også som en større bil.

 

Den kører også som en større bil. Den kører næppe bedre, når det kommer til styrepræcision og stabilitet, men den er mere komfortabel. Samtidig er den mere lydsvag og man mærker stort set ikke, at der i motorrummet er lagt en 3-cylindret maskine, præcis som hos trillingerne. I Pixo er vibrationsniveauet og støjniveauet bemærkelsesværdigt lavt.



Færre stjerner

Effektmæssig er de på samme niveau og da sammenligning tæller højt i denne prisklasse, bør det også bemærkes, at Pixo/Alto kun har opnået tre stjerner ved EuroNCAP sikkerhedstesten. Omvendt er ESP’en særdeles velfungerende og fornemmes en tand bedre end f.eks. den, vi har oplevet i tidligere generationer af trillingerne.

 

Indretningen er traditionel men man har faktisk opnået udmærket pladsudnyttelse. Et ”lodret” handske rum, hvor ind holdet bliver i rummet under kørslen (selvom det ikke er aflukket) er en god løsning. Men det kan være lidt svært at få fat i småtingene i bundet af rummet, hvis man ikke er i besiddelse af en barnehånd!

 

Bagtil er pladsen beskeden, men i bagage rummet er der minsandten blevet plads til et nødreserve hjul. Så: Tak for det…


 

 


Har det hele

Nissan Pixo og Suzuki Alto er ganske enkelt de eneste nye personbiler til under 100.000 kroner, der har fem døre (en rigtig bagklap ude bagtil), ESP, seks airbags, el-drevne sideruder i fordørene, fjernbetjent centrallås og samtidig kan køre 22,7 kilometer på en liter benzin (hvilket indebærer en CO2 udledning på bare 103 g/km).

 

Det sidste gælder så ikke helt i den prøvekørte version med automatisk 4-trins transmission. Automatgearet er OK, det gør ikke kørslen vanvittig spændende og som udgangspunkt kan det kun anbefales, hvis man virkelig har brug for automatgear. Men det øger også benzinforbruget så markant, at man kører næsten 15 procent kortere på literen (3,5 km/l)– og samtidig rykker man en klasse op, så den årlige vægtafgift stiger fra 520 til 1020 kroner. Det er måske en pris, man gerne vil betale, når man i forvejen har betalt 30.000 kroner ekstra for automatgearet, men det bør indgå i de økonomiske overvejelser.

 

Aircondition til 10.000 kroner oven i basisprisen er rigtig godt givet ud. I sommervarmen bliver den lille kabine ulidelig varm og på den køligere årstid kan airconditionanlægget opsamle megen af fugten i kabinen, så ruderne ikke dugger til.

 


Modelnavn:

Nissan Pixo 1,0 4 A/T Acenta

Listepris:

Kr. 139.990

Motor:

3 cyl. 1-l benzinmotor. 68 hk, 90 Nm/3400 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,0 sek/155 km/t/ 19,2/l. 122 g/km

Længde

3,57 m

Bagagerum

129 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 6 airbags. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. Manuel aircondition. Højdejusterbart rat. El-ruder for. Tonede ruder. Deleligt Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt