- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Juke nismo RS

”RS” for ”Rigtig Skarp”


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nismo står for Nissan Motorsport. RS står for ”Rigtig Skarp” tror vi, for det er i hvert fald oplevelsen af den nye og endnu skarpere nismo-udgave af Nissan Juke. I forvejen havde man bygget den skrappe 200-hestes Juke nismo (læs vores prøvekørsel af Nissan Juke nismo med firehjulstræk, automatgear – og i snevejr – hér >>>), men allerede da man præsenterede den, endnu inden den var kommet på markedet, løftede Nissan sløret for at RS-versionen var på vej. Nissan er nemlig inde i en rigtig europæisk nismo-offensiv, og det betyder stadig udvikling.

 

Baggrunden har vi tidligere været inde på (læs om Nissan nismo hér >>>). I disse linjer skal vi bare konstatere, at Nissan ikke fraviger strategien med så meget som en millimeter. Den nye RS har 18 hestekræfter flere end udgaven uden RS, som i øvrigt ikke findes på markedet længere – i Danmark i hvert fald. Affjedringen er strammet en smule mere op, drivlinen virker endnu mere direkte, bremserne klarer deres del af opgaven til perfektion og resultatet er derefter: Nissan Juke nismo RS har rigtig meget race indbygget i det fortsat ret iøjefaldende karrosseri.



Høj bil

Det eneste, der ikke umiddelbart stemmer – men det vidste man jo på forhånd – er bilens frihøjde på 18 cm. Skal man hurtigt omkring hjørnerne, skal en bil være lav. Og det kan man jo ikke påstå, at Juke nismo RS er. Hverken frihøjden eller bilens samlede højde for den sags skyld.

 

Der er bare det ved det, at selv asfaltveje ofte er ret ujævne, og det kunne jo være, at man også forvildede sig ud på grusveje, måske ikke så meget i Danmark, men f.eks. i broderlandet mod øst er der utrolig mange grusveje. Hér er den optimale undervogn kendetegnet ved større frihøjde og længere fjedervandring. Så det passer udmærket.



Enestående kombination

I princippet er det samme filosofi, der ligger bag såvel Juke som Qashqai modellerne, som er med til at gøre dem så meget anderledes og som lagde grunden til de nu også hos andre bilfabrikker så almindelige kompakte SUV’er.

 

Der findes mange hurtige biler på markedet, men der er meget få, om overhovedet nogen, som direkte kan sammenlignes med en Juke nismo RS. En, trods den strammere undervogn, fortsat rimelig komfortabel personbil med plads til 5 og et fornuftigt bagagerum. Et fabelagtigt udseende, peppet gevaldigt op i RS-udgaven med stafferinger og spoilers, alufælge (med lavprofildæk, 225/45-18, der sikrer en meget direkte kontakt til underlaget), en kraftfuld og smidig motor og et glimrende gearskifte.

 

Med elektronisk hjælp som torque vectoring og en god balance sikres præcis styring og neutrale kurveegenskaber, som gør Juke nismo rigtig sjov på snoede veje.

 

Udstyr for mange af pengene

Prisen på 370.000 kroner, som er mere end det dobbelte af prisen på den allerbilligste Juke, inkluderer også ret meget udstyr. Bl.a. det innovative Safety Shield i kombination med Around View Monitor, som i bogstavelig forstand holder øje med omgivelserne eller i hvert fald tillader føreren at gøre det.



Fire nedadrettede kameraer, placeret på hver side af bilen, bl.a. i sidespejlene, giver en slags helikopter-view på kørebanen rundt om bilen. Derved hjælpes man til at parkerer præcist og undgå påkørsel og buler i den pæne bil, resten klarer sensorer, som sender de fornødne advarselssignaler, når noget truer under kørslen.

 

Også Nissan Connect er en del af pakken, som sikrer kommunikationen med omverdenen gennem ens smart-telefon, og udstyrslisten er næsten uendelig lang. Klimaanlæg, Xenon forlygter, lys- og regnsensor, fartpilot med –begrænser, nismo sæder i ruskind er blot nogle få eksempler.


 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Nissan Juke nismo RS: Klik på billedet og tag med på en kort køretur i Nissan Juke nismo RS, fornem accelerationen og hør den fænomenale lyd.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Nissan Juke nismo RS DIG-T 218 6M/T

Listepris:

Kr. 370.390

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 218 hk. 280/3600-4800 omdr./min. Nissan Dynamic Control System. 2WD med aktiv moment fordeling (Torque Vectoring). 6 M/T. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,0 sek./ 220 km/t/ 13,9 km/l /165 g/km

Længde:

4,14 m

Frihøjde:

18 cm

Bagagerum:

354 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” ”nismo” alufælge. Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Lyssensor. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. Nismo RS sæder i ruskind. Bluetooth, AUX og USB. Bakkamera. 2 X Isofix. Nissan Connect audio-, kommunikations- og navigationssystem. Around View Monitor. Safety Shield (Moving Object Detection, vognbaneassistent, advarsel om biler i den blinde vinkel).


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt