- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Ford Mustang GT Convertible


Fords retro racer

Af Søren Clauding - august 2006

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

300 hestekræfter og et look, som var den designet i 1960’erne. Ford har succes med retro-udgaver af 60’er fuldblod, Ford GT er den ultimative racer – en moderniseret udgave af den berømte Le Mans vinder. Men Ford Mustang GT Convertible kan også bruges i en snæver vending. En ægte retro-racer, en tro kopi af det, der dengang gjorde Mustang til det reelle alternativ til Chevrolet Corvette.

 

Men den er gengribende moderniseret. Der er selvsagt tale om en nykonstruktion – det er kun stilen, følelsen, udtrykket, der er bevaret. Heldigvis, for køreegenskaberne er blevet rigtig gode.

 

Cruiser

Det til trods for, at man har monteret store fælge med store dæk. Ikke noget med super lavprofil her. Store dæk med højde dæksider. Det genspejler ikke kun fortiden, det medvirker også til at gøre Ford Mustang til en ganske bekvem bil at cruise i. Samtidig håndteres den buldrende V8 og dens mange hestekræfter glimrende.

 

Man skal ikke kalde den for en regulær sportsvogn. Det er den ikke, men det har heller aldrig været hensigten med en Mustang. Alene bagsædet – som endda er brugbart – og bagagerummet, som kan rumme noget udover kalechebeklædningen, sender andre signaler end europæiske og japanske bilfabrikker gør med deres bud på moderne sportsvogne.

 

Følelser og fornuft

Ford Mustang har dog én primær opgave: Den skal tale til følelserne og tænde dem. Det har den ikke svært ved. Men samtidig er det på flere måder også en fornuftig bil. Pladsen tæller på plussiden, det samme gør kørekomforten. Med kalechen slået ned opdager man, at både vindstøj og vindpust omkring ørene er effektivt styret af front- og sideruder. Man får ikke hår i øjnene – på forsæderne i hvert fald. Og det er ikke fordi, der ikke er noget (hår, altså).

 

Kaleche frem for foldetag er også ren retro. Den styres elektrisk og ikke markedets hurtigste. Men indtager man en ægte amerikansk cruiser attitude, læner sig tilbage med en enkel finger på kaleche knappen, har man al tid i hele verden. Så er kalechen væk eller i på ingen tid. Det handler bare om at forholde sig til, hvad man har gang i. Hvor svært kan det være!

 

Støjsvag

Som lukket bil fungerer tingene fremragende. Støjniveauet er så svagt, at man undrer sig over, at blinklyset både giver lyd fra sig ved ratstammen og dernede hvor relæet antagelig er monteret. Men man skal lige vænne sig til, at kørelys mangler. Når så forlyset tændes, som færdselsloven påbyder det, går instrumentbelysningen over i nat indstilling og så kan man ikke se, at man kører for hurtig.

 

Det skal der ikke meget til, at man gør. 3 sekunder, sådan cirka. De 100 km/t nås på 5,5 sekunder og trods den ikke al for overbevisende aerodynamik kan man køre 241 km/t (påstår specifikationerne).

 

Dyre dyr

Enhver hesteejer ved, at det er dyrt at have hest. På samme måde som det er dyrt at tøjle de italienske stejlende Ferrari-hingste er det også temmelig kostbart at lege med de amerikanske Mustangs. Ikke helt på niveau med italienerne. Men mange penge er det.


 

Motorrummet er fyldt: 4,6 liter V8, 300 hestekræfter og en lyd som bringer amerikaner bilentusiaster i ekstase.

 

De origonale linier er bevaret i den moderne retroversion af Mustang.

 

Efter omstændighederne er cockpittet bemærkelsesværdig rummeligt.

 

Førerpladsen domineres af det store retro rat med Mustang'en i centrum.

 

Man har et 300 liters bagagerum uanset kalechen er i brug eller ej. Men bruger man den rigtigt pakker man den ind i den beskyttelses kappe, der lige her ligger i bagagerummet.


825.000 kroner i anskaffelse for convertible udgaven af Mustang (godt 100.000 mere end for den permanent lukkede coupé udgave) og så har man købt en benzinsluger af rang. Føler man sig bare en lille smule fristet til at bevæge højre fod, kommer man ikke meget længere end 6-7 kilometer pr. liter. Og fristet bliver man hele tiden. Lyden, følelsen og bare det at vide, at man sidder bag rattet på en Mustand stiller al for store krav til disciplinen. Så det er og bliver en kostbar oplevelse. Men hvilken en.

 

Model:

Ford Mustang GT Premium Convertible 4,6 L V8

Pris:

Kr. 824.791

Teknik:

8 cyl. 4,6 l. 300 hk. 433 Nm. 5 trins automatgear. Baghjulstræk. Dæk: 235/55-17

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk:

5,5 sek/241 km/t/

9,1 km/l

Længde/ Vægt:

4,78 m/ 1550 kg

Bagagerum:

275 liter.

Div. udstyr:

Aircondition. Læderindtræk. Retro læderrat. Cruise control. Elektrisk betjent kaleche.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt