- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense CVT

Prikken over i’et i småbils-luksus


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For mange bilkøbere forbindes automatgear med luksus. Ydermere en kostbar og måske derfor også overflødig luksus, dels fordi det fordyrer bilens købspris, men også fordi det øger brændstofforbruget og kan være dyrt at få repareret. Det gør Mitsubishi op med i den nye lille Space Star med fabrikkens godt gennemprøvede CVT-teknologi.

 

Mitsubishi Space Star har vi prøvekørt for nylig (læs prøvekørslen af Mitsubishi Space Star hér >>>), og hvad de grundlæggende egenskaber angår, er Space Star med automatgear ikke forskellig. Vælger man den med det såkaldte Intense udstyr får man mere udstyr for pengene end nogen anden byder på i kompaktklassen. I særdeleshed her i introduktionsperioden (som udløber 31. december), hvor en Spase Star Intense kan anskaffes for blot 115.000 kroner.

 

Unik prissætning

Vil man have den med automatgear, stiger prisen med kun 15.000 kroner – til 130.000. Det er unikt, at kunne købe en bil med rimelige pladsforhold, de udvendige dimensioner taget i betragtning, med udstyr som f.eks. nøglefri entré og start, elektriske sideruder både foran og bagi, regnsensor til styring af vinduesviskerne, alufælge, elektriske sidespejle, sædevarme, klimaanlæg og meget mere – men altså også automatgear, til den pris.

 

Trinløst automatgear

Og hvad er så et CVT gear? Kort fortalt er der tale om en gearkasse, hvor man i stedet for gearhjul anvender et remtræk (en ultra solid rem – bare rolig). Det svarer lidt til kædetrækket på en cykel. Men i stedet for tandhjul, som kæden skiftes imellem, når der skiftes gear, anvender man en roterende kegle, som i princippet er monteret på drivakslerne.

 

Remmen føres op og ned ad den roterende kegle. I den anden ende er den koblet til motoren og så ændres gearudvekslingen, afhængig af hvor på keglen remmen aktuelt er placeret.

 

I praksis betyder det, at når man træder på speederen, kommer motoren hurtigt op i omdrejninger. Derpå roterer motoren ved et fast omdrejningstal, alt imens bilen kører hurtigere og hurtigere fordi remmen føres længere og længere ind på keglen.

 

Optimal udnyttelse af motorkræfterne

Motorens omdrejningstal styres til det optimale punkt, hvor den udnytter kombinationen af hestekræfter og drejningsmoment bedst muligt. Den tager hensyn til, hvor hurtigt føreren ønsker at accelerere (det styrer hun/han jo vha. speederen), og leverer præcis den rette mængde af kræfter – derved bruger den heller ikke mere benzin end nødvendigt.

 

Netop derfor er det ret sandsynligt, at man kommer til i praksis at opleve en bedre benzinøkonomi med et CVT gear end et manuelt gear, simpelthen fordi motor- og gearkassestyringen klarer opgaven bedre end de fleste bilister er i stand til.

 

Svagheden er en fordel

CVT-gearets svaghed ligger i, at man ikke på samme måde som med en traditionel gearkasse/automatgearkasse har fornemmelse af hastigheden via motoromdrejningerne. Det er blot mere udpræget i større biler. I den lille Space Star fungerer det perfekt og giver en lethed i kørslen, som vi sjældent har oplevet. Der er intet udfald af trækkraften, når der skal skiftes gear (som i en konventionel automatgearkasse eller vha. et manuelt gearskift) fordi der jo ikke skiftes gear – remmen flyttes blot op og ned af keglen. Derfor er accelerationen glidende og øjeblikkelig.

 

Ved konstant fart falder motoren ned på det lavest mulige omdrejningstal og støjniveauet sænkes tilsvarende. Slipper man speederen helt, falder motoromdrejningstallet helt og den kan da stort set ikke høres. Det er ret komfortabelt.

 

Rigtig god i byen

Accelerationstallet fra 0-100 km/t er imidlertid 1,1 sekund dårligere med CVT-gearet, men netop fordi der er konstant træk på hjulene, opleves det ikke ved lavere hastigheder og bykørsel. Og det er især i byen, at Space Star gør sig godt. Landevejskørsel er OK, på motorvejen er den levende, men ikke sidevindsfølsom i nævneværdig grad.

 

Derfor er en Mitsubishi Space Star med CVT automatgear prikken over i’et, hvad luksuøs og pris-rigtig transport i småbilskategorien angår.


Mitsubishi Space Star CVT i Motorradioen


 


Model:

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense CVT

Listepris:

Kr. 129.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. 80 hk. 106 Nm/ omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,8 sek./ 173 km/t/ 22,7 km/l / 101 g/km

Længde:

3,71 m

Bagagerum:

235 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Metallak. 15” letmetal fælge. Tågeforlygter. Mørktonede ruder bag. 6 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås med nøglefri entry og stop/start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Ratbetjent fartpilot. Regnsensor. 3 års garanti (ubegrænset kilometerantal) og 3 års gratis vejhjælp.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt