- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi L200 Double Cab


Banebrydende design


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Fotos: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor ser den bare godt ud, den nye Mitsubishi L200 Double Cab. Mitsubishi har ikke deltaget i Dakar Rallyet for ingenting – selvom 11 sejre og de sidste seks i træk heller ikke lige just kan kaldes for ingenting. Men den designlinie, som ses i Dakar-racerne, eksisterer nu også blandt de serieproducerede biler. L200 er måske den mest innovative af dem alle.

 

Her er der effektivt gjort op med fortiden. Fra at være et udpræget arbejdskøretøj – med eller uden dobbelt-kabine – er L200 blevet en moderne, stilren fornyelse af det traditionelle design. Kraftfuld i sin udstråling og enkelhed, elegant i form af vellykkede afrundede linieføring, aerodynamisk og på mange måder næste overvældende. Her er trods alt tale om en pick-up på 5 meter.

 

Kendt som arbejdsvogn

Det mindst eksotiske ved L200 er nok navnet. Men det er utvivlsomt fordi Mitsubishi vil signalere egenskaber foruden design. L200 er kendt som en regulær arbejdsvogn med gode terrængående køreegenskaber. Det gælder de hidtidige generationer og også den nye.

 

Basiskonstruktionen inkluderer fortsat bladfjedre i baghjulsophænget. Det er der nu godt nok heller ikke meget eksotisk i. Men det indebærer bl.a., at man kan køre rundt med 1 ton på ladet (fratrukket fører og eventuel passagervægt). Mitsubishi har blot formået at skabe en velafstemt undervogn, som gør bilen rimelig velkørende og komfortabel også på plan vej.

 

Kører overalt

I terræn’et er den om ikke unik, da i hvert faldt blandt de bedste med velfungerende reduktionsgear og spær på centerdifferentialet, til brug når det kræves.

 

Mitsubishi kalder L200 Double Cab for en SUT og har dermed opfundet endnu en forkortelse. Bogstaverne står for Sport Utility Truck (i USA er biler med lad pr. definition en truck, uanset størrelsen) og det er et klart signal til køberne om, at selvom L200 er en glimrende arbejdskammerat, kan den også benyttes som en del af en moderne livsstil.

 

Designet er gennemført i kabinen. Og på gule nummerplader, som er den version, der fortrinsvis vil blive solgt i Danmark, er den bageste del af kabinen omdannet til et fremragende bagagerum – ydermere udstyret med et rullegardin, som kan dække bagagen – præcis som i en stationcar eller en multibil. Godt tænkt!

 

Låg over lad

Den prøvekørte udgave var desuden påmonteret et aflåseligt låg over ladet, som elegant glider op ved hjælp af et støddæmpersystem og i sig selv er med til at underbygge bilens linieføring og image. Ladet er i øvrigt galvaniseret, så holdbarheden formodes at være i top.

 

Sikkerheden i en L200 er bl.a. defineret i form af dobbelt airbag. Ingen sideairbags – så undgå påkørsel fra siden. Kabinestrukturen er imidlertid ret solid – det kompenserer lidt. Det gør ESP’en også og traction-control, som i en vanskelig situation hjælper med at genfinde vejgrebet.

 

Kompensation

Mitsubishi L200 har få svagheder og dem er der som regel kompenseret for, ligesom med airbags’ne. Eksempelvis er udsynet bagud elendigt og det bliver ikke bedre af de sideskærme, der følger med låget over ladet. På den anden side skal man jo kunne se bagud, også selvom gods på ladet hindre udsyn – det kan man så via fine store sidespejle.

 

Benpladsen ved førersædet kan være lidt problematisk, hvis man er langbenet, men sænker man sædet mest muligt, får man automatisk også mere plads til benene, så går det nok for de fleste.


 

Frihøjden på 20 cm og plads til stor hjulvandring er med til at give L200 meget alsidige køremuligheder. 

Det aggressive frontparti ser både godt ud og er mere kileformet end van er vant til hos en pick-up.

 

Den prøvekørte version var udstyret med et låg, som skjuler et galvaniseret lad.

 

Den bageste del af dobbelt-kabinen er bl.a. forsynet med et rullegardin under kabine adskillelsen. Det kan trækkes ud og fungerer som bagagerumsdækken

 

Interiørdesignet genspejler det udvendige skelsættende look.


 

Maskineriet er det mindst interessante i L200. En 136 hestes 2,5 liters commonrail dieselmotor der opfylder den kommende EU-4 miljønorm. Den støjer (men det er jo standard i den type biler), trækker udmærket, men gør ikke L200 til en racerbil. Men det har Mitsubishi jo også skabt i anden sammenhæng – og mon ikke de serieproducerede L200, der måtte deltage i det næste Dakar Rally, klarer sig alligevel. De kan nemlig andet end at se drøngodt ud.

 

Prismæssigt er L200 placeret på niveau med konkurrenterne – men udstyret er rigtig godt i Intense versionen og inkluderer bl.a. klimaanlæg og førnævnte ESP.


 

Model:

Mitsubishi L200 Double Cab Intense

Listepris:

Kr. 216.996 excl. moms (kr. 41.827)

Motor:

2,5 liters 4 cyl common-rail turbodiesel, 136 hk, 314 Nm/2000 omdr./min. 4X4, 4X2, reduktionsgear, differentialespær.

Topfart

167 km/t

Længde:

5,0 m

Lad dimensioner:

L: 1,32 m B: 1,08 m (mellem hjulkasserne) 1,47 m (bag hjulkasserne)

Div. udstyr:

ABS med EBD, ESP og Traction Control. Dobbelt airbag. 17” alufælge. Skærmforøgere. Sædevarme. Fjenrbetjent centrallås. Klimaanlæg.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt