- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz V 220 CDI Lang

Voluminøs luksustransporter


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere havde Mercedes-Benz en Viano i programmet. Nu hedder Viano V-klasse, og hvis man ser bort fra eventuelt tilknytningsforhold til den tidligere Viano-betegnelse og varevognsvarianten Vito, står ”V’et” måske mere passende for Voluminøs. Det er i hvert fald det, den er.

 

Da vi sidste gang prøvekørte en Viano, det var for cirka to år siden, var det ligesom denne gang den lange udgave af den luksuøse transporter. Den nye lange V-klasse Lang er imidlertid vokset. Den er nu 5,14 meter lang og det kunne ikke andet en føre tankerne over på den amerikanske Chrysler Town & Country, eller Grand Voyager, som den heder på vore breddegrader. Den har nemlig præcis samme længde, dimensionerne er i det store hele de samme, sædeantallet er det samme, men dér hører sammenligningen også op.

 

Persontransport

Mercedes-Benz V-klasse er nemlig skabt på samme grundlag som varebilen Vito. Den nye V-klasse blev dog præsenteret før den nye Vito, så man kan jo diskutere, hvad der har lagt grund til hvad. Men det er dybest set også ligegyldigt, for selvfølgelig er V-klasse bygget op til persontransport – af mange personer og deres bagage – på samme måde som Vito er skabt som varevogn og kan køre med stort læs.

 

Mercedes har stor erfaring i at bygge den type af køretøjer og det er især interessant, når det gælder en bil som V-klasse, der skal forene personvognskomfort med stabilitet og køredynamik. Det er i det store hele lykkedes og dermed er V-klasse helt på niveau med det, man kan forvente, når man investerer i en Mercedes-Benz.

 

Kørehjælpemidler

I øvrigt er der forskellige indstillinger af køredynamikken: Sport og Komfort. Derved kan man få flere hestekræfter og mere moment, når man har brug for det. Aktive støddæmpere er også en fordel, hvis man kører lidt hurtigt gennem kurverne, men mon ikke den største fordel er den såkaldte Side Wind Assist, som anvender ESP-systemet til at stabilisere bilen ved kraftig sidevind. Vejrguderne holdt sig imidlertid pænt i ro i testperioden, så vi havde ikke de store muligheder for at afprøve sidevindsfølsomheden eller mangel på samme.



Den prøvekørte model havde en 163-hestes dieselmotor i maskinrummet. Det var interessant, for trods bilens ikke udpræget aerodynamisk optimeret design, er den i stand til at køre 17,5 km/l, oven i købet med 7-GTronic Plus automatgear. Det er udtryk for, hvor langt Mercedes er kommet med miljøoptimering af deres motorer. De er kommet meget langt, og det er noget af det, man betaler for, når man investerer i sådan en bil.

 

7 variable siddepladser

V-klasse i den prøvekørte version har syv siddepladser. Den midterste sæderække, som består af to sæder, kan vendes om, så sæderne er placeret overfor hinanden, men med fem personer på bagperronen skal man nok indstille sig på lidt ben-fletning. Det er lige i underkanten. Men bruger man bilen til 4-5 personer og skal holde nogle møder undervejs, uanset det er forretningsmøder eller familie ”sammenkomst” er pladsen ideel.


 


Vi kunne dog godt tænke os, at sæderne kunne stuves ned under gulvet, i stedet for at skulle afmonteres, når man vil være et par siddepladser foruden (ligesom man kan i førnævnte Chrysler), men gætter på at det er af sikkerhedsmæssige årsager, at Mercedes har fravalgt denne løsning.

 

Enorm bagagekapacitet

Plads er det, der præger en V-klasse. Selv med alle sæder i brug, er bagagekapaciteten enorm. 1 kubikmeter kan man disponere over og fjernes sæderne øges bagagepladsen successivt. Læssehøjden er lav, bagklappen kolossal, og så er alt så let og tilgængeligt. Med skydedøre er det let at komme til bilen fra siden ved vinkelparkering – men bemærk at sidedør i venstre side er ekstraudstyr. Den koster små 7000 kroner og er som sådan ingen herregård, men det er ærgerligt, hvis man glemmer at bestille den…

 

Den billigste V-klasse koster 830.000 kroner, den prøvekørte udgave 900.000 og så var der hægtet ekstraudstyr på, så prisen krøb op på 1,25 mio kroner. Udstyret inkluderer 17” alufælge og den adaptive undervogn. De penge er givet rigtig godt ud. Og så gør det da heller ingenting, at kabinen er bestykket med læder – men lyst læder forbliver næppe lyst så lang tid som man ønsker det.


Mercedes V 220 CDI i Motorradioen >>>


Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den rummelige Mercedes-Benz V-klasse 220.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Mercedes-Benz V 220 CDI Lang

Listepris:

Kr. 900.701 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 163 hk. 380 Nm/1400-2400 omdr./min. 7-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 194 km/t/ 17,5 km/l /149 g/km

Længde/højde:

5,14/1,88 m

Bagagerum:

1030 ltr.

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge (ekstraudstyr).  Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Varmedæmpende ruder.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt