- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC

Det unikke kompromis

 


Af Søren Clauding – april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz har stor indsigt i det, at bygge off-road’ere  (læs f.eks. testen af en ægte Geländewagen hér >>>). Mercedes har også stor indsigt i hvordan man skaber rummelige, dynamiske luksusbiler (læs f.eks. vores test af den store Mercedes S-klasse hér >>>). Når man parrer den indsigt, pakker den ind i det nye moderne Mercedes-look, så får man et unikt kompromis. En bil, der hedder Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC.

 

Der er imidlertid yderligere en vigtig egenskab ved den nye ML, som i øvrigt havde verdenspremiere på Frankfurt Motorshow sidste efterår: Den forurener ikke meget. Med en brændstoføkonomi på 16,7 km/l og et tilsvarende CO2 udslip på 158 g/km lægger den i den grad afstand til de ”store benzinslugende off-road’ere”, der blev stillet i et dårligt lys for nogle år siden, da hele samfundet talte om miljø og ressourcer.

 

BlueTEC konceptet

Det er som om, at den snak er blevet mindre hyppig. Det har dog ikke givet bilfabrikkerne frit spil og det ønsker de nok heller ikke. Ret beset drives bilfabrikkerne også af mennesker, der ved hvilket ansvar de har for jordkloden. Det er også blevet en den af ML BlueTEC-konceptet. For hvem havde for blot nogle få år siden forestillet sig, at det ville blive muligt at bygge en stor rummelig bil med udmærkede terrænegenskaber, permanent firehjulstræk, en kraftfuld maskine, der kombinerer en topeffekt på 150 hk med et drejningsmoment på ikke mindre end 500 Nm allerede ved 1600 omdr./min.? Og som samtidig var så skånsom mod miljøet som ML 250…

 

En del af hemmeligheden ligger i selve maskineriet. Foruden en effektiv udnyttelse af dieselolien stopper motoren, når man holder stille for rødt lys. Og når den er kold, starter den øjeblikkeligt bl.a. pga. af en ny type keramiske hurtiggløderør. For blot at nævne et par eksempler…

 

Diesel-manérerne er væk

Maskineriet er i sig selv en stor oplevelse. Det er eksempelvis udstyret med to stk. Lanchester udligningsaksler, som i den grad reducerer vibrationerne, og da 2,2-liters dieselmotoren samtidig har en kompression på bare 16,2:1 er de velkendte dieselrystelser næste en saga blot. Det kolossale drejningsmoment ved de lave motoromdrejninger gør motoren ret livlig, hvilket også genspejles i accelerationstempoet: 0-100 km/t på blot 9 sekunder. Og så kan den oven i købet køre 210 km/t på toppen.



Hvad farten angår, har vi alene kørt ML 250 på de danske veje, og den er ved dansk motorvejsfart både stabil og komfortabel. Men vi kunne måske godt forestille os, at der helst skal være vindstille, hvis man lufter den ved høj fart. Det er imidlertid mindre betydningsfuldt i Danmark – og det er ikke alene på grund af hastighedsgrænserne.

 

Blød affjedring

En Mercedes ML 250 trives nemlig rigtig godt på ujævne danske landeveje, om end den krænger en del, hvis man lader de mange motorkræfter trække igennem kurverne. Vover man sig ud i terrænet, har den det også temmelig godt.

 

Årsagen til det hele, udover at undervognen er i harmonisk balance, ligger i valget af relativt blød affjedring. Den er da også nødvendig for, at skabe mulighed for stor fjedervandring. Og den er nødvendig for at sikre et godt greb i underlaget, når man kører væk fra de etablerede veje. Fjedrene skal gøre det muligt, at skubbe hvert hjul helt ned i de større huller, der måtte være i underlaget, for at sikre det afgørende vejgreb. 20 cm frihøjde reducerer sandsynligheden for at skrabe bugen på underlaget og diverse elektroniske hjælpemidler tager sig af at styre kraftfordelingen på hjulene korrekt. Det virker fortræffeligt i praksis. Testbilen var dog udstyret med 19” alufælge med 235 mm brede 50 procent lavprofildæk. Super ideelt på asfalt, men knap så virkningsfuldt i råt terræn.



Overbevisende lydløs

På plan asfalt er ML 250 overbevisende lydløs og den velkendte dieseltikken er stort set ikke eksisterende. Transmissionen er 7-trins automatgear med mulighed for sekventielt skifte og det store drejningsmoment ved de lave omdrejningstal kompenserer for savnet af reduktionsgear.

 

I kabinen oplever man meget fine pladsforhold, ikke mindst for bagsædepassagerne. Bagagerummet byder på omkring 1 kubikmeter plads og den kan øges til imponerende 2 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned og i øvrigt ved samme lejlighed efterlader et helt plant bagagerumsgulv.

 

Sidst, men ikke mindst: En Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC koster 1,1 million kroner. Den er oven i købet den billigste variant af ML’erne. Hvis man ser bort fra sponsoratet af den danske statskasse er prisen forbavsende god. Med afgifterne lagt på ubetalelig for de fleste danskere, men alligevel en bil, der i konkurrencen står sig rigtig godt.



Model:

Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC

Listepris:

Kr. 1.111.300

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 500 Nm/1600-1800 omdr./min. 7-trins aut.gear. Permanent firehjulstræk

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 210 km/t/ 16,7 km/l /158 g/km (med 235/65-17 hjul)

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

1025-2010 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. DSR. 7 airbags. 17” alufælge (testbil med 255/50-19). LED kørelys. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. Elektrisk justerbare forsæder. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Tagræling.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt