- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC

Mercedes på afveje


Af Søren Clauding – December 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man vil have en rigtig stor fuldgyldig off-road’er med Mercedes-stjerne på fronten hedder bilen Mercedes-Benz G (læs vores prøvekørsel af Mercedes-Benz G 350 hér >>>). Men mener man, at mindre kan gøre det, er GLK er fuldgyldigt alternativ. Den er mindre, den er ikke en regulær off-foad’er, men bringer man den på afveje, klarer den det fremragende.

 

Vi har tidligere prøvekørt GLK, det er tre år siden (læs prøvekørsel af Mercedes-Benz GLK 320 CDI hér >>>). Og der er løbet meget vand i havet siden da. Visuelt er forskellen ikke så stor, men GLK er dog blevet facelifted – noget man især ser i kabinen, hvor designet er anderledes. Udvendigt er det mest lygter og kofanger, der er blevet shinet op. Men ellers skal man under lakken på GLK for at opleve forbedringerne. Hvad de funktionelle egenskaber angår, er forskellen ikke stor.



Langt på literen

Det er den til gengæld i motorrummet. Dengang rummede det en 6-cylindret 3-liters turbodiesel, der præsterede 224 hk. De er neddroslet til 4 cylindre på række, 2,1 liter og 204 hk – det mærker man på lidt ringere fartpræstationer. Men man kan fortsat nå de 100 km/t på 8,0 sekunder (vs. 7,5) og sprinte af sted med 210 km/t (vs. 220), men nu kan man til gengæld køre 16,4 kilometer pr. liter dieselolie (vs. 12,7) og det er en radikal forskel, som er ekstra vigtig i en moderne miljøskånsom verden. Motoren trækker godt, især i de lavere omdrejningsområder, og er civiliseret, letkørt og ret vibrationssvag.



Og så er bilerne blevet sænket ikke mindre end 20 mm. Med biler”ne” mener vi alle GLK’ere, der i øvrigt også er blevet mere støjdæmpede. Alt i alt giver den en væsentlig anderledes køreoplevelse. Kun ikke hvad angår kraftforholdende – her er ændringen næsten umærkelig.

 

Miljøhensyn er mere end CO2

Den prøvekørte model hedder 250 BlueTec 4Matic. BlueTec er Mercedes’ måde at sige miljø-venlig på, det omfatter ikke kun en sænkning af CO2 udledningen, men også en 90 procent reduktion i det skadelige NOX’er, svovl etc., og det har en dobbelt betydning for bilen med betegnelsen 4Matic. Det betyder nemlig ”firehjulstræk” og med træk på alle fire hjul er terrænkørsel naturligt indenfor rækkevidde. Og om noget, skal man udvise miljøhensyn, når man kører bil i naturen.

 

Det gør man dermed i en GLK 250 og terræn’et skal man ikke være bleg for at opsøge.

 

På affveje i Danmark

Vi havde anledning til at afprøve bilen i et godt dansk off-road terræn, hvor der også kunne køres i løst sand. Det er normalt en sej opgave for en bil, og vi har prøvet det samme terræn ved tidligere lejligheder. Konklusionen er utvetydig: Vi har aldrig oplevet en bil, der så ubesværet, så komfortabelt og så sikkert gennemkørte distancen. Men det skal tilføjes, at vi ikke har kørt strækningen i alle GLK-konkurrenterne og heller ikke i den store G 350. Det sender dog alligevel et signal om, at en GLK er ret god, også væk fra asfaltvejen.

 

Sidstnævnte er den i øvrigt heller ikke dårlig til. Den er udstyret med agility-control, som konstant afstemmer undervognen, så den er tilpasset de aktuelle kørselsforhold. Det fungerer fortrinligt og gør også køreoplevelsen på plan asfalt til en behagelig og komfortabel oplevelse.

 

Gearkassen har sin andel

7G-Tronic Plus gearkassen er et automatgear, som har en væsentlig andel i køreoplevelsen i terræn’et. Fordi det kompletterer undervognens tilpasningsevne ved at håndtere de mange hestekræfter og ikke mindst det store moment på op til 500 Nm på forbilledlig vis.

 

Det indebærer også, at men kan klare 70 procent stigninger med Mercedes’en og fremkommeligheden er i øvrigt understøttet af 20 cm frihøjde.

 

Meget bil for pengene

Negative kommentarer? Kun ganske få. Selv totalprisen på 1.102.562 kroner skal ses i lyset af at der er hængt for små 200.000 kroner ekstraudstyr på den prøvekørte version og på den vil man udmærket kunne spare 19” letmetalfælgene, det intelligente lyssystem og måske også metallakken. Tilsammen udgør de tre elementer over 80.000 kroner.

 

Negativt er måske mest det visuelle indtryk. Det er på tide at GLK bliver strammet op og tegnet i samme streg som de seneste ualmindelig elegante Mercedes-designs. Men det er jo en ret subjektiv holdning, som man er velkommen til at være uenig i…


Mercedes GLK 250 i Motorradioen >>>




Model:

Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec 4MATIC

Listepris:

Kr. 913.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,1 l, 2 turboladere. 204 hk. 500 Nm/1600-1800 omdr./min. 7. trins aut.gear. Permanent 4X4. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 210 km/t/ 16,4 km/l /159 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

450-1550 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. DSC. HDC. CBC. Hillholder. 9 airbags. 17” alufælge (standard). 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Max anhængervægt: 2400 kg.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt