- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest:

Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC 4Matic

Meget bil for pengene


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz GL 350 test i Motorradioen


En overskrift som ”Meget bil for pengene” virker en smule søgt, når det handler om en bil til 1,7 millioner kroner (ikke mindst fordi to tredjedel af beløbet forsvinder i statskassen).

 

Ikke desto mindre er det et faktum, at sammenligner man Mercedes’ store off-roader, GL 350, med konkurrenter, der kan det samme, er bilen fra Stuttgart i nabolaget af en halv million kroner billigere. Tankevækkende!

 

Virkeligheden er dog også, at det er uhyre vanskeligt at sammenligne biler i særdeleshed i denne prisklasse. Bilerne har en primær funktion og så adskiller de sig på et utal af områder, fra visuel oplevelse over unikke udstyrselementer og særlige løsninger af de næsten uendelig mange enkeltopgaver, en sådan bil kan håndtere. Det er tilfældet for alle biler i alle prisklasser, men det bliver stadig mere udtalt, jo højere op i pris man kommer – ganske enkelt fordi merbeløbet giver merværdi.

 

Off-road mere end SUV

Man får med andre ord meget bil for pengene i en Mercedes-Benz GL 350. Mercedes kalder den i øvrigt for en SUV (Sport Utility Vehicle), ikke for en off-road’er. Naturligt nok, for sådanne har man også på programmet baseret på en fornem tradition for såkaldte Geländewagen (tysk for off-road køretøjer). Ikke desto mindre er GL-modellerne fremragende off-road køretøjer, især under danske off-road kørselsforhold, som med al respekt ikke er så udfordrende som en køretur off-road gennem Rocky Mountains i Colorado.

 

A-pro-pos USA: GL er bygget til amerikanerne, i USA, og tag lige et kik på f.eks. frontpartiet: Den er en Mercedes, accepteret, men bygger man lidt om på fronten og tilfører lidt amerikansk overflade pondus, ser den ud som man forventer, at sådan en bil skal se ud ”over there”.

 

Ser godt ud – og kører også godt

Det er nu ingen skade til, for biler må gerne adskille sig på udseende, og GL 350 bærer rundt på velvoksne dimensioner. Sådanne må gerne være pakket attraktivt ind og det har man formået. Den ser godt ud, sådan en maxi-SUV, eller hvad vi nu skal kalde den.

 

Og den kører også godt. Temmelig godt faktisk. Uanset man prøver den af i dansk off-road terræn, som vi fandt på Ivan Reedtz-Thotts gods på Feddet syd for Faxe, eller på motorvejen dertil og de mellemliggende snoede og ikke helt jævne danske landeveje.

 

Let i terrænet

Off-road udmærker den sig, trods sin størrelse, ved en forbilledlig lethed. Under motorhjelmen finder man i denne variant en 3-liters V6 turbodiesel, der præsterer 258 hestekræfter på sit højeste og et overbevisende drejningsmoment på 620 Nm over et bredt omdrejningsområde fra 1600-2400 motoromdrejninger i minuttet.

 

Kræfterne styres af en velfungerende elektronisk kontrolenhed, der med til at assistere sig har den seneste generation af det såkaldte 7G-Tronic PLUS automatgear, som er hurtigt, præcist og optimerer brugen af de mange kræfter. Det er en behagelig og komfortabel oplevelse at køre off-road med al den teknik.



Kræfterne overføres til underlaget via et permanent og elektronisk styret firehjulstræk. Kombineret med variabel luftaffjedring er det næsten – vi sagde næsten – som at svæve på en sky, når terrænet gør sit yderste for at ryste bil og passagerer fra hinanden.

 

Højt tyngdepunkt

På landevejen er GL komfortabel, velstyrende, komfortabel, men man mærker det høje tyngdepunkt, hvad der vel er meget naturligt… Motoren er lydløs, undervognen, som også kendes fra Mercedes M-klasse, parerer, godt hjulpet af stor vægt, ujævnhederne i underlaget.

 

MEN: Mercedes GL 350 er ingen racerbil, selvom den kan nå de 100 km/t på under 8 sekunder. Køreegenskaberne på asfalt var hjulpet af 20” alufælge – men disse er ikke ideelle til terrænkørsel. I øvrigt er det officielle forbrugstal 13,5 km/l dieselolie pænt, men i praksis er det svært at komme helt dertil. Realistisk ligger man 1-2 km/l under, når klimaanlægget køler og andet energikrævende udstyr er i brug.

 

Rigtig STOR

En GL 350 måler 5,12 meter i længden, den er 1,85 meter høj og 1,93 meter bred (i øvrigt tilnærmelsesvis de samme dimensioner som man finder hos Audi Q7 – ikke overraskende…). De kolossale ydremål er intelligent administreret i kabinen til velvære og masser af plads – samt en ekstra sæderække.

 

Der er så meget plads, at de to bageste sæder er til at stige ind på uden de store atletiske evner, og man kan være der i længere tid ad gangen uden at det er ubekvemt. Vælger man at lægge dem plant ned – hvilket foregår elektrisk, man skal blot trykke på en knap – har man et bagagerum på imponerende 680 liter. Og omdannes bilen til ”varebil”, med alle fem bagsæder lagt ned, disponerer man over 2,3 kubikmeter bagageplads.


Knapperne til de elektrisk foldbare bagsæderyglæn.

 

 


Model:

Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC 4Matic

Listepris:

Kr. 1.640.900

Motor og transmission:

V6 commonrail turbodiesel 3,0 l. 258 hk. 620 Nm/1600-2400 omdr./min. Permanent 4X4. 7 trins aut. gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 220 km/t/ 13,5 km/l /192 g/km

Længde:

5,12 m

Bagagerum:

680-2300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Hill Descent Control. Elektronisk styret luftaffjedring med niveauregulering. 18” alufælge. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adapotiv fartpilot. El-justerbare forsæder. Regnsensor. 4 X Isofix.


Stregerne på bagklappen er spejlinger fra de forkromede riller under bagklappen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt