- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Mercedes-Benz E-400 Sedan Avantgarde

Kraftfulde stjernebilleder


Af Søren Clauding – december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det nye Mercedes design er fantastisk. Det klæder i den grad A-klassen og de sportslige modeller og understøtter det image, som fabrikken i Stuttgart til stadighed arbejder hårdt og målrettet på at bevare. Det klæder også de større modeller, hvor det kan tilvælges. Men den omstændighed, at det tilvælges, indebærer også et fravalg. Set fra førerpositionen er sigtekornet på fronten, den velkendte, legendariske, sagnomspundne Mercedes-stjerne, en mangelvare med det nye design.

 

Stjernen er nemlig populært sagt kraftigt forstørret, rykket ned på fronten og indgår som en integreret del af den nye bombastiske frontgrill. Det er der i princippet intet nyt i, sådan har det været siden den nye front blev introduceret, men det er nyt i den fashionable E-klasse, hvor ”Avantgarde sports-fronten”, som vi kan kalde den, er det mest markante og ikke mindst synlige facelift. Vi har mødt den nye front tidligere, bl.a. i vores prøvekørsel af E-klasse cabriolet og stationcar (læs testen af Mercedes E-klasse cabriolet hér >>>, læs testen af Mercedes E-klasse stationcar hér >>>), men det er første gang, at mavefornemmelsen reagerede på den manglende stjerne.

 

Mercedes kræver stjerner

Forklaring: Den mest umiddelbare er, at netop E-klassen er synonym med Mercedes, mere end nogen anden model. Kraftigt underbygget af trafikbilledet, hvor E-klassen er den, man typisk ser som taxi. Det er den Mercedes, som danskerne kender bedst som ”Mercedes”. Og den skal selvfølgelig have en stjerne på fronten. Den kan man ikke bare fjerne…

 

Og den fornyelse behøver man så heller ikke springe med på. For E-klassen kan fortsat bestilles med den ”gamle” front, som er mere stilfærdig, mere nobel – og da også døbt ”Standard” eller ”Elegance”. Men sandt at sige: Står valget mellem de to alternativer, vinder den nye front, sigtekorn eller ikke sigtekorn. Ikke mindst på den prøvekørte E-400, som skjuler 333 potente hestekræfter og et kolossalt fartpotentiale. Og den er ikke engang topvarianten i E-klassen.

 

Potent teknik

De 333 hestekræfter rystes ud af en 3-liters V6 benzinmotor. Den gør det så godt, at 100 km/t passeres efter blot 5,3 sekunder, hvis man overlader gearskiftet til den eminente 7G-Tronic Plus automatgearkasse. Og kører man linen ud, holder festlighederne først op ved 250 elektronisk begrænsede kilometer i timen. Med den fart er det jo lige før, at stjernen ville blæse af, men det sker jo så heldigvis ikke, hvis den sidder på grillen… Forbavsende og overbevisende er det, at den kraftige maskine med dobbeltturbo og et moment på ikke mindre end 480 Nm allerede fra 1600 omdr./min. gør det muligt at køre 13,3 km/l. Også bilens størrelse taget i betragtning.

 

Den billigste Mercedes E-klasse er prissat til 657.000 kroner. Da må man nøjes med 136 beskedne dieselheste, og da er man i taxi-kategorien med standard-front. Men det tænker man ikke meget på, når man først er begyndt at KØRE en E-400. Da er man i en anden verden. Man glemmer hurtigt stjernen, der er flyttet, læner sig tilbage i sædet og oplever, hvor afslappet det er at køre Mercedes E-klasse, uanset det foregår i cruise-tempo eller på grænsen af bilens formåen. Sidstnævnte kørevariant kan ikke anbefales til dansk landevejskørsel, for det vil hurtigt jage omkringstående og forbipasserende en skræk i livet.

 

Komfortabel og sportslig

Selvom E-400 ser ud som en limousine, er den i fremragende balance og kombinerer høj kørselskomfort med glimrende kurveegenskaber og forbilledlig stabilitet ved motorvejsfart. Vi har til gode at prøve den faceliftede model ved max-hastighed på en tysk autobahn, men kørte en E-klasse i princippet med samme undervogn for et par år siden og forestiller os ikke, at den nye front ændrer mærkbart på kørefærdighederne (læs prøvekørslen af Mercedes E-250 CDI BE hér >>>). Luftmodstandskoefficienten på bare 0,25 indikerer, at luftstrømmene omkring bilen ikke forstyrrer dens stabilitet.

 

Den prøvekørte bil var udstyret med den såkaldte eksteriør-sportspakke, som indeholder 18” alufælge, sportsaffjedring og sænket undervogn. Det virker skræmmende med tanke på kørselskomforten, men i praksis fungerer det glimrende. Man kan ikke hæfte et begreb som ukomfortabel undervogn på en E-400, selv ikke med sportsundervogn, så velafstemt fungerer det hele. Og der skal mere end en ondulerende dansk provinsvej til at ødelægge den oplevelse. Selv med sportstøjet på er en E-klasse komfortabel.

 

En E-klasse er stor, men ikke voldsom. Den måler 4,88 cm i længden og bagagerummet giver plads til 540 liter. Det ser ud som mere, måske fordi pladsen er så regulær, men Mercedes påstår, at det ikke er større…



Udstyr for alle pengene

Prisen for den prøvekørte model er imidlertid og forståeligt nok noget højere end den billigste 136-hestes udgave. 1,1 million kroner koster den, og det er mange penge, men man får også meget udstyr med i prisen. Udstyret er virkelig omfattende og egentlig er det mest hensigtsmæssigt at henvise til Mercedes’ egen webside, hvis man vil have det fulde overblik. Vil man af med flere penge, er der masser af muligheder for at gøre sin E-klasse endnu mere avanceret. Ikke mindre end 1.450.000 kroner havde Mercedes fået den op på i test-versionen.

 

Men så disponerede man også over hastighedsbegrænsnings-assistent (og dek kan man godt have glæde af engang imellem), multikonturforsæder (som optimerer siddepositionen), adaptiv cruisecontrol (der virker helt ned til 0 km/t og fungerer fremragende ved tæt kø-kørsel), Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist (der hjælper føreren til at blive på rette spor). Og meget, meget mere…

 

 


Model:

Mercedes-Benz E 400 Sedan Avantgarde

Listepris:

Kr. 1.096.700 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

V6 benzinmotor med to turboladere, 3,0 l. 333 hk. 480 Nm/1600-4200 omdr./min. 7G tronic Plus automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,3 sek./ 250 km/t/ 13,3 km/l /175 g/km

Længde:

4,88 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS. EBD. BAS. ESP. 7 airbags. 16” alufælge (standard). Automatisk lyslængderegulering. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt