- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz CLS 500 BE Shooting Brake

Mercedes fancy jagtvogn


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes er for kort tid siden sprunget ud med en Shooting Brake version af den i forvejen spektakulære CLS. Da det på det nærmeste er umuligt, at identificere en forskel i køremåden på CLS og CLS Shooting Brake, som vi tidligere har prøvekørt (læs vores test af Mercedes Benz CLS 500 BE hér >>>), så ville den nemme løsning på en testrapport være at fastslå, at de to biler kører tilnærmelsesvis ens.

 

Men så nemt går det ikke.

 

Jagt traditioner

Lad os dog begynde med det specielle navn, for alene navnet signalerer, at her er der tale om noget særligt. Shooting Brake betegnelsen er med jævne mellemrum anvendt af bilproducenterne som betegnelse på stationcar-agtige sportslige GT-biler. For omkring 100 år siden var Rolls Royce Silver Ghost Shooting Brake det mest prominente eksempel. Navnet har dog dybest set intet med biler at gøre, men udspringer fra den britiske jagt tradition, hvor en Shooting Brake (egentlig staves sidste del af navne ”Break”) er en transportvogn for jægere (hør mere om navnets oprindelse i radio-udgaven af CLS Shooting Brake prøvekørslen hér >>>).

 

I Mercedes CLS-tilfældet kunne man for så vidt ligeså godt have kaldt bilen Stationcar. Men det er ligesom ikke helt så fancy, og netop det fancy, det fashionabel, det pompøse er afgørende for købet af en CLS Shooting Brake.

 

Cool, muskuløs og kostbar

Den er cool, den er muskuløs – og temmelig kostbar, hvad der givetvis også har betydning for den, der finder på at spendere små 1,8 mio. kroner for det mondæne køretøj, udrustet med 408 hestes V8 dobbeltturbo (en pris, som i den prøvekørte udgave i øvrigt var krøbet op på 2,3 mio. kroner pga. en alenlang liste af udstyr). For uanset hvordan man vender og drejer det, har bilers udstråling – ikke mindst i denne priskategori – givet vis stor betydning for køberne.

 

Udstråling har en CLS masser af og en CLS Shooting Brake ikke mindre. Tværtimod. Den næsten uendelige taglinje, som trækker blikket fra den potente front til den tophængslede bagklap giver den næsten 5 meter lange bil sin ganske særlige karakter. I få ord: en 4-dørs coupé med tophængslet bagklap. Det lyder for øvrigt ret umuligt, men det er dét, den er.

 

Plads til jagtselskabet

Umuligt er da også det sidste ord, man kan anvende om en ”SB”. I modsætning til dens ophav, CLS, er bagsædet indrettet til tre personer. I bagagerummet disponerer man over næsten 600 liter regulær plads, som kan udbygges til over 1,5 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned.



I den testede udstyrs-version var bagagerummet iklædt en bund i såkaldt designo-træ, der mest af alt fører tankerne over på de luksuøse italienske Riva motorbåde. Træbunden alene koster over 100.000 kroner, fabriksmonteret. Men da har man som køber også bidraget med 60-70.000 kroner til den danske statskasse, forudsat der er monteret danske nummerplader på det aerodynamiske karrosseri.



Sæderne klemmer…

Standardudstyret er righoldigt, men indrømmet – selvom ekstraudstyr ikke altid er vores ønskedrøm, når vi prøvekører biler – er udstyr som aktive multikontursæder, Harman Kardon surroundsound, elvarme i bagsædet etc. med til at underbygge den eksklusive oplevelse af SB’en. Ingen af disse udstyrselementer kan man for øvrigt se udefra, så dem er der ikke umiddelbart meget pral i – før ejeren måtte sprudle over og i lutter begejstring underholde jagtselskabet med snak om den nye jagtvogn.

 

De aktive multikontursæder er en herlig oplevelse: Når man kører lidt frisk igennem en kurve, klemmer sædesiderne sig omkring ryggen på både fører og forsædepassager og de holdes fast indtil bilen igen kører ligeud. Overraskende følelse første gang – men af den slags, man forbavsende hurtigt vænner sig til. Merprisen er godt 33.000 kroner.

 

Undervognen klarer opgaven

Indledningsvis fastslog vi, at en CLS og en CLS Shooting Brake kører ens. Det er sikkert i teknisk forstand ikke korrekt. Men ligheden er utrolig stor og det er imponerende, at man har kunnet skabe stort set identiske køreegenskaber til trods for, at karrosseriformen er markant forskellig. Det skyldes givetvis, at den adaptive undervogn i den grad fine-tuner affjedringen.

 

I teknisk forstand er de to biler ens og præstationerne stort set identiske.


Mercedes CLS Shooting Brake i Motorradioen



Model:

Mercedes-Benz CLS 500 BE Shooting Brake

Listepris:

Kr. 1.765.200

Motor og transmission:

4,7 ltr. V8. benzinmotor med to turboladere. 408 hk/5000-5750 omdr./min. 600 Nm/1600-4750 omdr./min. 7G-Tronic Plus aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,3 sek./ 250 km/t/ 10,9 km/l /214 g/km

Længde:

4,96 m

Bagagerum:

590-1550 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 18” alufælge. LED kørelys. Hillholder. Dæktryksovervågning.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt