- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes B 160 CDI

Kører bedre for de samme penge


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes B-Klasse kan nu fås med en 1,6 liters dieselmotor, der yder 90 hestekræfter. Dermed er den billigste dieseludgave af den kompakte multibil prissat som den billigste benzin-version, men hér disponerer man over 122 benzin-heste. Imidlertid giver det mulighed for at forbedre køreegenskaberne og det er ikke af vejen, hvis man skal holde et købsbudget på de 372.000 kroner som er prisen inklusive den såkaldte sportspakke.

 

Mere konkret: En Mercedes-Benz B160 CDi med 90 hk koster som standard 356.700 kroner. Med 109 dieselheste under motorhjelmen er prisen 372.000 kroner. For de samme penge kan man i stedet for flere hestekræfter vælge sportspakken, som bl.a. inkluderer 17” letmetalfælge og ikke mindst en 15 mm sænket undervogn.

 

Kører bedre

Men at sænke undervognen og montere større hjul med lavprofildæk på en familiebil med 90 heste – er det ikke lidt overkill? Hvis man forventer at B-Klassen bliver en racerbil er svaret: Jo. Men hvis man alene fokuserer på køreegenskaberne er svaret et klart Nej.

 

Årsagen er, at B-klassen med sine 1,56 meter i højden har et højere tyngdepunkt end normalen i flade personbiler. Det kan man håndtere ved at stramme undervognen op og dermed gøre affjedringen mindre komfortabel. Ved at sænke bilen, sænker man tyngdepunktet, og ved den rette konfiguration af hjulophænget opnår man en ganske komfortabel affjedring.

 

Enten eller

Summa summarum: Med sænket undervogn og støre hjul kører en B-klasse ganske enkelt bedre end uden. Og vil man absolut blande sportsbegrebet ind i billedet, er det jo et spørgsmål om hvad der er mest sportsligt: Gode svingegenskaber eller evnen til at nå de 100 km/t. Det første fungerer fortræffeligt, det sidste… 14 sekunder om den opgave gør ikke B-klassen til en sprinter.

 

Den nye motor, som i øvrigt er på 1,5 liter, er i sig selv et glimrende maskineri. Det er vibrations- og støjsvagt, men fartpræstationerne i en B-klasse er altså moderate. Et pænt moment på 240 Nm over en forholdsvis bred omdrejningskurve betyder, at man ved lav fart ikke er en sinke i trafikken. Ved motorvejsfart kniber det til gengæld med at foretage hurtige overhalinger.



Brændstoføkonomien

Brændstoføkonomien er den samme for 90-hestes dieselen som for den på 109 hestekræfter, så økonomisk er der ikke noget at hente. Især ikke fordi den lave effekt måske animerer til at man oftere har speederen i bund og så kan det være vanskeligt at komme i nærheden af de 24,4 km/l. Vi var på intet tidspunkt over 20.

 

En Mercedes B-klasse vinder temmelig meget med sportspakken, som i øvrigt også inkluderer perforeret læder på rattet (som giver et godt greb og en god ventilation under hænderne), 12 volt udtag ved bagsædet og forskellige kosmetiske elegante løsninger.

 

Kurveegenskaber frem for hestekræfter

Hvis man ikke både kan få i pose og i sæk – altså både sportspakke og flere kræfter – er vi tilbøjelig til at give afkald på kræfterne, fordi gode køreegenskaber er vigtige for sikker, afslappet og også dynamisk kørsel, så godt det nu lader sig gøre med beskeden power.

 

I øvrigt var den prøvekørte bil udrustet med en slags integreret barnesæde, som inkluderer en kropsstøtte, der låses fast på nakkestøtterne. Den holder et mellemstort barn, typisk i 8-10 års alderen, på plads i sædet og placerer sikkerhedsselen korrekt over barnets krop som dermed er bedre beskyttet i en ulykkessituation.

 

 

En detalje…

Sidespejlet i venstre side kan ikke justeres tilstrækkelig langt ud, så er man en langbenet chauffør, kan man se mere af bilens side end nødvendigt. Vi har gjort samme iagttagelse ved andre af Mercedes' biler, ikke mindst den nye A-Klasse, så det er ikke kun den prøvekørte bil, hvor problemet eksisterer. Det bør man forholde sig til, inden man investerer i bilen.

Læs tidligere prøvekørsler af Mercedes B-klasse hér >>>


Mercedes V 160 i Motorradioen




Model:

Mercedes-Benz B 160 CDI

Listepris:

Kr. 356.700

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. 90 hk. 240 Nm/ 1750-2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,0 sek./ 190 km/t/ 24,4 km/l / 108 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

488-1547 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 16” alufælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Kunstlæderkabine. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Isofix. Integreret barnesæde.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt