- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz SL 500 BlueEFFICIENCY

Kræs for millionærer – fryd for alle andre

 


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyden er en oplevelse – men den slutter, når man standser motoren. Køreegenskaberne er en oplevelse, men den er forbi i samme øjeblik bilen holder stille. Udseendet derimod, udstrålingen, den fryd, man oplever i hjertet, når man ser på bilen, kan man opleve i al den tid, man ser på den. Og den er svær at få øjnene væk fra, sådan en Mercedes-Benz SL 500. Sidstnævnte er oven i købet gratis for alle de, der ikke ejer et sådant køretøj.

 

I testperioden tilbragte den unikke sportsvogn en dags tid på græsplænen på centerområdet under Copenhagen Historic Grand Prix. Den virkede som en magnet, publikum skulle lige forbi og kikke. Og derpå gik snakken om…farven!


På plænen under Copenhagen Historic Grand Prix.


Børstet aluminium

Den moderne udgave af den klassiske Mercedes 300 SL, hvor mågevingerne er erstattet af foldetag, var nemlig lakeret i den såkaldte Cerussite Grey SHAPE metalic. En lille operation, der koster den nette sum af 31.206 kroner oveni basisprisen. En lakering, der skaber associationer til børstet aluminium, men som har sin helt egen natur. Pengene værd? Bestemt, når købsprisen inkl. danske nummerplader i forvejen er krøbet op på 3 millioner kroner.

 

Mercedes-Benz SL 500 BE er ingen supersportsvogn, alene af den grund at Mercedes har skabt deres egen supersportsvogn i form af SLS. Den ligger i en helt anden priskategori. Men uden SLS var SL 500 tæt på at kunne varetage betegnelsen. Den er helt på linje med en række af de skarpe konkurrenter fra Porsche, Ferrari og Lamborghini. Men SL 500 har sin helt egen karakter, fordi den har sin helt egen historie.

 

Tænk på 300 SL

Den nye SL generation har fået et look, der netop fører tankerne tilbage til 300 SL fra 1954. Det er særdeles klædeligt, for forgængeren var unik i sin tid. Det er SL 500 næsten også anno 2012, om end dens design er smittet lidt af på SLK, SLS m.fl. men det er selvfølgelig også en slags SL’er.



Den billigste SL har i øvrigt betegnelsen 350 og koster 2 millioner på danske plader. Den prøvekørte SL 500 koster 2,5 mio. – resten er ekstraudstyr, som f.eks. den unikke lakering. Magic Sky control til 65.000 kroner regulerer lysindfaldet gennem panorama-spejlglastaget i foldetaget (som lukker op og i på under 20 sekunder), nøgleløs betjening koster 40.000, Nappa læderindtrækket står i godt 80.000 kroner, Harman/Kardon surround sound anlægget i små 30.000 og AMG sportspakken koster 152.000 kroner. Jo pengene får hurtigt hjul at køre på, når man vil udruste sin SL.

 


Resultatet er uden sammenligning.

Den herlige buldren fra de otte cylindre, anbragt i V-form og assisteret af to turboladere, der tilsammen ikke alene præsterer op til 435 hestekræfter men leverer et moment på ikke mindre end 700 Nm allerede ved 1800 motoromdrejninger/minut. De 285 mm brede bagdæk, der bider i asfalten og sender den 1,88 meter brede sportsvogn op til 100 km/t på 4,6 sekunder og videre til 200 km/t på omkring 15 sekunder. Og ja, der blev skrevet ”sportsvogn”, for en SL 500 er på ingen måde en racerbil. Det er den ganske enkelt for tung og for luksuøs til.



Derfor blev den heller ikke prøvekørt på en racerbane. Det ville trods fartpræstationerne ikke have været fair. Til gengæld fik den lov til at præstere på det tyske autobahn net. Her levner trafikken dog ikke overvældende mange muligheder. Navigatoren viste 252 km/t, da den elektroniske fartbegrænser blandede sig i accelerationen, og i de momentvise muligheder for at nå den fart, dokumenterede SL 500’eren, at den er både sikker og særdeles velkørende.

 

Det nødvendige kompromis

Den er ikke ultra retningsstabil. Der skal holdes fast i rattet, men det skyldes ikke mindst at offentlige veje, selv de tyske, er ujævne og fyldt med uforudsete overraskelser. Det skal en undervogn kunne håndtere, derfor er der grænser for hvor hård en affjedring og hvor ringe krængning, der kan tillades ved kørsel på offentlig vej. Kører man længere ture, skal de også være til at holde ud. Og 500 SL’eren er derfor ganske komfortabel også på langture. Desuden er den ret underholdende på snoede landeveje ved mere civiliserede hastigheder.

 

Der vil kunne skrives side op og side ned om et så enestående stykke mekanik/elektronik. Vi skal blot fastslå, at Mercedes har brugt oceaner af opfindsomhed i den bil. Opfindsomhed, der gør det muligt at køre ikke bare komfortabelt men også relativt økonomisk. Trods til tider provokerende kørsel kom vi ikke under 10 km/l i gennemsnit over mere end 1000 kilometer.

 

Automatic er bedst

7G-tronic automatgearkassen håndterer gearskiftet bedre end føreren kan gøre det vha. padleshift bag rattet. Og hvor giftig, en sådan bil kan være, hvis man glemmer at bruge sin forstand, så godt er man hjulpet til at komme trygt hjem efter køreturen. Mercedes har jo også en interesse i at passe på de kunder, der kan betale så mange penge for en bil…


Mercedes SL 500 test i Motorradioen >>>


 

 

...hvis føreren skulle blive i tvivl!


Model:

Mercedes-Benz SL 500 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 2.490.900 uden ekstraudstyr

Motor og transmission:

V8 benzinmotor 4,7 l. To turboladere med intercooler. 435 hk. 700 Nm/1800 omdr./min. 7-trins G-Tronic Plus. Start/stop. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,6 sek./ 250 km/t/ 11,0 km/l /212 g/km

Længde:

4,62 m

Dæk for/ bag:

285/35-18 – 255/40-18

Bagagerum:

364-565 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Attention assist. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Aflåseligt handskerum. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme og nakkevarmer. Regnsensor. Elektrisk foldetag. AUX og USB. Styrtbøjle.


En elegant detalje: Læderstroppen, der fører sikkerhedsselen på plads, er fastgjort med en magnet. Nem og hurtig betjening.

 

Forbavsende god plads i bagagerummet, både når rumadskillelsen er gjort klar til at tage imod foldetaget og når bagagerummet alene skal anvendes til bagage.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt