- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Mercedes E 350 Coupé

Stjerne-perle


Tekst: Søren Clauding – november 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For mange mennesker er en del af fornøjelsen ved at køre Mercedes synet af stjernen som kølerfigur på fronten. På Mercedes E 350 Coupé må man helt ud af bilen for at se den. Den er nemlig rykket ned på frontgrillen. Det har fordele: For det første er den vanskeligere for uvorne knægte at brække af, for det andet er det nu op til føreren at opleve Mercedes’en i stedet for at sidde og dyrke sin egen tilfredshed med den bil, man sidder bag rattet af.

 

Men a-pro-pos rattet: Hér findes Mercedes stjernen nu stadig, hvis man skulle have glemt bilmærket...

 

Fuld koncentration

Denne lidt provokerende indledning er bevidst skrevet for at understrege, at netop når det gælder E 350 Coupé, er det nogle ganske andre ting det handler om end prestige og selvbevidsthed. De to elementer følger automatiske med. Men E Coupé er en så gennemført og elegant bil, at dens grundegenskaber bør tildeles den fulde koncentration.

 

Visuelt er den en perle. Elegante stramme linjer fører øjnene fra den markante front ned over kabinen til et fuldendt bagparti. Den har træk fra sedan-udgaven, men er helt sin egen. En enkelt dør i hver side og skrånende tag, men ikke mere end der både er god bagageplads og eminente siddeforhold på bagsædet.



Individuelle bagsæder

Sidstnævnte gør E Coupé unik. Stort set ingen coupé’er har plads på bagsædet. I E Coupé er der to individuelle komfortable siddepladser, en stor midterkonsol med fralægningsrum, kopholdere osv. benpladsen er fin, siddehøjden er mere end acceptabel og indstigningsforholdene forbilledlige – i hvert fald for en 2-dørs bil.



Når den sportslige rammeløse fordør åbnes og man vil ind på bagsædet, glider forsæderne elektrisk fremad og indstigningen kan foretages næsten elegant. Den prøvekørte version var udstyret med elektrisk panorama-glastag, hvilket indebærer at taget også kan åbnes og dermed er ventilationen i kabinen helt under passagernes kontrol og lysindfaldet enestående.

 

Fuldendt oplevelse

Up front disponerer man også over elektriske sæder, sæder der kan rumme de personer, som har økonomisk mulighed for at købe en E Coupé, for der er naturligvis ikke tale om en billig bil. 840.000 kroner for den billigste, 940.000 for den prøvekørte version med 6-cylindret benzinmotor (og omkring 1,3 millioner med det ekstraudstyr, den var iklædt) eller alternativt 1,3 millioner for E 500 med V8 motor og små 400 hestekræfter.

 

 


Oplevelsen af E Coupé er fuldendt, fordi den er en yderst komplet bil. Etisk på et meget højt niveau og acceptabel, også set i samfundsperspektiv, fordi den kører næste 12 km/l. Naturligvis ikke med speederen i bund, men det må man jo ikke alligevel…

 

Forfinet elektronik

Fartpræstationerne er på linje med, hvad man kan forvente. De er egentlig ikke i sig selv så bemærkelsesværdige. Men 7 G-tronic gearkassen er på niveau med andre fabrikkers dobbelt-koblings gear og trækket på baghjulene gør den til en særdeles sportslig personbil.

 

Dette underbygges af den variable undervogn. Den yder god komfort og kan yderligere strammes op, når der er brug for det. Og elektronikken er så forfinet, at E Coupé med distance-control kan håndtere radar-.genereret opbremsning helt ned til 0 km/t. Andre kendte systemer holder afstanden til forankørende, men slipper ansvaret, når hastigheden er bremset ned til typisk 20-30 km/t. Efter køreturen, eller hvis man holder en pause og motoren er standset, kan et system aftappe motorvarmen og fordele den i kabinen i op til en halv time efter, at man har gjort holdt.


Model:

Mercedes E 350 CGI Coupé

Listepris:

kr. 939.000

Motor og transmission:

6 cyl. 3,5 l benzin motor. 292 hk – 365 Nm ved 3000-5100 o/min. 7 trins automatgear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

6,3 sek/250 km/t/

11,8 km/l /199 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

450 liter

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. 17” Alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aut. klimaanlæg. Attention assist. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Regnsensor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt