- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz B170

Det får man for pengene


Tekst: Søren Clauding

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Næsten en halv million for en kompakt Mercedes med 1,7 liters motor. Det lyder som om, at så er den i hvert fald betalt. En hvilken som helst bil i samme størrelse med samme motorstørrelse ville koste det halve og prisen gælder vel ikke alene Mercedes-stjernen på fronten og rattet.

 

Spørgsmålet er: Hvad får man så for pengene.

 

Plads som i en S-klasse

For det første får man plads som i en Mercedes S-klasse – og den billigste af dem koster halvanden million. Sædekomforten er ikke helt den samme, men der er virkelig god kabineplads i en B-klasse.

 

For det andet får man gennemtænkt rum udnyttelse. Man sidder forholdsvis lodret som i andre kompakte multibilsagtige køretøjer (B-klasse er blot 4,27 meter lang). Men hér hører sammenligningen også op.

 

Sikkerhed

For udover en øjensynlig eminent kvalitet i hele byggeriet handler det i Mercedes B-klasse om den enestående måde, hvorpå man ikke blot har givet passagererne fortrinlige pladsforhold på en ganske beskeden grundflade – men også har formået at etablere et rigtig højt sikkerhedsniveau.

 

Det sidste er en afgørende faktor i valget af B-klassen frem for andre kompakte biler med i nærheden af den samme kabineplads.

 

Sandwich konstruktion

Sikkerheden er skjult under bunden. I en B-klasse stiger man ikke ned men op. Man skal nemlig op at sidde på den sandwich konstruktion, som udgør bundkonstruktionen i bilen. Bunden bruges til at indeholde en masse teknik, men frem for alt tager den imod motor og transmission i tilfælde af frontalkollision.

 

I stedet for at motor og gearkasse bliver sendt lige i skødet på fører og passager skubbes de ned under passagerkabinen og dermed er risikoen for lemlæstelse langt mindre. Det er i sig selv en genial ting som underbygger fabrikkens ry for at bygge nogle af verdens aller sikreste biler.

 

Aktiv styring

Men sikkerheden optræder allerede inden det går galt. B-klasse er nemlig udstyret med det, man kan kalde aktiv styring. Køremåden og de øjeblikkelige kørselsforhold bearbejdes elektronisk og medfører øjeblikkelige ændringer, når behovet måtte melde sig. Derved har Mercedes sikret komfortable

 


Aktiv styring er en god hjælp, når der pludselig skiftes retning.

B-klassen er højere end de luksuøse store brødre men byder på plads som i en S-klasse.

Bag bagklappen skjuler der sig plads til 550 liter bagage - trods bilens længde på blot 4,27 meter.


køreegenskaber ved ligeud kørsel – og i tilfælde af en pludselig undvigelsesmanøvre, strammes undervognen øjeblikkeligt op og optimere styreegenskaberne i samarbejde med den såkaldte aktive styreassistent, der tilretter servostyringen de aktuelle behov.

 

I praksis fungerer systemet perfekt. Men man skal dog være årvågen ved ligeud kørsel, for små ujævnheder bringer let bilen ud af kurs og den retter ikke op af sig selv.

 

Udstyr

Udstyrsniveauet er ikke lavt på en Mercedes – heller ikke på en B-klasse. Men vi undrer os over at rattet kun kan justeres i højden og ikke i længden. Listen over standardudstyr inkluderer dog attraktive elementer som klimaanlæg med afkølet handskerum, sædevarme, varmeisolerende ruder – og de tre nakkestøtter på bagsædet kan sænkes, så de stort set ikke hindrer udsyn bagud.

 

Selvom motorstørrelsen på 1,7 liter og 116 hestekræfter virker beskeden er præstationerne udmærkede. 100 km/t nås på 11,3 sekunder og man kører næsten 15 km på en liter benzin.


Model:

Mercedes-Benz B170

Listepris:

Kr. 455.000

Motor:

4 cyl. 1,7 liter. 116 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,3 sek/184 km/t/

14,7 km/l

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

550 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. Selektivt dæmpningssystem. Styreassistent. 6 airbags. Klimaanlæg med køl i hanskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. Højde indstilleligt førersæde. Sædevarme.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt