- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz A 160 BlueEfficiency 5d

Lever i bedste velgående


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes revolutionerede på det nærmeste bilverdenen, da man for 12 år siden introducerede den dengang helt nye ”lille Mercedes”. Man skabte en bil, der var mindre end fire meter lang men samtidig var så sikker som de store forbilleder og næsten ligeså rummelig. Underligt, faktisk, at ingen andre har kopieret Mercedes-Benz A-klasse…

 

Måske ligger hemmeligheden gemt i konstruktionsprisen – som genspejles i salgsprisen. I dag koster den billigste A-klasse 265.000 kroner. Og den prøvekørte variant 291.200 uden ekstraudstyr. Det er mange penge for en bil, der ret beset ikke ser ud som om den koster så meget. Prismæssigt ligger den på niveau med Mazda6, Toyota Avensis etc.

 

Men konstruktionsprisen skal et eller andet sted afspejles i købsprisen, og det særegne design er givet vis ikke billigt.

 

Sandwichkonstruktion

Det helt unikke ligger i bilens sandwich-bund. Den er så tyk, at man stiger op i en A-klasse, ikke ned i en. Den har flere formål, ikke mindst at sikre, at motoren forsvinder ned under bilen i tilfælde af en frontal kollision – og ikke ind på skødet af fører og forsædepassager. Det er selvsagt betryggende at vide.

 

Sandwichkonstruktionen i bunden giver også plads til en masse af de elementer, der ofte i en bil er placeret i siderne, under tagkanten o.lign. Dermed bliver tyngdepunktet ret lavt. Det er også nødvendigt for at kompensere for den større højde. En A-klasse er 1,59 meter høj. Og den seneste up-shinede model, som blev lanceret i 2004, er 3,89 meter lang. Det ER en usædvanlig bil.

 

BlueEfficiency

Årsagen til, at den især er interessant lige nu, er en ny motor samt en optimering af bilen inden for rammerne af Mercedes såkaldte BlueEfficiency koncept – dvs. fabrikkens koncept for miljø-optimerede biler.

 

Det er visuelt begrænset, hvad man kan se. En A-klasse ligner sig selv, og det er nu ikke så dårligt, for den ser faktisk udmærket ud. Men hvad angår motor og funktion er tingene rettet lidt til.

 

Over 16 kilometer på en liter benzin

Den prøvekørte variant havde en kompakt 1,5 liters benzinmotor under den smalle fronthjelm. Den yder beskedne 95 hestekræfter, som på ingen måde gør bilen til en lille racer. Til gengæld kan man officielt køre over 16 kilometer på en liter benzin, i praksis lidt mindre. Det er et rigtig flot resultat, Mercedes har opnået, for dermed nærmer den sig de små benzinbesparende biler, der er så populære for øjeblikket.



Og det gør den UDEN at man skal gå på kompromis med pladsen.

 

Kæmpe bagagerum

Bagagerummet er overbevisende stort (435 liter), det kan øges til 1,4 kubikmeter, når bagsæderyglænene slås ned. Og på bagsædet er der benplads, som var bilen næsten en meter længere.

 

Hvad køreegenskaberne angår er A-klassen temmelig komfortabelt anlagt. Den korte akselafstand gør den ikke ideel til at passere vejbump, men er vejene til at køre på, er A-klassen helt fin. Den støjer minimalt, motoren snurrer det bedste den har lært, uden at man bemærker det. I det hele taget er den en rigtig fin lille og meget civiliseret maskine, der er monteret i den rigtig fine lille bil. Desuden er BlueEfficiency varianten forsynet med stop-start teknik, som medfører at motoren standser f.eks. ved rødt lys. Men det kræver så vidt vi kunne konstatere, at man ikke har airconditionanlægget kørende, så i sommervarmen må man spare andre steder.

 

Sådan har det altid været

Minus’er: interiørdesignet halter lidt bagefter – sjovt nok gør det udvendige design det ikke. Rattet kan ikke justeres i længderetningen og så er materialevalget meget anderledes end i de større modeller, hvad en fin næse især bemærker i sommervarmen.

 

At prisen ikke er lav, kan man egentlig ikke anke over. For Mercedes’er koster mange penge – det har de altid gjort og man får da også fuld valuta for pengene.

 


Model:

Mercedes A 160 BlueEfficiency

Listepris:

Kr. 291.200

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 l benzinmotor. 95 hk. 140 Nm/3500-4000 omdr./min. 5 trins man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,6 sek./ 175 km/t/ 16,7 km/l /139 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

435-1370 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Automatisk forlygteindstilling. 6 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition med køl af handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt