- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX7 Premium Van

Cross-over på sin egen måde


Tekst: Søren Clauding – april 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda CX-7 er en cross-over. Eller også er den en SUV. Mazda mener også, at den er lidt af en sportsvogn. Det vil så vise sig, men måske er den mest af alt lidt af hvert og den er i hvert fald helt sin egen. Det sidste gælder især designet, men også køreegenskaberne er sådan, at det er svært at sætte en traditionel type-betegnelse på og det skal Mazda nu ikke være ked af.

 

Set ud fra danske kørselsforhold er CX-7 nemlig ret ideel. Hvis man har brug for en smart og rummelig bil, der skal kunne lidt mere end en almindelig personbil – uden at man i øvrigt har behov reelle terræn egenskaber – er en CX-7 sagen. Den er dog ikke udpræget billig, selv på gule nummerplader, men til gengæld yderst luksuøs.

 

Kileformet

Designet er exceptionelt. CX-7 er meget kileformet og højere end en almindelig personbil – men ikke helt så høj som en traditionel SUV. Det rammer pladsforholdene agterude, men i den prøvekørte version på gule nummerplader er der nu alligevel rigtig god plads.


 

 

Nødreservehjul under varerumsgulvet.


 

Det iøjefaldende design, som måske nok kan føre tankerne hen på en sportsvogn, er videreført i kabinen. Instrumentpanelet er skabt i to horisontale niveauer, som giver en enestående lethed og større rummelighed. Begrebet elegance har givetvis stået højt på designernes prioriteringsliste og de er kommet fint i mål med projektet, ikke mindst fordi funktionaliteten er i orden. Detaljer som et blåt interiør lys, der kaster et skær hen over instrumenteringen, underbygger den elegante oplevelse og da den prøvekørte udgave var Premium-versionen med læderindtræk og Bose surroundsound lydanlæg er oplevelsen total.


 


 

Premium udstyr

Designoplevelsen er en central del af en Mazda CX-7. Premium udstyret inkluderer desuden dobbelte udstødningsrør, nøglefri betjening, fartpilot, regnsensor, el-justerbart førersæde og meget andet. Men køreegenskaberne er selvsagt også af afgørende betydning.

 

Mazda taler ikke rigtig selv om terræn egenskaber. Men en frihøjde på over 20 cm og om nødvendigt træk på alle fire hjul giver muligheder, som vanlige personbiler – eller sportsvogne – ikke har. Der er tale om et variabelt system, som kun genererer firehjulstræk, når der er brug for det.


 

Ellers har man forhjulstræk. Det giver mindre slitage og lavere brændstofforbrug – men til gengæld er firehjulstrækket ikke en stabiliserende faktor, hvis man overskrider de fysiske grænser. Det er dog heller ikke rigtig nødvendigt, for CX-7 er ganske stabil i sig selv.

 

CX-7 som sportsvogn

”CX-7 som sportsvogn” gælder måske især van’en, fordi der kun er to siddepladser! Køreegenskaberne er ikke udpræget sportslige, fordi tyngdepunktet er ret højt. Desuden har man også tilgodeset kørekomforten og støjniveauet. Alt imens 18” alufælge og 235 mm brede lavprofildæk trækker den modsatte vej. Styreegenskaberne er bedre end i en almindelig SUV, de kan ikke sammenlignes med en sportsvogn, men en større personbil med en lidt strammere undervogn er tæt på.

 

Til gengæld leverer maskineriet al den sportslighed, man kan drømme om. Motoren er ikke meget forskellig (om overhovedet) fra den 260-hestes 2-liters turbo-benzin’er, som Mazda Performance Center har udviklet til de sportslige personbilsmodeller. Effekten er den samme, momentet på 380 Nm allerede ved 3000 motoromdrejninger pr. minut er ideelt til både hurtig acceleration og lettere terrænkørsel. Og træder man højrefoden i bund, stilles man som person automatisk over i sports-mode. Man får lyst til at køre sportsligt, 0-100 km/t på 8 sekunder underbygger følelsen og hvis man måtte, kunne man flintre derudaf med 210 km/t. Det er næsten som var der tale om en sportsvogn.



 

Ting koster

Alting har sin pris. Og 350.000 inkl. moms for Premium versionen på gule nummerplader er mange penge. På den anden side nærmer den sig i luksus og præstation de prestigefyldte modeller fra f.eks. Volkswagen, BMW og Subaru. Derfor er prisen OK. Billigste variant med knap så luksuøst udstyr kan erhverves for 300.000 kroner og vil man have bagsæder med i prisen, stiger den til 600.000 kroner for Premium versionen. Brændstoføkonomien er ikke i særklasse – havde det ikke været for de mange hestekræfter. 9,8 km/l med blid speederfod er helt på niveau med forventningerne til en bil af denne kategori. 

 


Modelnavn:

Mazda CX-7 Premium

Listepris:

Kr. 348.203 incl. moms

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l turbo-benzin, (260 hk, 380 Nm/3000 omdr./min). Elektronisk variabelt firehjulstræk. 6 gear. Elektronisk styret firehjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

8 sek/ 220 km/t/ 9,8 km/l 243 g/km.

Længde/ bredde:

4,68 m/ 1,87 m

Diverse:

ESC. EDS. ASR. Forlygtespulere. 6 airbags. Fart-pilot. El-ruder og sidespejle. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Læderkabine. El-justerbart førersæde. Sædevarme. Regnsensor. Xenon forlygter.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt