- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus IS220d Sport Sedan

Køredynamik og miljø hånd i hånd

 


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus IS-serien har været på markedet i nogle år, der sælges ikke så voldsomt mange af dem – til trods for at de ikke bare fuldt ud kan hamle op med konkurrenterne fra Mercedes, BMW og Audi, men også har helt deres egen identitet, som burde appellere til danske bilkøbere.

 

Ikke mindst fordi man også i de seneste årgange har fastholdt en køredynamik, som forener det komfortable med det sportslige, hvad man oplever, når man lukker op for de mange hestekræfter, en Lexus pr. definition er udstyret med.

 

Ny diesel

Det er godt tre år siden vi sidste gang stiftede bekendtskab med Lexus IS-serien (læs her>>>) og det er i småtingsafdelingen, der siden er ændret, i hvert fald hvad angår det ydre udtryk. Vi har også testet den rappe is ”F” (læs her>>>), men fælles for dem begge er, at de bruger mere brændstof end hvad der i offentligheden er acceptabelt.

 

Det har Lexus ændret på – eller i hvert fald givet køberne mulighed for at forholde sig til – ved lanceringen af IS-modellen med en 2,2 liters common-rail dieselmotor. Den kan køre 16,4 km/l – et gennemsnitligt tal, der ikke i sig selv er overvældende i sammenligning med mange mindre tørstige konkurrenter, men det er acceptabelt. Og den slipper da ved samme lejlighed 163 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Årsagen til, at den ikke kører længere på en liter dieselolie er ikke, at Lexus/Toyota ikke kan finde ud af at bygge mindre tørstige motorer, men hos Lexus har man fastholdt idéen med at IS-serien skal være en yderst dynamisk bil, en ægte konkurrent til BMW’s 3-serie og Mercedes C-klasse.

 

Super-dynamik

Det er lykkedes. 177 hestekræfter lyder ikke af så meget, men et drejningsmoment på 400 Nm i omdrejningsområdet fra 2000 til 2600 omdr./min. er næsten overvældende. Det er udtryk for et kraftpotentiale, som næsten ikke er til at styre – husk at Lexus is har træk på baghjulene. Men ved hjælp af sindrig elektronik og mekanik har Lexus fået bygget en silkeblød køreoplevelse ind i IS220d, som den er kaldt, og det er sket uden tab af køredynamik. Tværtimod opleves en lethed i kørslen, som er konkurrenterne overlegen. Eneste minus er et lidt for modstræbende skift fra 5. til 6. gear, men det er næsten ikke værd at nævne.

 

Hemmeligheden ligger i den elektroniske styring af dieselmotoren. Det er ikke den letteste sag i verden, at styre en dieselmotor elektronisk, for manglen på tændrør reducerer antallet af parametre, styringssystemet råder over. Til gengæld er maskineriet udstyret med diesel indsprøjtnings dyser, der udvider sig og trækker sig sammen ved elektrisk påvirkning. Derved tilpasses brændstofmængden det aktuelle behov.



Ringe forurening

Desuden har man forsynet motoren med et porøst keramisk filter, som nedsætter udslippet af NOX og partikler efter forbrændingen. Anskaffer man sig en Lexus IS220d er der med andre ord ikke meget at komme efter fra miljøforkæmpernes side, motoren er ”the state of the art”.

 

Vi har afprøvet bilen på en tysk autobahn og oplevelsen underbygger det tekniske niveau. Lavt støjniveau også ved meget høj fart (den kan køre 215 km/t, men man mister lysten, når de 200 passeres – i hvert fald i sidevind…men motoren trækker bare deropad, så længe man ønsker, til toppen er nået) og forbavsende god brændstoføkonomi også i dét tempo: Omkring 10 km/l. Ved blandet kørsel kører den i praksis 13-14 km/l.

 

Aerodynamisk

En anden aktie i den gode brændstoføkonomi er en lav luftmodstandskoefficient (cW=0,27), som indebærer at bilen skærer sig igennem luften – og luftstrømmene benyttes også til at stabilisere køretøjet ved høj fart. Hertil medvirker en iøjefaldende frontspoiler og hækspoiler, indbygget i bagklappen.

 

Prisen på 535.000 kroner for den prøvekørte variant er ikke overraskende lig med markedsprisen for den slags biler. Men Lexus er helt sin egen, den er yderst harmonisk og kvaliteten er enestående: ikke en knirkelyd, heller ikke ved store temperaturændringer. Og på sikkerhedsfronten er det også værd at nævne, at der reelt er 8 airbags – der er nemlig også knæairbag i både fører- og passagersiden.


Model:

Lexus IS220d Sports Sedan

Listepris:

Kr. 534.743

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 177 hk. 400 Nm/2000-2600 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 215 km/t/ 16,4 km/l /163 g/km

Længde:

4,58 m

Bagagerum:

435 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 17” alufælge. Forrudevarme. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. 6 CD changer. Automatisk recirkulation. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt