- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus RX450h: Sublim hybrid-luksus


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er førende, når det gælder hybridteknik. Derfor er det intet under, at også Lexus – Toyotas luksusmærke – nyder godt af den ekspertise. Men det er overraskende, hvordan man også har benyttet hybridteknologien til at give en sublim luksusoplevelse.

 

Lexus RX450h er en SUV, en cross-over om man vil. Den er forholdsvis stor, men ikke så stor som f.eks. Audi Q7. Til gengæld er den udstyret med ikke bare en 249-hestes 6-cylindret benzinmotor men også 2 elektromotorer. Én til at hjælpe benzinmotoren med driften på forhjulene – den præsterer 165 hestekræfter. Og én, der tager sig af driften på baghjulene – den yder 67 hestekræfter. I alt giver det 295 hestekræfter…



 

Skolepengene retur?

Nogle vil måske på det grundlag mene, at undertegnede skulle betale skolepengene tilbage, for det regnestykke hænger ikke sammen. Men hus forbi: Det afgørende for effekten i en sådan hybrid-kombination er ikke den enkelte motors individuelle præstationstal, men det systemstyrede præstationstal.

 

Man kan sige det på den måde, at benzinmotoren kan yde 249 hestekræfter (som bekendt er det dog kun ved et enkelt omdrejningstal, i det her tilfælde 6000 motoromdrejn./min., at den effekt frembringes). Hver af de to el-motorer kan også yde den nævnte effekt. Men batteripakken producerer ikke så meget strøm, som de to tilsammen vil kunne forbruge. Derfor styres den samlede effekt sådan, at der maksimalt leveres 295 hestekræfter.

 

Og hvorfor så det?

Jo, en af hybridbilens grundidéer er, at man skal bruge mindst mulig brændstof og forsøge at genvinde den effekt, der forsvinder f.eks. ved opbremsning. Da en Lexus RX450h er selvforsynende hvad angår strøm, ville en batteripakke, der skulle kunne yde fuld effekt til elmotorerne, konstant trække kræfter ud af benzinmotoren og det betyder jo blot, at benzinmotoren får lov at producere energi, som så bruges på et senere tidspunkt af elmotorerne – og det er ikke nødvendigvis den mest effektive energiudnyttelse.

 

I praksis er det også helt unødvendigt.

 

Naturrigtig terrænkørsel

Testkørslen viste f.eks., at når man kørte off-road med RX450h var det primært på eldrift. ESP-systemet observerer øjeblikkeligt, at der er mest brug for kraft på baghjulene. Den leveres af den bageste elmotor og kun når der er virkelig opkørt, får bilen hjælp fra forhjulenes elmotor og benzinmotoren. Derfor oplever man ude i terræn’et, at Lexus’en kører næsten lydløst og uden at slippe forurenende stoffer ud i naturen. Det er en meget vigtig faktor ved miljø-rigtig bilkørsel.

 

Ved bykørsel opleves ofte, at man alene kører på elektricitet. Det reducerer tilsvarende støj og umiddelbart luftforurening til et minimum

 

Og har man under acceleration brug for mere effekt end benzinmotorens 249 hk, leveres den af de to elmotorer i forening.

 

Resultatet er:

- Forureningslav kørsel ved lav fart f.eks. i by’er, i trafikkøer og ude i terræn’et.

- Lavt brændstofforbrug ved bykørsel pga. at den opsamlede energi ved opbremsning genanvendes i form af elektricitet.

- Lavt støjniveau i begge de nævnte tilfælde.

 

Hurtiggående langtur

Vi har prøvet Lexus’en på en hurtiggående langtur, og hér var brændstoføkonomien ikke bedre end i en hvilken som helst anden bil i samme størrelse. MEN: Køreoplevelsen/kørekomforten var sublim. Fuldstændig stilfærdig ved lave hastigheder, fordi elmotorerne tager en stor del af slæbet (og de støjer stort set ikke). Ind imellem blandet benzinmotoren sig, men den støjer moderat og kunne ikke drømme om at være i funktion, når man f.eks. holder stille for rødt lys.

 

Modsat biler med stop/start teknik mærker man ikke at motoren startes op, når man sætter i gang igen. Simpelthen fordi den ikke gør det. Først når elmotorerne har brug for assistance under accelerationen, sætter benzinmotoren i gang, og det høres stort set ikke pga. støjen fra affjedring, vind og dæk.

 

Masser af pondus

Lexus RX 450h er et enestående køretøj. Der er god plads i kabinen, også i bagagerummet og designet har tilstrækkelig meget pondus til at leve op til forventningerne til et sådan køretøj.


 


Basisprisen på 1,2 millioner kroner er ikke høj, når man betænker at man derigennem yder et stort bidrag til statskassen og udstyres med en ultimativ luksuøs køremulighed. Testbilen havde yderligere for 400.000 kroner ekstraudstyr – det betales der også afgift af. Så alt i alt og i sammenligning med alternativerne: 1,6 millioner kroner er måske mange penge, men for en Lexus RX450h er det ikke dyrt!

 


Model:

Lexus RX450h

Listepris:

Kr. 1.192.061

Motor og transmission:

3,5 l V6 benzinmotor: 249 hk/6000 omdr./min. 317 Nm/4800 omdr./min.

El-motor for: 165 hk 335 Nm.

El-motor bag: 67 hk 139 Nm.

Systemeffekt: 295 hk.

Firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 200 km/t/ 15,9 km/l /148 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

450 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 18” alufælge. Adaptivt forlys. Xenon forlygter. El-sidespejle med varme. Tagspoiler. Tonede sideruder. Regnsensor. El-justerbare forsæder. Sædevarme. El-ruder for og bag. Fjernbetjent nøglefri centrallås. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg med pollenfilter. Læderindtræk. Justerbare bagsæder. Varme i forruden. Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt