- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Lexus IS F

Komfortabel fartmaskine


Tekst: Søren Clauding – november 2008

Foto: flere fotos er på vej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om det er officielt eller ej: Lexus har med garanti sigtet direkte på BMW M3 (læs vores M3 test her>>>), da man skabte IS F. Den har samme størrelse som BMW’en, men præstationerne er alle en smule bedre. Og så er Lexus det, man bedst kan kalde en komfortabel fartmaskine. Mon ikke ”F” står for ”Fart” – eller måske blot ”Fast”???

 

IS F er udstyret med en 5-liters V8, der yder 423 hestekræfter. Den har otte gear og kan ved fornuftig kørsel præstere 8,8 km på en liter benzin – det er alt sammen en smule bedre end M3.

 

For dem begge gælder imidlertid, at det sidste i denne verden, man har lyst til, er at køre fornuftigt, når man har sat sig bag rattet. Gør man det ikke, får man et klip i kørekortet, inden man er kommet i tredje gear. Så vi gjorde det eneste fornuftige: Vi slap Lexus IS F løs på Sturup Raceway i Sverige.

 

Soft og anmasende

Uden at dette skal ende i en sammenligningstest, er den største forskel på M3 og IS F måske, at Lexus’en fornemmes lidt blødere end M3. Undervognen fornemmes ikke helt så stram – uden at vi i øvrigt har afprøvet M3 på Sturup, desværre. Overraskende, fordi monster maskinen ude bag den anmassende spoiler-beklædte front lægger så meget op til ”race alike” kørsel, at man vanen tro forventer en bil, hvor fjedrene er så stramme, at det i bogstaveligste forstand er en rystende oplevelse.

 

Sjovt nok virker Lexus IS F på landevej dog forholdsvis stram, men ikke ukomfortabel stram. Men ved ekstrem fart virker den blød – og vi siger ikke ”for blød” – det er formentlig resultatet af et nødvendigt kompromis. Lexus er en luksus bil – uanset F-versionen lægger op til race.

 

Buldrende kraftværk

Køreoplevelelsen er dog unik. Det buldrende kraftværk sparker så meget derudad, at trykket bagi er en stor del af fornøjelsen. 0-100 km/t på 4,8 sekunder (1/10 bedre end M3 – det skulle lige med). Topeffekten opnås allerede ved 6.600 omdr./min. og topfarten er 270 km/t, men der skal flyttes tæt ved 2 tons, så sidstnævnte nåede vi ikke på Sturups snoede layout.



Vi nåede heller ikke, at lægge bilen sidelæns gennem kurverne. Det havde ikke været noget problem, hvis vi havde slået ESP’en fra (især ikke fordi dele af asfalten var fugtig, så det havde ingen formentlig havde været særlig glad for – autoværnene står faretruende tæt på racerstriben). Men sandt at sige er ESP systemet – som desuden kan gradueres i reaktionstid – så velfungerende, at fornøjelsen var meget større ved at benytte det end et møde med autoværnet havde været.

 

Super ESP og penge ejere

Dermed sagt at Toyota/Lexus, som i forvejen har skabt nogle af de aller bedste ESP-systemer, med F-versionen har gjort det muligt, at håndtere selv så vanskelige kørselsforhold, som ustandselig skift mellem tør og fugtig asfalt byder en. Oven i købet i en bil, som vi alt andet lige ikke fik spolet alle de ønskelige omgange ind med. Det er bare suverænt.


Lexus ID F er kræs for penge-ejere med race i blodet. De ejer lidt færre penge efter at have investeret lidt over 1,6 millioner kroner i en IS F. Men har man overskud endda, er investeringen ikke helt hen i vejret. Lidt sjov skal man da have i hverdagen…

 

Kunststykke og indstigningslys

Lexus’s ingeniører har skabt et kunststykke. Oven i købet en bil, som forener diskret elegance med løftet om uendeligt kørepotentiale. Maskineriet er en drøm. Det sekventielle paddle-shift ligeså – men med otte trin og skifte automatik er det i virkeligheden en mindst ligeså stor oplevelse, at lade transmissionen klare sagerne selv. Af uransagelige årsager ved systemet hele tiden, hvornår man har brug for fuld power på baghjulene.



I øvrigt: Lexus IS F er ikke bare en komfortabel fartmaskine, den er udstyret efter alle kunstens regler. Afstandskontrol sikrer, at man ikke i bare iver kører op i bilen foran. Elektrisk indstilling af sæde og rat position betyder, at man ikke af den grund skal lade være med at låne bilen ud, fordi man så skal indstille alting om bagefter. Og entré lys under sidespejlene gør indstigning mulig med samme elegance midt om natten, som var det højlys dag.


Model:

Lexus IS F

Listepris:

Kr. 1.635.679

Motor og transmission:

V8. 5 l. 423 hk v. 6600 omdr./min., 505 Nm v. 5200 omdr./min. 8 trins sekventiel transmission Baghjulstræk.

Dæk:

For: 225/40-19

Bag: 255/35-19

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

4,8 sek/270 km/t/

8,8 km/l/ 270 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

378 liter

Diverse:

ABS. EBD. BAS. ESP. Elektronisk støddæmperkontrol. Parkerings-sensorer. Regnsensor. Fartpilot med afstandskontrol. DVD navigation. Læderindtræk. 9 airbags. Fjernbetjent centrallås og nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. El-sæder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt