- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus GS300


Gennemført elegance


Tekst: Søren Clauding - september 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota koncernen har succes, ikke mindst i USA, hvor koncernens eksklusive Lexus bilmærke er gået rent ind hos amerikanerne til stor fortrydelse for den etablerede amerikanske bilbranche. Lexus GS 300 er et mønster eksempel på, hvorfor det går så godt.

 

Det handler nemlig ikke bare om moderne og effektiv produktions teknik – den er en dog en medvirkende årsag til at Toyota/Lexus tjener penge på deres bilproduktion i modsætning til de andre bilgiganter, der ikke har det for morsomt lige nu. Årsagen er at finde i gennemført tankegang. Alt grænser til det perfekte og dertil kommer, at koncernen er kendt for at bygge fejlfri biler. De to ting går hånd i hånd.

 

Mindste af de store 

Lexus GS300 er den lille af de store luksusbiler – nærmest en slags mellemklassebil i Lexus regie. Det er en bil til godt 800.000 kroner, så det er ikke da den danske mellemklasse, den passer til. Størrelsesmæssigt ligger den da også et niveau over eksempelvis koncernens egen Toyota Avensis. Men den er ikke så stor som topmodellen – LS serien – og den er på mange måder også en mere sportslig bil, der udfordrer konkurrenter som eksempelvis BMW’s 5-serie og Audis A6.

 

Mønstereksempel er den allerede fra det første øjekast. Den seneste generation af Lexus GS-serien er blevet ualmindelig vellykket – et meget smukt design, som ikke mindst syner lettere end konkurrenternes noget mere bombastiske linieføring.

 

Lysvirkning

Den lethed går igen i måden, hvorpå bilens design opleves. Den han en utrolig lysvirkning, den på det nærmeste fanger sollyset, når solen er der, og benytter lyseffekten til at understrege linieføringen. Også i gråvejr gør den sig godt og ved aftenbelysning vil den kunne sætte niveauet foran operaerne i såvel Paris, Milano som på Holmen!

 

Men ét er design og udseende. Det skal gerne harmonere med oplevelsen af bilen, når den benyttes. Hér er Lexus om ikke unik da på højde med de bedste af konkurrenterne. Undervognen er baseret på dobbelte wishbone hjulophæng fortil og multilink bagtil. De fylder godt, men optimerer køreegenskaberne, så man får en både let og levende – og samtidig meget stabil og styresikker bil. Ikke en racerbil, men en sportslig, luksuøs og elegant limousine.

 

Den "lille" nye motor

Den prøvekørte version havde godt nok ”kun” den ”lille” motor under motorhjelmen – en 3-liters V6 med ”blot” 249 hestekræfter. En ny motor, i øvrigt, som erstatter den hidtidige række 6’er på 219 hestekræfter. 6-trins automatgear med mulighed for sekventielt skifte er standard og så har Lexus GS-serien baghjulstræk – det er et vigtigt element i køredynamikken.

 

GS300’eren var klædt godt på i Lexus’ Prestigepakke, der i al beskedenhed koster 280.000 kroner. Den inkluderer så læderkabine i dejlig tykt læder, trærat med læderindsatser, soltag, adaptive cruisecontrol, som selv regulerer afstanden til de forankørende biler, et enestående lysanlæg samt en lang række andre detaljer.

 

Mening med galskaben

Oplevelsen i kabinen er naturligvis ”lutter luksus” – men på en eller anden måde virker det ikke overdrevent. Der er ”mening med galskaben”, det handler om harmoni. Det virker ikke forkert, at rattet glider væk, ved ind- og udstigning – men på den anden side er det ikke i mange biler, at man oplever den form for tilpasning til føreren størrelse og behov.

 

En væsentlig faktor ved enhver bil er, at harmonien sikrer, at man føler fuld kontrol over tingene. Det er ikke i alle biler, det er tilfældet, selv ikke i luksusklassen. Hvis en bil bliver for lydløs, for komfortabel, for selvstændig bringes man som fører ud i ingenmandsland og det er hverken behageligt eller betryggende. Det sker IKKE i Lexus, selvom den – uden i øvrigt at have benyttet måleudstyr til at dokumentere det – formentlig er den mest lydløse og mest komfortable bil i sin kategori.

 

Og selvom der er rigtig god plads på bagsædet er det forståeligt nok, at der er plads til en model, der er endnu større end GS-serien.


 

Instrumenteringen understreger den udvendige linieføring - også hér opleves en fantastisk lyseffekt.

Den nye generation af Lexus GS-serien er et mønstereksempel på Toyota koncernens succes.

 

Prestige pakken inkluderer et lækkert trærat med læderindlæg.

 

Bagagerummet er ikke overvældende og adgangen til rummet heller ikke - det er nok bilens største minus.

 

Kabinepladsen er fremragende - ikke mindst på bagsædet.

 

Har man nøglen med en lille transponder i lommen skal man blot trykke på den sorte knap - så låses dørene op.

 

Der er ikke meget at se under motorhjelmen i en Lexus GS300. Det medvirker bl.a. til at sænke støjniveauet fra den kraftige 249-hestes V6'er - der såmænd blot er den mindste i GS-serien.


 

Model:

Lexus GS300 + Prestigepakke

Pris:

Kr. 818.099+280.574

Motor og transmission:

6 cyl. 3 l. 249 hk – 310 Nm ved 3500 o/min. 6 trins automatgear med sekventielt skifte.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

7,2 sek/240 km/t/

10,2 km/l

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

430 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Elektrisk styret multijusterbart trærat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. Sportssæder. Sædevarme. Isofix. Parkeringssensor bag. Xenon forlygter med aut. Højderegulering. Pushstart og Smart Key.

 

Link til importøren 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt