- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Defender SVX

Samleobjekt til 18 naturfolk


Tekst: Søren Clauding – december 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover fejrer jubilæum med manér. Det er i år 60 år siden, at den første Land Rover Defender så dagens lys. Den hed ikke Defender dengang, men modellen kan føres direkte og i lige linje videre til den moderne Land Rover Defender.

 

Derfor er det naturligt, at bygge en jubilæums model og det skal selvfølgelig være på basis af Defenderen. De fleste ville vælge, at tilbyde kunderne en bil med ekstra udstyr til samme pris som den ”normale” version. Men ikke Land Rover. Hér går man den anden vej og tilbyder en jubilæums model, der er 160.000 kroner dyrere end den almindelige version. Til gengæld kan man i Danmark kun sælge 18 eksemplarer af den (der produceres kun 1800 eksemplarer i alt) – sådan et køretøj må nødvendigvis udvikle sig til et samleobjekt til naturfolk. Vel at mærke de mere velbeslåede af slagsen.

 

Godt betalt

En Land Rover Defender SVX, som jubilæumsmodellen er døbt, koster nemlig i den prøvekørte version med Soft Top 431.330 kroner på gule nummerplader. Det er den lille version, den korte 90” model, der hér er tale om og selvom prisen er inklusive moms, er bilen godt betalt, for nu at sige det mildt.

 

Men man får da også noget for pengene. Listen over ekstra udstyr inkluderer bl.a.:

 

- Specielle fælge.

- Nummereret jubilæumsplaket.

- Soft Top presenning og specialdesignet alulook styrtbøjle.

- Special lakering af fordørene med 60 års jubilæumslogo.

- Speciel frontgrill

- Speciel bundbeskytter og dørtrin

- Recaro forsæder

- Alu gearknop

- Navigation

- iPod interface

 

…plus forskellig design gimicks. Det er svært at se, at det skulle være hele 160.000 kroner værd, om end staten scorer en del af beløbet. Men det er slet ikke utænkeligt, at investeringen viser sig attraktiv, den dag man vil sælge bilen – for da vil der næppe være andre til salg af slagsen på det danske marked.


Styrtbøjlen omkring frontruden er karakteristisk.

 

Alufælgene er specialudstyr i SVX

 

Dørtrinnet er helt sit eget men bruges nok mest, når man skal op og demontere Soft Top'en.


 

En ægte Defender

Og hvordan fungerer den så?

 

Jo, den kører præcis som en Defender (læs vores tidligere test hér>>>). De store hjul har en affjedrende virkning, som gør, at den opleves blødere og mere komfortabel på plan landevej. I terræn’et har den superb greb og den vækker opmærksomhed – så meget har Land Rover fået den gejlet op.

 

Til gengæld scorer Soft Top’en ikke særlig højt hos os – kun når den er taget af, og det er ikke noget, man

90" udgaven af SVX gør sig godt i terræn'et.

 

Recarosæderne er specialdesignet til SVX

 

Styrtbøjlerne er en vigtig sikkerhedsfaktor.

 

Elegant interiørbelysning i en Soft Top udgave.


 

lige gør i en håndevending. Når den er i brug, larmer den ekstremt meget. Vinden tager virkelig fat i den og da fastgørelsen over fordørene er baseret på påklæbet velcro tape, som har svært ved at binde på en kold metalramme, er resultatet præcis som på testbilen: Tapens klæbeeffekt var hørt op i den ene side (nu var bilen heller ikke særlig gammel, så det holdt stadig i den anden) og Soft Top’en sad og blafrede. Hvis man selv limer velcro tapen fast med en eller anden form for superlim, vil den måske kunne holde. Men siden kommer der støv og snavs ned i tapen og burrelukningen vil hen ad vejen holde op med at fungere, forudser vi. Alu gearknoppen er ultra kold at holde på i koldt vejr og mon ikke den er mindst ligeså skoldhed at røre ved i sommersolen.

 


Modelnavn:

Land Rover Defender SVX 90” Soft Top

Listepris:

Kr. 431.330

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,4-l turbo-diesel, common-rail (122 hk, 360 Nm/2000 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. Differentiale spær på midterdifferentiale og bageste differentiale

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

130 km/t 15,8 sek/ 9,7 km/l

Længde/ bredde:

3,89 m/ 2 m

Vadedybde:

50 cm

Diverse:

Alu-fælge. Højdejusterbare forlygter. Læderrat. Recaro sportssæder. Audiosystem med subwoofer, USB og iPod indgang. Tågebaglygte. Servostyring. Stænklapper bag. 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt