- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Prøvekørt: Kias nye Øko-cee’d – program


Tekst: Søren Clauding – juni 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej, Kia har ikke introduceret en øko-cee’d, heller ikke en eco-cee’d (men den er nu godt nok på vej). Alligevel er begrebet øko-cee’d det bedst dækkende for et par de nye cee’d varianter, der er blevet introduceret indenfor det sidste halve års tid.

 

Den ene er en særlig variant af cee’d med en 90-hestes dieselmotor i stedet for en 115 hestes. Den anden er cee’d med det nye ISG system, som ganske enkelt følger med alle nye cee’ds. Formålet er ikke kun at spare på brændstoffet, men også at sænke indhukket i bankkontoen, så der er reelt tale om to økobiler…

 

Det pudsige ved diesel varianten er nemlig, at man i praksis næppe sparer meget på brændstofkontoen. Presser man lidt mere på speederen, fordi man vil kompensere for de færre kræfter, bliver forbruget formentlig nogenlunde det samme. Ejerafgiften er også den samme, men i anskaffelse er bilen 10.000 kroner billigere.

 

Brændstoføkonomisk

En brændstoføkonomi på 22,2 km/l er ikke at kimse af. Heller ikke en motor, der er noget mindre rå end 115-hestes varianten. Så et eller andet sted går regnskabet op. Men man skal være indstillet på, at bruge et par sekunder længere tid på at nå de 100 km/t, og man kan ikke brage derud af med 188 km/t – men må nøjes med 172. På den anden side vil udnyttelse af bilernes fartpotentiale omgående give et sug i brændstoftanken og så betaler man prisen, næste gang der skal tankes op.



Vi har tidligere prøvet Kia cee’d med 115-hestes maskinen (læs hér>>>), konklusionerne kan i det store hele overføres på 90-hestes udgaven, så det skal virkelig være øko-tanken, der afgør valget.

 

ISG alternativet

Men der er et alternativ i form af de nye benzinmotor-varianter med ISG (ISG=Idle stop and go). Og med al respekt for diesel-alternativet har udviklingen indenfor benzinmotorer været forrygende i de sidste år. Det er især indenfor begrebet motorstyring, at moderne IT-teknologi har medvirket kraftigt til forbedring indenfor såvel støj-forhold som præstations-formåen.



Kia er med på denne vogn og de seneste ISG varianter vil ofte være et langt bedre valg end dieselvarianterne.

 

Benzinmotorernes fordele

Forklaringen er enkel: Benzinmotorerne er mere støjsvage. De er mere smidige. De er faktisk langt mere civiliserede. Og de er næsten ligeså økonomiske:

 

En 109-hestes cee’d har ligeså gode fartpræstationer som en 115 hestes diesel. Den kører godt nok 4 kilometer kortere på literen og benzin er fortsat lidt dyrere end diesel. Men den er over 1000 kroner billigere i ejerafgift og 30.000 kroner billigere at anskaffe.


 

ISG-systemet har vi tidligere beskrevet (læs hér>>> ). Og vi skal blot tilføje, efter at have prøvet tilsvarende systemer på flere andre biler i samme kategori: Kias er det bedste. Ukompliceret, umærkeligt, umærkelig reaktion – og det virker stort set med det samme, startnøglen er drejet.

 


Kia cee'd SW:

Kia cee'd i SW version er mere rummelig end den almindelige cee'd men stort set ligeså økonomisk.

 

Bagagerummet er bredt anvendeligt. Temmelig rummeligt og med flere muigheder for at lægge bagagen af vejen under bagagerumsgulvet. Bagklappen slår højt op og kan indvendigt betjenes via et bredt håndgreb i begge sider.

 

 


Link til importøren>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt