- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Sportage 2,0 CRDI Exclusive: Motoren, der gør det


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Køreglæde er ofte et vanskeligt definerbart begreb. Men i tilfældet Kia Sportage 2,0 CRDI versus 1,7 CRDI er det motoren der gør det. Om det så er 40.000 kroner værd er en anden sag.

 

Vi har ved et par lejligheder tidligere stiftet bekendtskab med Kia Sportage 1,7 CRDI (læs vores test af Kia Sportage 1,7 CRDI hér >>> og langturstest af Kia Sportage 1,7 CRDI hér >>>) og kunne udmærket leve med de 115 hestekræfter den momentstærke dieselmotor leverede.

 

Men da lejlighed bød sig, og en ny og kraftigere 136 hestes sag var på gaden, kunne vi ikke dy os: Ville de blot 21 hestekræfter og lidt større moment gøre en radikal forskel. Svaret er entydigt: Ja. Med de 136 hestekræfter er bilen mere harmonisk og frem for alt mere i harmoni med det futuristiske design.

 

Mere viril

Bag rattet handler det først og fremmest om forskellen i oplevelsen af de to biler. Med de flere kræfter er bilen mere viril, man oplever et bedre tag i underlaget og større accelerationsvillighed. Det sidste kan måles på standardtallet: 0-100 km/t på 10,8 sekunder i stedet for 12,3 gør en forskel, og det store moment, hvor maksimum indtræder allerede ved 1800 omdr./min og bevares helt frem til 2500 omdr./min. mærkes absolut også, især i mellemhastigheds områderne, ved kørsel på kurverige veje og under overhalinger.



På tankstationen er der ikke den store forskel at spore. Formelt kører man 1 km/l kortere med den kraftigere motor, men i praksis er forskellen ens, fordi man kompenserer for den manglende effekt i den mindre maskine ved simpelthen at gå lidt mere til speederen.

 

Bedre med læs og påhæng

Men der er også en anden forskel, og den kræver fuldt læs og/eller anhænger for at fornemme. Det er den reelle kraft. Det er ikke fair at sammenligne to biler, der er beregnet til at slæbe mere end et par forsædepassagerer uden bagage, alene på deres basisformåen i den situation. Det er helt klart, at læsses bilen, sættes der en anhænger på krogen, er forskellen betydelig.

 

Det kan læses direkte ud af specifikationerne: Sportage 1,7 CRDI må trække 1200 kg mens 2,0 CRDI må skyde derudad med 2000 kg efter sig. Det er virkelig en forskel.

 

Det koster 40.000 kroner mere at få de flere kræfter. Reelt nok, hvis man husker at to tredjedele går til den danske stat. Har man brug for en bil, der kan slæbe, er der ingen vej uden om 2-liters versionen. Har man brug for en bil i endnu bedre harmoni kan det opnås med 2-liters motoren i maskinrummet.



Model:

Kia Sportage 2,0 CRDI Exclusive

Listepris:

Kr. 399.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 136 hk. 319 Nm/1800-2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 182 km/t/ 18,2 km/l /147 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

465-1353 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. LED kørelys. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-Zine klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bagagerumsdækken. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. USB-AUX.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt