- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD


SUV til rejsebrug


Af Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger - 15. juli 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia har succes med den kompakte Sportage. Det er en ”SUV” og en af de meget vellykkede af slagsen. Men kan den bruges til langtur? Vi har prøvet…

 

Først et par ord om køretøjet: Det er en kompakt ”SUV”, dvs. den måler blot 4,35 m i længden. Til gengæld er den 1,8 meter bred og 1,73 m høj. Det giver storartet rummelighed i kabinen, fin plads til både forsæde og bagsæde passagerer – sidstnævnte, fordi det var en rigtig SUV vi har prøvet, dvs. på hvide nummerplader, og ikke en model, der er ombygget til varebil for at spare afgift.

 

Det gør da heller ikke Sportage udpræget billig. Med en enkelt undtagelse, for køber man den med 2-liters benzinmotor og træk på forhjulene er prisen blot 270.000 kroner – inklusive ESP og al moderne udstyr. Den prøvekørte udgave var med den helt nye 140 hestes dieselmotor samt firehjulstræk – og så sniger prisen sig op på 400.000 kroner.

 

Dieselmotoren er en selvstændig oplevelse. Især set i lyset af den maskine, Kia først lancerede Sportage med. Den gamle ydede godt 110 hestekræfter, trak udmærket, men det var ikke så meget spræl i den. Den nye er til gengæld sprængfyldt af energi. Den trækker meget fint, den er stort set vibrationsfri og så er den om noget lydløs. Det sidste oplevedes som et rigtig stort plus på langturen ved høj fart op og ned ad de tyske autobahns.


Den nye 140-hestes diesel er en gevinst for Sportage.


Den nye diesel er også rimelig brændstoføkonomisk. Ved høj fart går den mellem 9 og 10 km/l og ved moderat fart kører man let 12-13 km på en liter dieselolie.

 

Skal man på langtur er det vigtigt med et rummeligt bagagerum og heldækkende bagagerumsdækken. Ellers kan ”mistet bagage” undervejs let gøre turen til et mareridt. Bruger man alle fire/fem siddepladser (og det er nødvendigt, hvis bagagerummet skal være dækket til) lider Sportage lidt under de kompakte ydremål. Bagagerums kapaciteten er 334 liter, det er lige i underkanten til en langtur men det værste er, at to kufferter af moderat størrelse ikke kan ligge oven på hinanden – så reelt kan man bare have en kuffert med plus en masse småtasker – og det er lige i underkanten.


Er bagagerummet for lille er det en god idé at skjule bagagen med et sort tæppe. Sammen med sort tonede ruder reducerer det indkik'et til næsten ingenting.


Forudsat at bagagerummet skal være dækket til. For der er en løsning. Udvider man bagagekapaciteten ved at afmontere bagagerumsdækkenet og placere det i en dertil indrettet holder i bunden af rummet, og lægges et af bagsæderne ned, har man oceaner af plads. Løsningen er, at dække al bagagen til med et sort tæppe. Alle ruder bag de forreste sideruder er nemlig kraftig sort tonede – og er indholdet i bilen sort, kan man ikke udefra se noget som helst inde i bilen. Lokkemaden er usynlig – og så kan det være, at man slipper fra genvordigheder. Vi gjorde i hvert fald (og heldigvis)!

Bredden på 1,8 meter er med til at gøre Kia Sportage rummelig trods længden på bare 4,35 meter.

 

 

Bagsædepladsen er glimrende.


 

Det store spørgsmål for os var, om Kia Sportage ville kunne stå distancen hvad angår dens kørekomfort. Det var en glædelig oplevelse: Hvor visse off-road’ere er utrolig hårdt sat op og andre går i den diametralt modsatte retning, er Sportage landet lige imellem. Den er forholdsvis blød og derfor ret komfortabel – men samtidig håndterer den glimrende hastighederne op til de små 180 km/t, den kan køre.

 

Stabiliteten er der, men det er nok godt, at bilen ikke kan køre hurtigere – trods alt. Aerodynamikken er selvsagt ikke ideel. Alligevel er vindstøjen behersket og så er det en stor fordel, at man sidder så højt – så kan passagererne se hen over de kedelige autoværn, som ellers hindrer enhver form for oplevelse af det, man kører forbi.

 

Sportage er fin også til langtur. Vi har tidligere prøvet firehjulstrækket, som er af den variable slags, hvor baghjulene kobles på, når der er brug for det. Men i Sportage har man desuden den fordel, at firehjulstrækket kan låses, så man ikke er prisgivet elektronikken, når man har brug for permanent træk på alle fire hjul. Dækmonteringen lægger naturligvis visse begrænsninger, men som firehjulstrukken ”SUV” betragtet hører Sportage til i den bedre ende.

 

Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt