- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Rio 1,4 Exclusive:

Motorkræfter og udstyr for alle penge


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det første møde med den nye Kia Rio resulterede i et uforbeholdent ”Wow”. Det gjorde det andet møde også, men af ganske andre årsager. Den var nemlig lige pludselig blevet næsten dobbelt så dyr…

 

120.000 kroner for basisudgaven, Kia Rio 1,2 Motion, er en unik pris (læs testen af Kia Rio 1,2 Motion hér >>>). Det store spørgsmål var, om den kunne tåle en prisforøgelse på intet mindre end 100.000 kroner. Svaret er: Tjah…

 

Hvordan kan den smarte kompakte og veldesignede bil pludselig blive 100.000 kroner dyrere? Det er jo ikke udstyrsbetegnelse ”Exclusive” alene, der gør det. Omkring to tredjedele tilfalder den afgiftshungrende danske statskasse. Resten giver reel merværdi for pengene:

 

Mere power

For det første får man en større motor. En 109 hestes 1,4-liters benzinmotor i stedet for en 85 hestes 1,2’er. Det giver Rio’en den mer-power, dens kørefærdigheder har fortjent. Målt i tørre tal når man 100 km/t på 11,5 sekunder i stedet for 13,1 og man kan køre 183 km/t i stedet for kun 168. Men den største forskel fornemmes i bilens livlighed.



Merudgiften til benzin er beskeden, for selvom de officielle tal er en smule bedre for 1,2’eren, er det reelle forbrug stort set det samme. Højrefoden kompenserer nemlig gerne for den manglende effekt i 1,2’eren, det har man ikke nødigt i 1,4’eren. Men en forbavsende fin benzinøkonomi: Vi kørte længere strækninger med blandet kørsel og nåede omkring 20 km/l – det bedre end de officielle tal. God grund til et andet slags ”Wow”.



For det andet får man en udstyrsliste så lang. Og vi skal skynde os at tilføje, at de sidste 20.000 kroner af de 100.000 skyldes, at Rio’en foruden Exclusive udstyret også var påhæftet den såkaldte Premium pakke, hvis fornemste indhold er nøglefri betjening (start-stop knap er standard) og bakalarm. Førstnævnte bliver man hurtigt forfalden til og sidstnævnte er nu god til at hindre, at den lille værdigenstand bliver ridset.

 

Blandt meget andet…

Men ellers består udstyret bl.a. – og vi skal udtrykkeligt understrege ”blandt andet” – af drejeforlygter, der giver bedre udsyn omkring hjørnerne, når natten er faldet på. Man har tågeforlygter og også LED-lys, som dels er energibesparende, dels ser ret smart ud. Ikke uvæsentligt for det lille udstyrsstykke.



I kabinen er klimaanlæg med køl i det kæmpemæssige handskerum standard. Og i den kolde tid er det nu dejligt med varme i både sæder og læderrat. Har man til hensigt også at se ud af forruden i regnvejr, er det også rart, at regnsensoren sørger for at aktivere vinduesviskerne, så ruden hele tiden er ren og pæn. Sideruderne er naturligvis elektrisk betjente, både for og bag.

 

 

På landevejen

I et sådant udstyrstykke er fartpilot med fartbegrænser en selvfølge. I øvrigt en brændstofbesparende foranstaltning på langturen – som i sagens natur sikrer, at man overholder hastighedsbegrænsningen, hvis man altså har indstillet den dertil. Det kan måske i sig selv også være en besparende foranstaltning!

 

En ikke uvæsentlig del af Exclusive udstyret er 17” alufælge med 205 mm brede 45 procent lavprofildæk. Det giver et fint vejhold ved hurtig kurvekørsel, men har selvfølgelig også en effekt på kørekomforten, fordi færre af vejens ujævnheder absorberes af dæksiderne. Det er den største svaghed ved de store fælge. På den anden side: Flere motorkræfter kræver også bedre vejgreb og det er ikke utænkeligt, at fordelen er mest udtalt nær topfart. Det har vi dog ikke haft lejlighed til at afprøve.

 

1,4 liters motoren er livlig, ikke voldsomt støjende og med det lave vibrationsniveau, som kendetegner benzinmotorer.

 

Sammenlign rigtigt

Hvis Rio’en nu havde været en bil til 3-400.000 kroner ville en merudgift på 100.000 kroner for udstyr og større motor ikke være noget, man ville tænke længe over. Men netop fordi Rio’en er utrolig attraktivt prissat fra bunden af, virker merprisen overvældende.

 

Derfor: Er man forfalden til en Rio, er man parat til at betale et par hundrede tusinde for en luksuøs kompaktbil, så lad være med at tænke på, hvor billig den billigste variant er. Tænk i stedet på, hvad en Audi A1, eller en MINI, eller en luksus-Fiat 500 koster. Måske følger der mindre prestige med ved købet af en Rio. Til gengæld får man 7 års garanti – og designet står i hvert fald ikke tilbage for nogen i samme priskategori.

 


Model:

Kia Rio 1,4 Exclusive

Listepris:

Kr. 199.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 109 hk. 137 Nm/4000 omdr./min. 6 gear. Stop&Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 183 km/t/ 18,9 km/l /124 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

288-923 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge. 6 airbags. Hillholder. LED lys. Tågelygter for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat med varme. Fartpilot med fartbegrænser. El-sideruder for og bag. Højdejusterbart førersæde med varme. 2 X Isofix. USB, AUX og iPod. Tyverialarm. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt